Sipuli

Trådstartare
Vet inte riktigt vart tråden ska ligga, så lägger den här iaf...
Jaja, till saken nuu. :p
Jag har ridit min ponny med hack ett par ggr, eftersom att hon har "munsår".
Hon trivs mkt bra med det, men blir så j*vla framtung att det värker i armarna efter ridningen. :crazy:
Har ni några tips på vad jag ska göra? Kanske nån vars häst gör likadant?

Sv: Hackamore

Hur vet du att hon trivs mycket bra med det?

Om du upplever att det värker i dina armar så kanske du kan gissa hur det känns i ponnyns mule...? Testa att sätta hackamoret t.ex. runt ditt lår och be någon dra i tygeln, det kan vara nyttigt att känna hur det känns.

Med ett hackamore är de enda signalerna man kan ge att "klämma runt nosen" eller "inte klämma runt nosen". Och för att inte klämma så måste man ge massor med eftergift, så i praktiken så varierar det nog mellan klämma jättemycket och klämma aningen mindre. Hur ska hästen veta vad det betyder? Jag tycker att det är lättare att få fram tydliga/vettiga signaler till hästen med t.ex. ett sidepull eller en ridkapson. Mitt tips är att prova något annat bettlöst, utan hävstång. En vanlig remontgrimma kan fungera bra (fäst tygeln i de små ringarna).

För att hon har sagt det? :angel:
Nämen hon går ju helt bra enda tills hon slappnar av "för mkt", då blir hon framtung.
Och eftersom att jag är så rädd för att skada hennes nosrygg :smirk: så vågar jag knappt ta i tyglarna.
Dessutom så känns det som en helt annan häst än hon är med bett,
då hon är alldeles överkänslig och slår med huvudet nästan hela tiden.

rid med skänkel och säte framåt samtidigt som du lättar mkt i handen när hästen vill bli framtung. hästen ska bära sig själv och inte hålla balansen i dina armar.

och du kan inte skada nosryggen om du har ett rätt anpassat hackamore hur mkt du än drar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 234
Senast: valy
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Nån som har gjort och kan dela med sig av erfarenheter? Jag fick för lite mer än 1 år sedan kraftigt utstrålande smärta i högra armen...
Svar
6
· Visningar
1 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka