• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Diddl_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 881
D

_Diddl_

Jag har hört att en pigg häst går lugnare med hackamore.
Ska jag börja med hackamore eller fortsätta med bett:confused:....
Men jag har tänkt om jag är ute och rider och hästen blir rädd har jag bättre kontroll med bett eller lika mycket kontroll med hackamore? :crazy:

Sv: Hackamore

Det beror ju helt på vad du har för häst. De som är "stressiga" eller så i munnen kanske är lugnare på hack, men man kan inte säga att alla hästar går lugnare då. Det är väl isf tvärt om, eller är de bara jag som tycker det? Jag tycker du ska fortsätta jobba på med bett. Tänk på att det är hävståg i hackamore! :)

De flesta hästar går bra på hackamore men det kräver lite annorlunda ridning. Det går inte att va hård i handen utan rida i lite friare form. Har upplevt det som att lite hetare hästar slappnar av när de inte känner sig fastlåsta.

Jag tycker att hackamore skall ridas av ruttinerade ryttare då man bör vara mycket lätt och känslig i handen.

Men jag vet många som använder hackamore när de rider ut och deras hästar kan bli pigga/heta! :idea:

Jag rider min häst(arab sto) på hackamore mer eller mindre varje dag för jag har en skada i min högre axel och kronisk muskelinflammation och jag vinner aldrig om det skulle bli en "dragkamp" för jag är jätte svag. Med hackamoret blir det aldrig ens en diskution. Hackamore är ett skarpt "bett" och man ska vara mycket mjuk i handen när man rider på det och har du ingen erfarenhet så är det kanske bra att ta hjälp av någon tränare som kan se dels hur hästen reagerar men också påminna dig om hur din hand är. Det är även viktigt att det sitter på rätt ställe för att du ska ha en bra effekt utan att du riskerar att skada hästen om den skulle sticka. Det är väldigt lätt att hästar som går på hackamore "knäcker av" i nacken och arbetar inte i form genom hela kroppen.
Jag rider dyrssyr 2-3dagar/vecka var av 1 dag för tränare och restan av dagarna går hon på uteritter i skog och mark, hon har ibland 1 vilodag men inte varje vecka.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 818
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka