• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thekid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 864
T

thekid

Någon som har lust att hjälpa mig?:)
Hur ska ett hackamore sitta, någon som har en/ett par bra bilder, så man ser hur högt/lågt det ska sitta?
Hur hårt ska man spänna, hur många fingrar ska man kunna få in?
Brukar ni använda något skyddande (ex. fårskinnsludd), på den delen som ligger an mot nosryggen och den som sitter på undersidan?
Tacksam för svar!

Sv: Hackamore

Om du inte vet hur det ska sitta, vet du hur det ska användas? Är du medveten om att det är skarpt som ett stångbett, många hästar rullar in näsan och går bakom hand om man inte är försiktig. Man kan inte ta ledande tygeltag heller för den delen.

Prova sökfunktionen, finns flera IDENTISKA trådar som handlar om exakt just inpassning av hackamore.

Jo, det vet jag faktiskt. Sen är jag inget proffs, men jag vet hur det används och vilka effekter ett tygeltag kan ge. Har även ridit på stång innan, även om det va ett tag sen sist...
Okej, jag har inte hittat nån tråd, men får väl leta lite noggrannare då om det nu finns flera trådar om ämnet:).
Man ser ju rätt många bilder där nån rider på H, men nästan alla har den olika "högt upp", så jag ville bara veta hur det SKA vara.

Trani: Okej? Jisses...

Tack båda för idiotförklaringen förresten...:p

Edit: Söker man på trådar "inpassning + Hackamore" så får du fram massor med trådar där folk säger för- och nackdelar med det. I en tråd jag hittade var det någon som ville veta hur det skulle sitta, men den personen fick ju inte svar på sin fråga, utan slutade som så många andra med att personen blev rekommenderad att använda ngt annat slags bettlöst? Ni som då uppenbarligen VET hur det ska sitta, kan ni inte skriva det då? Förstår att många hellre ser att man väljer ett annat bettlöst alternativ, men är det inte bättre att hjälpa dom som vill ha (behöver?) Hackamore, så att deras sitter som det ska? Jag kan tänka mig använda annat bettlöst, men jag kanske ändå vill veta hur ett H. ska sitta;)

Ursäkta tonen i de tidigare inläggen, men ibland blir man bara trött. Varför ens bekymra sig om att göra ett inlägg om man ändå inte har något att tillföra (gäller inte bara i den här tråden, Polly_Mulles inlägg har ändå en poäng)..

Jag kan försöka hjälpa dig med de bilder jag har. Så här sitter mitt ponnyhackamore, med reservation för att jag inte har det perfekt inpassat heller ;):

P2240010.jpg

Och här är en bild från i somras - kanske man ser bättre där?

belle_juli_07002.jpg

Tack, det ger ju iaf ett hum om hur det ska sitta:)
Otroligt söt häst förresten:)

Den här bilden hoppas jag att du kan se lite på, med reservation för att nosdelen är för kort, och sidostyckerna hamnar lite nära ögat! Men du kan ju försöka se höjden i alla fall... ;)

14512620.jpg

Diana

Jag kan försöka hjälpa dig med de bilder jag har. Så här sitter mitt ponnyhackamore, med reservation för att jag inte har det perfekt inpassat heller ;):

P2240010.jpg

Och här är en bild från i somras - kanske man ser bättre där?

belle_juli_07002.jpg

Kul att för ovanlighetensskull se ett hackamore som sitter rätt! Tant Ylva

Min häst lyder mej bättre om hackamoret inte sitter åt alls, ju lösare dessto lydigare, fråga mej inte varför. Men hästen ska ju kunna andas och de har ganska stora näsborrar! Ett ludd skymmer bara sikten, en häst ser ju utifrån sina ögons placering och inte alls som vi, så skippa luddet. Lycka till! Tant Ylva

Min häst lyder mej bättre om hackamoret inte sitter åt alls, ju lösare dessto lydigare, fråga mej inte varför. Men hästen ska ju kunna andas och de har ganska stora näsborrar! Ett ludd skymmer bara sikten, en häst ser ju utifrån sina ögons placering och inte alls som vi, så skippa luddet. Lycka till! Tant Ylva

Okej, jag testade faktiskt att rida på det i paddocken igår och jag hade det rätt så löst, och han verkade också trivas med det så=). Jo, jag skippade luddet och det gick utmärkt. Men jag undrade ändå över varför så många har det, eftersom 90% av de jag ser som använder H. rider med ludd, men det handlar kanske mer om känsliga hästar/ryttare...

Jag ska prova lite andra bettlösa alternativ också, men jag tyckte faktiskt att det gick bra att rida på H, så det kanske blir det i fortsättningen också:) Tack för hjälpen alla!

jag rider bara på hackamore med min pålla..
det sitter ungefär lika högt upp som på bilderna du fått av de andra här, kanske liiiite (vi snackar nån cm) längre ner. kedjan spänner jag så att den ligger emot, men inte så att den "pressar". den får inte göra ont, såklart!

ta inte detta personligt nu, jag vet ingenting om dig som ryttare så jag försöker inte skälla eller så..
men om du inte ridit något på hackamore innan, ta det lugnt med det och ta hjälp av nån som verkligen kan det, iaf i början. det här är ett mycket skarpt "bett", används det fel kan det förstöra hästen precis lika mycket som ett skarpt bett kan. det är inget man köper, sätter på och sen galopperar iväg med (så att säga..) om man inte kan det. var också uppmärksam på att hästen kan knäcka nosbenet om han/hon skulle kliva på tyglarna och rycka upp huvudet. hela tyglar ser iaf jag som en säkerhetsgrej i detta sammanhang..
man kan göra i stort sett allt man kan göra med ett bett, utom ledade tygeltag..

har du en lugnare häst, borde ett sidepull vara ett bättre alternativ kanske ? :)

en del hackamore har en väldigt smal nosdel, om man sätter ludd över blir den lite mildare. (t.ex. distansritt.nu)

Titta på Bettysmattes bilder, det tycker jag ser ut att sitta i bra höjd. Ofta ser man folk som sätter det för långt ner. En tumregel jag brukar ha är att ha det ungefär lika högt som en engelsk nosgrimma (2-3 fingrar nedanför ganaschbenet/knölen,)men "skänklarna" (dvs. det i metall på t.ex. ett sånt hack som Bettysmatte har) får INTE skava mot hästens ganascher.

sen måste man även reglera hur hårt det sitter åt (mha "kindkedjan"/läderremman undertill). Där är tumregeln att man inte ska kunna ta mer i tyglarna än att skänklarna på hacket vrids i mer än 45graders vinkel mot munnen, sen ska "kindkedjan" ta stopp, så att säga.

Självklart tar jag inte illa upp, det är ju inte så lätt att veta hur personen bakom skärmen är:) Jag är också medveten om att det är ett väldigt starkt bett, och om jag tänker börja använda det regelbundet i fortsättningen så ska jag ju givetvis ta hjälp av min tränare. Nu har jag ju iaf bara provat en gång (på inhägnat område och väldigt försiktigt), men han verkade trivas med det så jag kan definitivt tänka mig att använda det i fortsättningen också, men jag ska även, som jag tidigare skrivit, prova lite andra alternativ också:)

FeatherCloud: Tack:bow: Väldigt informativt och bra! Hoppas fler som använder H. läser ditt inlägg!:)

då säger jag lycka till :)

tips: det finns olika hackamore; "vanliga" (långa hävstänger) och "ponny" (korta hävtänger). (det senare ser du på bilderna som de andra satt in!). "ponny" är lite mildare ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
712
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka