Hackamore ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 960
K

Krulidut

Funderar på att börja rida på hack, min dam är ganska stark på bett och trivdes innan på pelhamet men nu trivs hon inte på nått bett :confused: ska ta ut tandläkarn nu när lönen börjar komma.

Har innan ridit på grimma och det har hon gillat bäst men grimma sitter inte så bra tyvärr.

Jag tror att hon skulle tycka om hack dels för att hon tivdes så UTOM ordenkligt på pelhamet innan. (Hon har aldrig jobbat så bra, jag red mycket bättre för jag kände att hon lyssnade och kunde då få upp min blick och helan sitsen blev bättre)

Nu några dagar har nått vart galet, när jag gör halt eller ber henne om att samla sig lite så drar hon tygeln ur min VÄNSTRA hand och kollar på mig på min HÖGRA sida alltid. Jag drog inte över henne s¨å hon kolalde rakt fram utan red runt och trodde att hon gjorde så för att hennes förra ryttare klappade henne alltid när hon gjorde så. men LIXSOM i traven ska inte hästen göra så.

Hon gör inte så när jag rider i grimma.
Dock blir ju inte arbetet i grimma så där suuuper seriöst.
Är därför rädd att hon ska jobba lika oseriöst på annat bettlöst :crazy: Hack har ju skänklarna så det blri ju heeeelt annorlunda, skulle rida på halvlånga tyglar då.
Hacket liknar ju (elelr borde) pelhamet.

ÅSIKTER

Sv: Hackamore ?

Hackamore är väldigt svårt att rida på, tycker jag. Signalerna (utom möjligen bromsen) blir mycket diffusa eftersom hela konstruktionen är så mjuk och utan stabilitet.

Har hästen verkligen problem med tänderna så är nog inte hackamore den snällaste betslingen heller, eftersom snareffekten runt huvudet när man tar i tyglarna pressar ihop eventuellt ömma käkar.

Prova att se vad som händer om du rätar ut hästen och rider på rakt fram när hon viker sig så, det kan ju vara en fix idé som hästen fått. Brukar du sakta av eller sluta med dina hjälper när den gör så så är ju svaret solklart: Hästen tar det som en berömmande eftergift och tror att du vill att den ska göra så... ;)

Bara en liten tanke, eftersom du skrev att förra ryttaren brukade göra så.

jo jo, men om jag rider på det skulle jag fåp hjälp av MissOnly här på buke som rider på hack :)
men sidepull då? hurb seriöst blir arbetet då?

när hon gör så bruklar jag antingen putta bort hennes huvud eller driva ?(om det är i trav tex så driver jag fram henne)

men hon gör ALDRIG så när jag rider i grimman :crazy:

men sidepull då? hurb seriöst blir arbetet då?

Så seriöst som du gör det, såklart! :D

Sidepull och grimma gör ganska stor skillnad, grimman sitter ganska löst och glider gärna omkring, vilket ger diffusa signaler till hästen som den kanske inte förstår eller slutar bry sig om efter ett tag.

Sidepull sitter på samma plats hela tiden och inverkar på samma sätt varje gång du tar i tygeln. Du får fler nyanser att jobba med på ett sidepull än ett hackamore, eftersom du kan ta olika "sorters" tygeltag.

Oavsett om du får hjälp eller inte, så inverkar hackamoret på samma sätt. Man får kommunicera mycket mer med sits och skänkel med hackamore, och klarar man det så borde inte betslingen spela så stor roll. (Lät kanske rörigt, hoppas du förstår. :))

Senast ändrad:

men :rofl: PINKY ^^
jag är allltiiiiid seriös tänkte jag säga tills jag insåg att jag ljög :angel:

jo jo, iof. fast jag lyckades dra paraleler mellan hack och pelham men dte kanske är fel? Hon trivs bra på stång och gärna med lite skänkel.
Med brytpunkter på är det hheeeelt åt helsike...
Kan kanske bero på att hon är ganska låg i gommen eller vad man ska säga..

med sidepull då?
Ska snart köpa in ett longering/tömkörningssett och där ingår ett kapson kan kanske testa att rida på det?

/anna

hack gillar jag inget vidare, men i perioder så är min ponny väldigt bråkig i munnen, Hon gillar inte bett alltför mkt & då har jag ridit på en vanlig remontnosgrimma coh det har fugnerat ypperligt för oss iafl.

det finns ju 2 typer av hakamore
jag föredrar helt klart de men mindre skänklar då det inte ger lika tryck som de andra.
Rider ibland på de med mindre på ena min häst hon jobbar väldigt bra på detta o har även testat de med längre o så fort jag bara tog då i tyglen så reste hon sig rakt upp. Tyckte de me mindre skänklar var en bra övergång från pelham då hon gick på detta innan hakk.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Kan du inte låna ett hack och prova? Ett vanligt ponnyhack (korta skänklar) borde ju fungera bra om du ridit på grimma tidigare. Sidepull borde ju också fungera.
Men du kan väl prova och se hur det går?
Jag gillar hackamore då jag anser att det är bra för hästen att vila munnen från bett ibl. t.ex när jag rider ut använder jag det.

till alla:

hade vart ett s-hack med KORT s eller ett ponny hack (dvs. med korta skänklar)

kan fråga Kristin (MissOnly på buke) om jag kan få testa hennes...

image_displayer.php

funderar på det

alt. detta

z1051a.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har båda ! :D
Är nöjd med båda, så be någon snäll stallkompis om dom har något liknande att få låna så får du se vad pålle säger .

jo ska snacka med MissO om jag får låna hennes hack :)
kommer köpa in lite olika saker i sommar så :D

Hacket ger stångeffekt vilket ofta (som alla stångbett) leder till att hästen viker in näsan och fuskar. Jag byggde om mitt hack till sidepull-hack eller "bettlöst kandar", en ring med tygel i nosdelen plus den nedre. Välj tränseffekt eller stångeffekt. Funkar duper!

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 436
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: cassiopeja
·
Ridning I snart 5 år har jag haft min underbara ridtravare, Kadde. Jag hade precis fyllt 16 år och Kadde kom från travet och var då 5½ år...
Svar
7
· Visningar
1 495
Senast: Varmblod90
·
K
Utrustning Bakgrundsfakta: Tant, 19 år - Jolanda Har haft henne i lite mer än en månad nu och allt har funkat hyggligt FÖRUTOM bettet. Det...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka