Hade ni tagit bort vinrankan?

Bukefalos 30 år!

Askur2017

Trådstartare
Vi har en vinranka som täcker in en pergola i trädgården. Jag gillar den för skugga och att den är fin som grönska men bären är väl inget vi äter direkt.

Nu kommer det snart en valp till oss och jag har börjat fundera på om vinrankan borde tas bort helt nu innan, eller om man ska avvakta och se hur jobbigt det blir att klippa bort druvanlagen. Tänker att jag tar dem innan de blir druvor, men tänk så missar man någon…

Har ni hundar och vinranka i samma trädgård? Hur funkar det?

Vi har en vinranka som täcker in en pergola i trädgården. Jag gillar den för skugga och att den är fin som grönska men bären är väl inget vi äter direkt.

Nu kommer det snart en valp till oss och jag har börjat fundera på om vinrankan borde tas bort helt nu innan, eller om man ska avvakta och se hur jobbigt det blir att klippa bort druvanlagen. Tänker att jag tar dem innan de blir druvor, men tänk så missar man någon…

Har ni hundar och vinranka i samma trädgård? Hur funkar det?
Jag hade stängslat in den. Valpar tuggar på allt. Hade en som åt chilis direkt från plantan, men det gjorde hon bara en gång 😜

När vi var i Italien i höstas och hade hunden med var det mycket vinrankor i trädgården till huset vi hyrde och då var jag rätt nojig framförallt så det var en bra bit till ett djursjukhus. Som tur var brydde sig inte Speja om vindruvorna, tror inte hon upptäckte att något växte där.
Men hade jag haft med mina två galet hungriga gamlingar som älskar frukt och bär hade jag behövt ha de i koppel hela tiden för de hade garanterat betat av varenda en. Så en valp hade jag varit väldigt väldigt försiktigt med kring vinrankor 😊

Tack för era svar! Stängsel löser ju den omedelbara faran, men jag gör nog så att jag tar ner rankan och planterar en ny ofarlig klätterväxt istället.

En skuggig pergola är ett så bra ställe för hunden att svalka sig på, såklart den måste kunna få vara där när vi hänger ute i trädgården i framtiden :)

Jag är född och uppvuxen på landet bland djur.
Har aldrig varit med om att katter skulle stryka sig mot liljor (som är högre än katterna) eller äta bär. Inte hundar heller.

EN enda hund har jag haft som var ett matvrak. Han åt sättpotatisen efter att vi satt den. Slutade odla huvudsallat när ha bet av huvudena så det stod gröna rotpluppar kvar i landen och han plockade krusbär.

Aldrig har jag sett nån hund sno druvor, varken från uppläggningsfat eller utomhus. Men att de åt Krafft direkt ur säckarna hände. Men inget som var skadligt.

Med det sagt skulle det inte ens fara igenom mitt huvud att behöva ta bort en växt för att hunden skulle kunna äta av den.

Har aldrig varit med om att katter skulle stryka sig mot liljor (som är högre än katterna) eller äta bär. Inte hundar heller.

EN enda hund har jag haft som var ett matvrak. Han åt sättpotatisen efter att vi satt den. Slutade odla huvudsallat när ha bet av huvudena så det stod gröna rotpluppar kvar i landen och han plockade krusbär.

Aldrig har jag sett nån hund sno druvor, varken från uppläggningsfat eller utomhus. Men att de åt Krafft direkt ur säckarna hände. Men inget som var skadligt.

Med det sagt skulle det inte ens fara igenom mitt huvud att behöva ta bort en växt för att hunden skulle kunna äta av den.
Hundar är ju olika. Vi fick ta bort smultronplantorna vi hade runt dammen och jordgubbslandet lades igen. Odlar gör jag i höga pallkragar täckta med tung rektangel med hönsnät i och växthuset har en tung tyngd framför dörren. All fallfrukt plockas upp genast. De senaste av mina hundar har älskat/älskar bär, grönsaker och frukter, sallad, morötter ja allt du kan odla. Väger man 10 kg och häver i sig något kilo så mår man inte så bra. Det får räcka med det han hinner plocka när vi går ut och går 😅

Vi hade hundar som åt jordgubbar, krusbär, vinbär, hallon osv.
Hade inte vågat ha en potentiellt giftig växt.

Själv hade jag bara stängslat in alt haft uppsikt. Ingen av mina hundar har ätit/äter frukt eller bär. Kan erbjuda Lita en vindruva och hon tittar bara på mig. Hade nog inte reflekterat över att jag hade en växt som skulle kunna vara farlig 😅 vet inte vad som finns i min trädgård.

Själv hade jag bara stängslat in alt haft uppsikt. Ingen av mina hundar har ätit/äter frukt eller bär. Kan erbjuda Lita en vindruva och hon tittar bara på mig. Hade nog inte reflekterat över att jag hade en växt som skulle kunna vara farlig 😅 vet inte vad som finns i min trädgård.
På min tommt växer massor av giftiga växter.
Mängder av liljekonvaljer.ex.
Det enda jag sett hundar äta är sallad, krusbär och fallfrukt. Men det var en hund.med begränsad hjärna och enorm matlust.

Ska man läsa på om alla hundratals växter som finns i gräsmattan, rabatter och buskar och riva bort allt tveksamt - då får.man nog asfaltera.

Det enda jag sett hundar äta är sallad, krusbär och fallfrukt. Men det var en hund.med begränsad hjärna och enorm matlust.

Ska man läsa på om alla hundratals växter som finns i gräsmattan, rabatter och buskar och riva bort allt tveksamt - då får.man nog asfaltera.
Man får väl utgå från sin hund?
Jag skulle inte kunna ha en vinranka eftersom minst 2 av 3 hundar skulle gå och plocka.
De gör likadant med bärbuskar och skulle inte tveka att gå och gräva i grönsaksodlingar heller. De älskar grönsaker.
På landet behöver vi se till att de inte kommer åt komposten annars går de och äter där med.

Min länsar vinbärsbuskarna om han får chansen, var likadan med krusbären innan den busken frös ihjäl, norpar gärna äpplen på hösten, käkar maskrosor för den goda smakens skull, kan gärna tänka sig att smaka på mina ädla blommor med. Vill jag odla jordgubbar, sallad eller nåt annat grönt åt mig själv sommartid så får jag se till att ställa det hööögt upp, för annars tar han det med.

Hade jag haft vindruvor så hade han säkert ätit ihjäl sig på dom, så jag hade inte chansat med en sån i trädgården. Jag har grävt upp och gett bort rätt många växter sen den här herrn flyttade in, och ersatt med djursäkra perenner. Det finns en hel del såna som är väldigt fina så man behöver verkligen inte ödelägga hela tomten för att det ska vara ofarligt för en hund.

Jag har tänkt bo kvar i mitt hus länge till och ha fler hundar, så jag ser det som en försäkring inför framtiden. Trist att du känner ett behov av att raljera om asfaltering och grejer för att andra inte tänker som du gör.

Min länsar vinbärsbuskarna om han får chansen, var likadan med krusbären innan den busken frös ihjäl, norpar gärna äpplen på hösten, käkar maskrosor för den goda smakens skull, kan gärna tänka sig att smaka på mina ädla blommor med. Vill jag odla jordgubbar, sallad eller nåt annat grönt åt mig själv sommartid så får jag se till att ställa det hööögt upp, för annars tar han det med.

Hade jag haft vindruvor så hade han säkert ätit ihjäl sig på dom, så jag hade inte chansat med en sån i trädgården. Jag har grävt upp och gett bort rätt många växter sen den här herrn flyttade in, och ersatt med djursäkra perenner. Det finns en hel del såna som är väldigt fina så man behöver verkligen inte ödelägga hela tomten för att det ska vara ofarligt för en hund.

Jag har tänkt bo kvar i mitt hus länge till och ha fler hundar, så jag ser det som en försäkring inför framtiden. Trist att du känner ett behov av att raljera om asfaltering och grejer för att andra inte tänker som du gör.
Oj.
En helt annan värld än jag är van vid.

Bott större delen av livet på gård och nu vid gammal stuga.
Någon hund har ätit grönsaker och falläpplen men av alla som funnits i mitt liv vad den flatten den enda. Tanken att en hund skulle gå och äta växter har inte ens falit mig in! Mina hundar har gått lösa på gården.

Nya insikter, nya insikter.

Oj.
En helt annan värld än jag är van vid.

Bott större delen av livet på gård och nu vid gammal stuga.
Någon hund har ätit grönsaker och falläpplen men av alla som funnits i mitt liv vad den flatten den enda. Tanken att en hund skulle gå och äta växter har inte ens falit mig in! Mina hundar har gått lösa på gården.

Nya insikter, nya insikter.
Samma här, uppvuxen på gård på landet med djur som gick lösa. Antar att man hade tänkt annorlunda om man haft djur som åt av allt som var dåligt för dom, men ingen av våra djur har varit så.
Jag behöver inte ens fundera över krukväxterna inne, för katterna rör dom inte.

Samma här, uppvuxen på gård på landet med djur som gick lösa. Antar att man hade tänkt annorlunda om man haft djur som åt av allt som var dåligt för dom, men ingen av våra djur har varit så.
Så är det. Jag funderade aldrig över sådant heller tidigare. Hundar har jag visserligen bara haft i 30 år men katter i över 50 år. Havregräs var det enda tidigare hundar visat intresse för och det är harmlöst men så kommer de där individerna som lär en nytt. Ibland på ett ofarligt sätt för att man upptäcker det i tid och Ibland livshotande. Mina katter har aldrig rört några andra blommor än ampelliljor vilka är harmlösa så länge de är inte är köpta utan skott man drivit upp själv men 16 år gammal fick en av dem smak på en blomma som är dödligt giftig. Jag hade ingen aning om att den var giftig. Katten överlevde som genom ett mirakel med stora livräddande insatser och lång eftervård men så snart hon kunde gick hon till blomman och började knapra på den. Först då förstod jag vad hon hade blivit förgiftad av.

Sedan dess tar jag det säkra före det osäkra och förebygger så mycket jag kan.

Jag tog bort en jätte fin vinranka när jag köpte huset även om den var bakom ett staket på altanen. Är rätt säker på att mina grabbar skulle varit väldigt nyfikna och prova sätt att smaka i alla fall så lugnare för mig att kunna slappna av helt.

Jag äe hellre safe then sorry.
En av mina katter har aldrig smakat på en växt, den andra tuggar på allt.
Men även om jag bara haft den som inte tuggar hade jag aldrig chansat, man vet ju aldrig.

Jag äe hellre safe then sorry.
En av mina katter har aldrig smakat på en växt, den andra tuggar på allt.
Men även om jag bara haft den som inte tuggar hade jag aldrig chansat, man vet ju aldrig.
Är nog större risk att mina katter blir påkörda än att de äter på en giftig blomma faktiskt så jag känner mig trots allt ganska safe jag med uppenbarligen. :)

Liknande trådar

• En hund till?
  • Övertrött unghund
  • Hunden markerade hårt mot bebis - hur ska jag tänka?
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka