Häftig andning.... erfarenheter av detta tack!

M

mimmi_pippi

Hej! Jag har ett 5-årigt varmblodsto under inridning. Hon är ur kondition så jag tar det lugnt. Dvs promenad i skogen i 1-2 h utan ryttare ca 2-3 dagar i veckan, vila dagen efter. Ridning i skritt på lång tygel i 20 minuter en gång i veckan.
Hon verkar må bra och äter och dricker som hon ska, dock är det en sak som oroar mig. Vid ansträngning, t.ex när hon galopperar i hagen, eller klättrar uppför/nedför en backe eller blir uppskrämd av något i stallet så andas hon mycket häftigt och snabbt under ca 2 minuter, hela bålen rör sig häftigt vid ut- och inandning. Det ser inte normalt ut, men det går iallafall över efter ca 1-2 minuter. För några veckor sedan rann det vitt snor från näsborrarna vissa dagar, då fick hon vila och det gick över. kan det vara en infektion? Eller hjärt och andningsbesvär? Andningen låter normal, det är ju bara det att det ser så ansträngt ut när hon gör så. Hon har tävlats i trav. Hon är besiktigad u.a och jag har hennes pass där den enda behandling hon fått (blödning i yt. böjsenan) står utförligt beskriven med behandling och allt.
Inget försämrat allmäntillstånd i övrigt.
 
Sv: Häftig andning.... erfarenheter av detta tack!

Det är ok att bli rejält andfådd så länge man återhämtar sig snabbt. Om hästen andas väldigt kraftigt under en kortare tid efter ansträngning skulle jag inte oroa mig, däremot om det tog väldigt lång tid tills den återhämtade sig.

Vitt snor i mindre mängder är normalt. Större mängder + hosta indikerar ofta bronkit, men kan också vara t ex en svampinfektion i de övre luftvägarna.
 
Sv: Häftig andning.... erfarenheter av detta tack!

Jag har haft samma sak med min fd travare (numera mycket fin ridhäst faktiskt :D) Jag märkte det oftast vid galopp eller när hon blev uppjagad i stallet. Även det där med snor från näsborrarna känner jag igen. "Symptomen" har blivit lindrigare nu när hon är i kondition men hon har ända från start varit väldigt "flåsig" av sig. Frustar och låter mycket när man rider men hon har aldrig visat tecken på att hon skulle må dåligt av det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 559
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 225
Senast: Novali01
·
Hästvård Kort: Hästen började halta runt jul, 2006. Då var det en hälta på vb, och diagonal hf. Klinikbesöket visade spatt på vb, så vi antog att...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: caballus
·
Hästvård Nu är det något igen... Min häst (f. 2000, ganska sparsamt tagen) har varit halt lääänge. Hon kändes lite ofräsch i juni, kollades av...
Svar
3
· Visningar
1 386
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp