Hälens position vid westernridning

Assi

Trådstartare
Hej

Jag är ny på westernridning och fått lära mig att trampa ner hälen. En bekant till mig hävdar att man inte alls ska trampa ner hälen utan hålla foten rak. Funderar på om någon med större kunskap om western kan informera mig om hur det ska vara?
 
Hej

Jag är ny på westernridning och fått lära mig att trampa ner hälen. En bekant till mig hävdar att man inte alls ska trampa ner hälen utan hålla foten rak. Funderar på om någon med större kunskap om western kan informera mig om hur det ska vara?

Oavsett inriktning så bör man väl hålla foten rak och stigbygeln under fotens bredaste del för balansens skull? det är svårt att hålla balansen på hälarna, plus att man garanterat pajar fötterna på sikt.
 
Oavsett inriktning så bör man väl hålla foten rak och stigbygeln under fotens bredaste del för balansens skull? det är svårt att hålla balansen på hälarna, plus att man garanterat pajar fötterna på sikt.

Fast även om du har fotens bredaste del i stigbygeln kan du ju fortfarande trampa ner hälen. I engelsk ridning ska du trampa ner hälen, så jag förstår att det inte är så självklart hur man gör i westernridningen. Jag är själv nybörjare, så någon mer erfaren kanske säger något annat men jag har för mig att hälen bara ska trampas ner vid halt.
 
När jag sitter avslappnat med benen hängandes rakt ner och foten vilandes i stygbygeln med lagom mycket tyngd, då är hälen lite neråt. Inte nedtrampad direkt, inte som i tex hoppning, men den pekar definitivt neråt.
Det händer att den åker ner lite extra när jag börjar jobba, men ofta brukar den vara ganska rak (eller om jag rider slarvigt, riktad upp..).

Jag brukar tänka att det ska kännas bra och balanserat. Ofta innebär det rak rygg och svagt nertrampad häl.
 
Jag tror att jag rider med foten ganska rakt (lite svårt att se på sig själv bara) men när jag ska stoppa så trycker jag ut tårna = hälen åker ner
 
Det där tycker jag beror mycket på hur pass rörliga leder man har. jag är tex överrörlig i alla mina leder och således över fötterna, vilket gör att när jag slappnar av och kommer ner sadeln så får jag ett ganska djupt nedtramp med hälen. Lite för djupt egentligen, men om jag skulle försöka få upp hälarna mer rakt så skulle det betyda att jag måste spänna mig, och det känns inte helt rätt
 
Nu har jag inte ridit för tränare på länge, men när jag gjorde det tidigare sa hon att jag inte skulle trampa ner hälen. Som gammal engelsk-ryttare gjorde jag det automatiskt i början. Hon tyckte att jag bara skulle låta benet hänga, sen exakt vilken position hälen får är kanske inte jätte-kristisk. Men när man trampar ner hälen spänner nog de flesta musklerna (mer eller mindre).
 
Nu har jag inte ridit för tränare på länge, men när jag gjorde det tidigare sa hon att jag inte skulle trampa ner hälen. Som gammal engelsk-ryttare gjorde jag det automatiskt i början. Hon tyckte att jag bara skulle låta benet hänga, sen exakt vilken position hälen får är kanske inte jätte-kristisk. Men när man trampar ner hälen spänner nog de flesta musklerna (mer eller mindre).

Jag håller med.
Jag fick göra ett experiment när jag red för tränare. Sitta på hästen. Trampa ner hälen, känna efter vad som hände med benen (de blev förstås spända).
Sedan sitta rakt och i stället lyfta tårna. Då spände jag visserligen muskeln på smalbenets framsida, men resten av benet var avslappnat.
Den tränaren menade att man hellre ska lyfta tårna än trampa ner hälarna.

Det viktiga är ju att låta benen vara avslappnade, inte var hälarna hamnar.
 
Hej

Jag är ny på westernridning och fått lära mig att trampa ner hälen. En bekant till mig hävdar att man inte alls ska trampa ner hälen utan hålla foten rak. Funderar på om någon med större kunskap om western kan informera mig om hur det ska vara?
Hej

Jag är ny på westernridning och fått lära mig att trampa ner hälen. En bekant till mig hävdar att man inte alls ska trampa ner hälen utan hålla foten rak. Funderar på om någon med större kunskap om western kan informera mig om hur det ska vara?

Hälen ska inte trampas ner i varken engelsk eller western.. Det ger endast spända ben och dålig sits..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
580
Hundträning Vi tävlar inte men det är ändå smidigt att hämta inspiration från tävlingslydnad nu när aktiveringen till viss del måste ske i mörker...
Svar
17
· Visningar
1 226
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp