Hälsosamtal på jobbet?

Är säkert en generationsfråga. Jag kollar mest på amerikanska sidor och serier, där används 'rehab' betydligt mer negativt än positivt.

Onödigt att dra ner ett helt arbetslag pga. tolkningen av något som skrivs på nätet och som väldigt ofta misstolkas och brister när det kommer till information och nyans (då det ändå är så lite text man ska få ner).
Då kanske det är bra att den generationen konfronteras med ordet i ett annat samanhang då och inser att i svenskan så betyder rehab just rehabillitering från alla typer av sjukdomstillstånd.
 
Är säkert en generationsfråga. Jag kollar mest på amerikanska sidor och serier, där används 'rehab' betydligt mer negativt än positivt.

Onödigt att dra ner ett helt arbetslag pga. tolkningen av något som skrivs på nätet och som väldigt ofta misstolkas och brister när det kommer till information och nyans (då det ändå är så lite text man ska få ner).
Du pratar väl svenska även om du tittar på amerikanska serier? Jag lyckas då behålla mitt språk trots att jag gör det. Men det kanske är en generationsfråga.
 
Herrejisses vad Bukefalos i ett nötskal.

@Cirice Jag hade också reagerat på att få ett papper om rehabsamtal och hade utan tvekan kopplat det mer till Amy Winehouse än något positivt. Oavsett hur tokigt och fel det vore och att ingen annan här på Buke (förutom du då) tolkar det så.

Jag tycker inte att det är nåt fel med att ha missbruksproblem och därför gå på rehab men givetvis skulle jag reagera (i och med att jag gör den kopplingen) eftersom jag ju inte har ett missbruksproblem.

Och jag uppfattade också @mandalaki som väldigt spydig. Kanske ett missförstånd dock? Jag för min del har givetvis inte glömt bort mitt modersmål men ser jag ordet "rehab" läser jag det automatiskt på engelska i mitt huvud.
 
Din arbetsgivare är skyldig att göra en rehabiliteringsutredning om du är sjuk mer än fyra veckor eller har sex tillfällen av korttidsfrånvaro på ett år.

http://www.kollega.se/sa-gor-du-att-utreda-rehabilitering

Jag är själv föremål för en sådan just nu eftersom jag lätt har sex frånvarotillfällen på en månad. Än så länge är det HR och företagshälsovården som hanterar det, även FK kan komma att kopplas in.

Obehagligt som tusan är det eftersom jag alltid är irrationellt rädd att någon ska besluta att jag inte får jobba längre. Men det är bara att bita ihop och ta sig igenom det. Jag försöker vända det till något positivt i tanken - att det kanske är ett tillfälle för mig att visa på att mitt läge faktiskt utvecklats till det lite bättre just nu och få alla inblandade att se vad jag klarar och inte klarar.
Eller annars så anpassar dom så du ska kunna klara av att fortsätta dit jobb på ett sätt som du mår bra av och klarar av .Då företagen har ett rehab ansvar och man inte ska kastas på tippen bara för man gett företagen ett antal år av slit och sitt liv ! I regel är det något fel på arbetsplattsen då man blir sjuk av jobbet !
 
Herrejisses vad Bukefalos i ett nötskal.

@Cirice Jag hade också reagerat på att få ett papper om rehabsamtal och hade utan tvekan kopplat det mer till Amy Winehouse än något positivt. Oavsett hur tokigt och fel det vore och att ingen annan här på Buke (förutom du då) tolkar det så.

Jag tycker inte att det är nåt fel med att ha missbruksproblem och därför gå på rehab men givetvis skulle jag reagera (i och med att jag gör den kopplingen) eftersom jag ju inte har ett missbruksproblem.

Och jag uppfattade också @mandalaki som väldigt spydig. Kanske ett missförstånd dock? Jag för min del har givetvis inte glömt bort mitt modersmål men ser jag ordet "rehab" läser jag det automatiskt på engelska i mitt huvud.
Säg rehabilitering istället så blir det inte så amerikanskt !
 
Säg rehabilitering istället så blir det inte så amerikanskt !
Men rehabilitering används.

Nu var det ju dock ordet rehab som fått sina 15 minuter i rampljuset. Då jag tidigare uttryckt att förkortningen enligt mig brukas och därefter tolkas negativt på grund av diverse anledningar.
 
Vi har haft sådana samtal i minst 15 år och jag ser inte något konstigt i det?

Företaget tjänar ju inte på att personalen är sjukskriven, i vissa fall kan exempelvis omplaceringar lösa problemen och det kanske inte kommer fram i andra former av samtal där samtalen är mer enskilda.
 
Vi har haft sådana samtal i minst 15 år och jag ser inte något konstigt i det?

Företaget tjänar ju inte på att personalen är sjukskriven, i vissa fall kan exempelvis omplaceringar lösa problemen och det kanske inte kommer fram i andra former av samtal där samtalen är mer enskilda.
Samtal med chef är något fullt normalt och välkommet om det behövs.

Men att få ett brev om kallelse till REHABsamtal inte REHABILITERINGSsamtal med enhetschef + dennes chef, när en kollega med missbruk fått samma kallelse och REHAB från kommunen där 'hjälpen' inneburit inblandning av högsta chef, facket, längre sjukskrivning, psykisk påfrestning för den anställde och att sekretessen mellan chef och anställd har brutits. - Det har stjälpt kollegan enligt den själv, inte hjälpt, så det jag radade upp ska tolkas efter det.

Då kan i alla fall inte jag se fram emot ett sånt samtal. Även om samtalet är av välmening så känns det fel att kalla det rehabilitering och inte mindre rehab som de nu gjorde, om man varit borta pga. Magsjuka och feber.
 
Senast ändrad:
Nu svarade jag TS och inte dig, men ja i min organisation skulle jag förmodligen brevledes eller via mejl bli kallad till HR tillsammans med chef dennes överordnade.

Formuleringen kan jag inte gissa, men är det skrivet på svenska så läser jag på svenska. Är det skrivet på engelska, vilket det inte borde vara, läser jag på engelska.
Om den som författat kallelsen inte är inkompetent så hoppas jag att denne förstår att "svengelska" ej passar som officiellt språk. I bland har människor svårt med vanlig byråkrati-svenska utan att blanda in främmande språk.
 
Varför ska en arbetsgivare ens skriva rehab om många i tråden tolkar ordet som en informell förkortning.

Jag tycker det verkar märkligt, med tanke på att det är en så pass etablerad förkortning att den används av yrkesutövare och i företagsnamn. Min upplevelse är att det är betydligt vanligare än det längre "rehabilitering", dessutom.

Du tycks heller inte invända mot förkortningen när den användes för din kollegas rehab?
 
Gör du även det i en genomgående svensk text? Formell, från din arbetsgivare?
Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig haft en arbetsgivare som använt ordet rehab om just hälsosamtal eller dylikt. Förmodligen skulle jag det, det är dit min koppling går direkt.

Och JO jag fattar att det är fel såklart! Men min poäng är liksom att även om det är fel så är det så JAG kopplar och därför förstår jag hur @Cirice tänkte. Eftersom hela tråden verkade helt utom sig av hennes koppling så ville jag bara visa att hon inte är ensam om att göra den associationen.

Hade jag varit arbetsgivare hade jag aldrig någonsin kallat hälsosamtal för rehabsamtal. Låter helt rubbat fel för mig.
 
Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig haft en arbetsgivare som använt ordet rehab om just hälsosamtal eller dylikt. Förmodligen skulle jag det, det är dit min koppling går direkt.

Och JO jag fattar att det är fel såklart! Men min poäng är liksom att även om det är fel så är det så JAG kopplar och därför förstår jag hur @Cirice tänkte. Eftersom hela tråden verkade helt utom sig av hennes koppling så ville jag bara visa att hon inte är ensam om att göra den associationen.

Jag har inga problem med att man gör den kopplingen, men jag tycker det blir tokigt när det ska konstateras att det är det som gäller och riktigt jävla obehagligt när den skillnaden mellan rehaborsaker ska inte bara konstateras utan upprätthållas.
 
Jag har inga problem med att man gör den kopplingen, men jag tycker det blir tokigt när det ska konstateras att det är det som gäller och riktigt jävla obehagligt när den skillnaden mellan rehaborsaker ska inte bara konstateras utan upprätthållas.
Jag tycker att ni drar på världens jättebukeväxlar i den här tråden. Jag läser att @Cirice backat in i ett hörn och försöker ta sig ur och därför fortsätter argumentera. Kanske är hen lite småny här och tycker att det känns lite överväldigande när så många vana bukefalister hjälps åt med kölhalningen? Det är ju rätt vanligt att bukeovana blir defensiva och tycker att det är svårt att bara säga "oj, sorry, menade inget illa. känns bara fel för mig".

Ärligt talat. Hade jag varit ni hade jag försökt göra som hon Elsa i Frozen. Släpp det liksom.
 
Jag tycker det verkar märkligt, med tanke på att det är en så pass etablerad förkortning att den används av yrkesutövare och i företagsnamn. Min upplevelse är att det är betydligt vanligare än det längre "rehabilitering", dessutom.

Du tycks heller inte invända mot förkortningen när den användes för din kollegas rehab?

Ni är väll bara två, som genom amerikanska och engelska kopplar ordet till missbruksvård?

Det är för att min användning av ordet och i rätt kontext - på mitt jobb - använts just när man talat om missbruksvård.
Kan inte direkt säga att man fått brev innan om rehab varje gång man varit borta i feber eller förkylning på andra arbetsplatser. Men så är chefen rätt bristande i sin kompetens i övrigt men det är en annan diskussion.
 
Eller annars så anpassar dom så du ska kunna klara av att fortsätta dit jobb på ett sätt som du mår bra av och klarar av .Då företagen har ett rehab ansvar och man inte ska kastas på tippen bara för man gett företagen ett antal år av slit och sitt liv ! I regel är det något fel på arbetsplattsen då man blir sjuk av jobbet !
Fast jag blir inte sjuk av jobbet! ;) Mitt huvudspår är just det, att jobbet inte förvärrar min sjukdom - eftersom jag vill ha det kvar.
 
Jag tycker att ni drar på världens jättebukeväxlar i den här tråden. Jag läser att @Cirice backat in i ett hörn och försöker ta sig ur och därför fortsätter argumentera. Kanske är hen lite småny här och tycker att det känns lite överväldigande när så många vana bukefalister hjälps åt med kölhalningen? Det är ju rätt vanligt att bukeovana blir defensiva och tycker att det är svårt att bara säga "oj, sorry, menade inget illa. känns bara fel för mig".

Ärligt talat. Hade jag varit ni hade jag försökt göra som hon Elsa i Frozen. Släpp det liksom.

Fast nu vände jag mig till dig - som jag väl knappast skrämmer om det skulle vara så? - för att jag var intresserad av svaret till frågan jag ställde. Om @Cirice då väljer att hoppa in i den frågan också så vet jag inte riktigt att jag har kölhalat...

Sen tycker jag genuint att det är skit när beroendeproblem ska sparkas på, framförallt i sådana här sammanhang (kollegor som behöver rehab...) så jag har inte reagerat för att jag är en uttråkad skitstövel som tycker det är kul att "vara med" eller vart den här diskussionen nu är på väg. :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 384
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 213
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp