Hälta efter akut fång..

Anastacia

Trådstartare
Har letat men inte hittat något bra svar.
Såhär är det.
Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan.
anledningen att jag säger vad vi tror är att den stod som en typisk fånghäst men visade ingen värme i hovar eller direkt ökad puls, hovslagare "klämde" på hovarna utan reaktion.
Men vet ansåg att det var fång (den har haft fång två gånger tidigare i sitt liv) och metacam blev insatt.
Det blev ganska snabbt ett bra resultat och efter en vecka fick ponnyn komma ut ca 2 timmar per dag i en liten sjukhage bara för att få se de andra och få lite luft på sig, den gick då obehindrat, lite sulöm men den kan inte gå utan skor annars heller så det var inget konstigt.
Så för ett par dagar sedan började den röra sig sämre igen, verkar vinglig i bakdelen (det har den iof varit under hela tiden men det skulle ju kunna vara för att den har ont i bakfötterna..), de få timmarna i sjukhagen blev då indragna och ponnyn står igen på strikt boxvila, igår när jag tog ut ur boxen för att göra en storrengörning av boxen så var ponnyn halt, framför allt på ett framben.
Kan det vara så att det blivit en rotation nu?
(ska givetvis kontakta vet igen men de verkade så osäkra sist på det hela och eftersom ponnyn har ont och vi har långt till klinik är det inte det första man åker till)

OM det har blivit en rotation, vad är det jag bör göra?

Ponnyn fick skorna avdragna första dagen och efter det har inget gjorts med fötterna, ska man ta in hovslagare för att korta tå och få på skor nu eller bör ponnyn få mer smärtstillande eller ska man helt enkelt se till att den fortsätter att stå på mjukt underlag och vänta ut hältan?
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Har ponnyn ont tycker jag att den ska få medicin för det. Är det aktiv fång ska den stå inne i mjuk, tjock bädd. Det är bra om en hovslagare (erkänt duktig sådan med erfarenhet av fånghästar) kommer ut och tar en kik snarast.

Sen kan det vara en god ide att åka in och slå några plåtar på hovarna, men jag håller med dej om att transportera en häst med aktiv fång som har så pass ont som din verkar ha är ingen snäll tanke. Men ring veterinären och rådfråga!
Kanske kan du filma hur den rör sej, om det inte orsakar den för mycket smärta och skicka till vet. kliniken. I vilket fall hade jag tagit ut "hemmaveterinären" för att undersöka och ge mer smärtstillande omgående.

Sen finns det ju chans att det kan vara något annat, men fång kan vara lurigt, det är inte alla som har de klassiska symptomen. Mitt sto t ex började det visa sej i bakhovarna på, med värme och ökad puls..O_o
Men det finns ju en chans att det kan vara en lurig hovböld också?

Mvh Domino_s
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Nu vet jag inte om dom med portabel röntgen kan ta bilder på fånghovar också, men det borde ju gå . OM det finns nån sån veterinär i närheten.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

När min fick fång för ca 5 år sedan märkte vi de genom att hon blev tvär halt höger fram, hon hoppade på tre ben in från hagen, vet kom direkt och konstaterade fång och box vila sattes in tills vi hade vart på klinik. Hon skoddes efter 4 elr 5 veckor om jag inte minns fel men hon blev pigg snabbt efter att hon fick medicin. Hon har minimal hovbens rotation på den hoven hon blev halt på :sneaky:
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Hur långt har ni till sjukhagen,samt underlag i den? Om den är hård,eller kanske grus,kan det ju ha blivit för hårt åt fötterna,eller att en hovböld bildas. Vårat varmblod fick hovböld direkt utan skor i våran hage som var grusad vid ingången och ex antal meter in i hagen,han var jätteömfotad.

Sen kan det ju ha blivit rotation/sänkning,men det måste röntgas,och att transportera hästen i dagsläget låter inte som någon bra ide. Jag skulle ringa veterinär,ev hovslagare också som får komma ut med visiteringstången igen,samt behandla hästen som om det vore akut fång,dvs boxvila,och med mjukt och tjockt underlag.

Min förra häst hade fång,hon behövde sulor fram hela tiden efter anfallet. Hon hade rotationer på bägge fram.

Min förra stallkamrats russ fick ett fånganfall en sommar,där verkades den superkort i tån,sen fick den skor bak och fram,ganska tidigt efter anfallet. Verkades så kort att det kom ut en massa gojs fram i tån. :yuck: Sen boxvila på det.

Vet inte om det görs så längre,detta var nog tidigt 2000-tal,men det har nog din veterinär koll på! Prio ett är att få den så pass bra så det går att transportera till klinik för röntgen iallafall så ni vet vilka åtgärder som ska göras!
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Jag tycker att det låter som klockren fång och att ni inte har fått bort det som triggar igång fången.
Har du sockeranalys på ditt grovfoder och vad visar den isåfall? Vad äter hon i dagsläget? Ger du något för magen? Metacam och andra smärtlindrande preparat är tuffa mot magen så därför behövs det. Du kan t.ex. ge yea-sacc. Finns att köpa hos svenska foder. Du ger 1 msk/dag.
Du ska absolut se till att hästen får mer smärtlindring och ta inte ut den ifrån boxen alls. Den ska stå på mjuk tjock spånbädd så att den kan borra ned tån och på så vis avlasta hoven.
Att köra till klinik sålänge hästen har ont är inte aktuellt, det kan du göra först när hästen kan röra sig någorlunda obehindrat utan smärtlindring. I vissa riktigt svåra fall där man inte kan häva fången kan det vara befogat att köra till klinik men jag tycker inte att det låter som om det vore befogat i dagsläget.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Framför allt: rådgör med din veterinär. Inget fångfall är det andra likt.
Men, jag kan ändå berätta om hur det gick när mitt då 15-åriga kallblodstravarsto fick fång för 6 år sedan.
Hon hade helt enkelt ätit för mycket och ridits för lite under vintern, och det var övervikten i samband med ett något för snabbt foderbyte som gjorde att hon fick fång. Vi såg det väldigt snabbt, och veterinären var på plats inom en timma från det vi upptäckt att stoet var varm i frambenen och rörde sig stelt.
Veterinären slangade i henne paraffinolja och gav butta, hovslagaren kom och drog av skorna och så la vi in extra mycket torv i bädden.
Dagen därpå fick stoet, på veterinärens inrådan, gå ute i en liten boxhage. Vi åkte och köpte en betesreducerare och nästa dag fick stoet på sig "munkorgen" och fick gå ut till de andra. Första månaden tog vi in dem på natten, men resten av sommaren gick hon ute dygnetrunt. Iklädd munkorg hela tiden förutom när hon fick ett par kilo hösilage varje dag.
Efter en vecka kom hovslagaren och kortade tårna samt slog på skorna, allt enligt veterinärens inrådan.
Veterinären kom på återbesök den nionde dagen. Då var stoet fortfarande halt och veterinären ville att vi skulle åka iväg och röntga. Vi fick tid fem dagar senare, och alla fyra hovarna blev röntgade - alla u a utan minsta tecken på hovenssänkning eller rotation.
Stoet har, vid senare tillfällen, visat att hon är väldigt sulöm.

Hoppas att din ponny kommer lika lindrigt undan. Lycka till!
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Ponnyn i fråga är väldigt öm som sagt utan skor i vanliga fall också.

OCH innan någon säger något, veterinär är uppringd och jag väntar på att de ska ringa tillbaka när de hade tid med det... (distriktet)

Ponnyn trampade iof på en sten just med den bakhoven när jag ledde in, kan det varit i förrgår.
Sjukhagen har inte varit exemplariskt mjuk men inte stenhård (hård gräsmatta, utan gräs, om man kan förklara det så) inga stenar där, dock några sten på vägen in (ponnyn har gått ca 5 m genom stallet och ca 2-3 m ute för att ta sig till sjukhagen).

Idag har vi stått i vattenhinkar för att kyla/lindra samt fyllt på extra mycket spån igen (har ju haft mycket sen anfallet också, tog extra mycket idag).
SÅ nu väntar vi bara på veterinären då.

Vid tidigare anfall har det visat sig genom:
1: var ovillig att galoppera, enda som märktes, blev bra snabbt efter behandling. Troligtvis berodde det på bete, har efter det inte gått på större beten igen.
5 år senare:
2: rymde en sensommarnatt och just denna natt blev det plötsligt frost och jo då, som ett brev på posten, var lite stel, men ingen värme eller puls i hovarna (inte första gången heller). Tog dock lite längre tid innan den blev helt återställd)
Och nu då.
Ingen aning varför.
Motioneras, är inte tjock, äter bara hö och har ätit samma hö sen i höstas. Inget nytt som hänt osv osv osv. Är kass i magen och har varit det i precis hela sitt liv. (japp, utrett på klinik och hittar inget fel) Men jag misstänker att det är något med magen som orsakat fången i alla fall.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Men , det är ju presis det som är fång , en förgiftning och reaktion i magen som visar sig i hovarna.jag känner igen allt du skriver, min förra fjording hade också små reaktioner två gånger, knappt man trodde det var fång , men sedan fick han det ordentligt,han gick på smärtlindrande i tre veckor , men efter tre veckor ville vetrinären inte skriva ut mera utan ville att vi skulle köra honom till klinik,Nej , det gjorde jag inte utan han fick avsluta sitt lv hemma i lugn o ro.Det känns som om han blev känsligare o känsligare i magen efter varje anfall.Jag var också försiktig med vad han fick äta.kan berätta att han var aldrig fet.
Så symtomen är aldrig som i läroboken , men om hästen stått i fångställning , det gör dom för att avlasta vid smärta, förstår jag inte hur ni kunde få hästen att lyfta hovarna och ta av skorna.Det anses inte nödvändigt att ta av skorna det första vid fång, nej låt hästen ha skorna kvar , stå på mjukt underlag , den skall inte gå ut i sjukhage såvida man inte kan se till att hästen står på mycket mjukt underlag i hagen där han kan avlasta genom att " stå på tårna " , det är ju en blödning i hoven som gör att hovbenet lossnar .Att den står still kan vara avgörande för hur läkningen går.
Usch , det är en hemsk sjukdom , hästarna har fruktansvärt ont.
(Hästens natur gör ju att dom absolut inte vill visa hur ont dom har , då blir dom kanske tagna av nåt rovdjur eller mister sin rangordning i flocken.)
Så var försiktiga där ute !
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Den här ponnyn är väldigt liten vilket gjorde att vi kunde stödja den så mycket att skorna snabbt kunde tas av utan att plåga ponnyn.
Den här ponnyn visar sin smärta. Ibland är det nästan som att den överdriver tills man har sett skadan och sedan är det inte så allvarligt, typ som ett barn som får plåster på ett sår.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

OM det är en rotation så är det ju otroligt viktigt att veta hur den ser ut, för att kunna verka hästen rätt!

Enligt Strömsholm så förvärras inte fång, om det inte är ett akut stadium, av transport, det som hänt har hänt....

Rekommenderar helt klart klinik, eller portabel röntgen, och låta en veterinär som har stor erfarenhet av fång ge råd utifrån bilderna.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Ponnyn reagerar inte på tryck från visiteringstången alls. Har inte blivit klokare efter dagens undersökning.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Det kana vara jättesvårt att ställa en fångdiagnos. Det behöver inte alla vara så att hästen reagerar på visitertång, står i fångställning osv. Med en häst som har haft fång tidigare bör man utgå från att varje varningstecken kan vara ett tecken på ett pågående fånganfall. Ovilja att lyfta hovarna (speciellt fram) eller svårt att vända på en pytteliten volt är ett annat. De vänder ofta på ett mkt speciellt sätt.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Vad skulle skillnaden vara, menar du? Jag tänker på hur det gick till när mina hästar röntgades på klinik. Den ena med lugnande, den andra utan. Lugnande kan man fixa i fält. Sedan ställdes hovarna på block, och det kan ju vet också ha med sig. Är det något annat jag missar/inte tänker på?
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Jag är inte säker men tänker på (tänkte på) hur detta skulle fungera hemma hos oss. Det bör väl vara extra viktigt att hästen står plant? Vi har ett gammalt stall med ojämnt golv och inte ngt helt jämnt underlag.

Men det kanske bara är hemma hos mig det ser ut så.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Men även om fången inte förvärras av transport så har hästen fortfarande förfärligt ont och att då lasta och köra med hästen är väl på gränsen?
Även om man har tjockt lager spån och kör försiktigt så måste det väl bli en väldigt påfrestning på hovarna?
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Jo, ojämnt golv kan säkert försvåra. De (två) gånger mina hästar har blivit röntgade (dock ej fångröntgen, även om hovarna har varit inblandade) med mobil röntgen har varit hos min hovslagare, och där är golvet plant, belysningen optimal, etc, men hemma hos mig hade det säkert inte varit lika bra förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp