Hälta efter akut fång..

Sv: Hälta efter akut fång..

*kl*
En tanke dock som slog oss igår då ponnyn heller inte rör sig som en fångponny, har magrat av äter dåligt tappat alla muskler osv, borrelia. Vad tror ni om det ? Ett blodprov togs visserligen men det var ju mer för allmäntillståndet, kan borrelia synas på det?
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Jag håller med dig, tycker inte det är förenligt med djurskyddslagen att transportera en häst som har så ont i sina hovar!

Dessutom är jag inte alls övertygad om att inte transporten förvärrar; man vet att stress förvärrar båda pga kortisolhöjning och magpåverkan (transport och ny miljö är en stressfaktor, väldigt stor sådan för en sjuk häst), belastning förvärrar (stå i en skumpande transport och försöka hålla balansen på smärtande hovar) och rörelse förvärrar (hästen måste ju gå in i transporten, in på kliniken och tillbaka igen).

Hade aldrig i livet utsatt min häst för det! Om man inte lyckas få tag på någon med portabel röntgen (vilket det tom finns i mitt allt annat än veterinärtäta distrikt) så får man vänta tills hästen är såpass smärtfri att den kan gå obehindrat med att åka till klinik och röntga. Då har hovbenen stabiliserats ngt och man riskerar inte att hovbenen roterar ytterligare pga att hästen tvingas gå omkring, stressas och transporteras och den utsätts inte för onödigt lidande.

Hästen skall oavsett om den har 2 eller 7 graders rotation stå på boxvila åtminstone till den skrittar normalt (utan butta ed!) så det ger inga negativa följder att vänta med att åka till klinik. Att åka nu kan däremot ge väldigt negativa följder.

Om du misstänker att det är något annat TS så ta ut vet igen för att utreda detta. Jag tycker dock det låter som fång, särskilt eftersom den redan haft det två gångar innan. Fång är ofta otypisk, och kan se väldigt olika ut. Första gång min gamla häst fick fång (nu visade det sig att han haft det många år innan han kom i min ägo, men det fick jag inte veta förrän 10 år efter detta) så var det enbart bakhovarna som var drabbade.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Funderar på om hon kan ha PPID (cushing). 15 är lite ungt, men sjukdomen har börjat så tidigt som 8-9 års ålder hos vissa. Avmagring, förlust av muskler och smärta i hovarna (fång, ömhet) är typiska tecken.

Det kan givetvis vara något helt annat, det är inte ens säkert att avmagringen och problemen i hovarna hör till samma sjukdom. Om det är så att hon tex har en infektionssjukdom så kommer det synas på blodprovet vet tog, så när ni får det svaret vet ni lite mer.

Men jag hade bett vet om att ta prov för PPID så kan du iaf utesluta eller bekräfta det. Be att han tar prov på insulin och glukos också, insulinresistens kan i några fall ge avmagring, även om de oftast blir tjocka. Så har ni något att börja med så att säga. Om inte symptombilden är klar så får man köra uteslutningsmetoden. :)

Borrelia syns inte på ett vanligt blodprov (dvs man kollar inte efter det), man måste ta ett särskilt prov för att mäta antistoff (titer) mot det. Problemet är att många hästar kan ha höga titer utan att vara sjuka, så det kan vara svårtolkat. När jag testade en häst för det så fick provet skickas till Tyskland och det var båda dyrt och omständligt, men nu finns det säkert lab i Sverige som kan analysera provet.

Hoppas ni kan reda ut vad som är fel på ponnyn och att hon snart blir bättre! Är det fång så har hon en stor fördel av att vara liten och lätt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta efter akut fång..

Jag tycker också att det verkar som om det skulle kunna vara cushing. Det är naturligtvis helt omöjligt att avgöra på ett forum men all ide att fundera på.
Symptomen är bla upprepade fånganfall, i en del fall ändras ämnesomsättningen så de blir magra. Ett av de tydligaste tecknen på cushing är vad jag förstår att de inte fäller vinterpälsen i tid. Jag har träffat ett par sådana hästar. I de fallen var detta med pälsen mycket tydligt.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Fast ponnyn fäller, visserligen senare i år, men det gör de allihop i stallet så det verkar inte vara något konstigt i det.
Ska ta ut vet imorgon igen för det blir ingen förbättring, idag var kotorna på tre ben lätt svullna och lite varma, hovarna är kalla.
Fortfarande stel och verkar då halt på de tre benen som det är varmt i, dock nästan låste sig det fjärde benet när ponnyn skulle vända sig i boxen, såg mycket märkligt ut.
Transport blir det fortfarande inte tal på. Då behöves smärtlindring och det är ju inte bra om man ska till ett djursjukhus och få hästen undersökt... Ett dilemma.
Jag får se vad de säger imorgon och om de kan tänka sig att ta fler prover.

Någon skrev kontakta duktig hovslagare, det har jag en och han kliar sig i huvudet och funderar på om det verkligen är fång.. men som ni säger, fång kan vara lurigt.
Vi får se hur det går med ponnyn, det har snart gått fyra veckor så man tycker att det borde ha blivit en bättring.
ponnyn är dock pigg och vid gott mod än, står på stall med massa spån än...
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Kanske hon försöker lägga all vikt på det ena benet för att avlasta de andra?

Hade du någon sockeranalys på höet? Om du inte har analys så blötlägg höet i mkt vatten, minst 1 timme. Låter du det ligga längre sjunker sockerhalten mer.

När de är lika dåliga efter så lång tid så är det oftast så att man inte har lyckats ta bort det som triggar fånganfallet. Oftast fodret som är boven, men har den cushing så hjälper det inte samma vad man gör, då måste de ha medicin.

Hästar med cushing fäller, men sommarpälsen kan vara tjockare än normalt. De kan även ha en helt normal päls.
 
Sv: Hälta efter akut fång..

Jag är inte säker men tänker på (tänkte på) hur detta skulle fungera hemma hos oss. Det bör väl vara extra viktigt att hästen står plant? Vi har ett gammalt stall med ojämnt golv och inte ngt helt jämnt underlag.

Men det kanske bara är hemma hos mig det ser ut så.

Det är inga problem, den jag har med portabel röntgen har med sig en tjock (4-5 cm) bit helt plan bräda som de ställer hoven på så att hoven står helt plant även om underlaget inte är plant.

Till TS be veterinären ta ett blodprov för anaplasma och borrelia, båda kan ge knepiga symtom. De analyseras av SVA (kostade runt 500 sist jag fick gjort det för båda) så inget som behöver skickas utomlands.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp