Bukefalos 28 år!

Hälta utan värme eller svullnad

Stella_

Trådstartare
Börjar med att säga att jag självklart kommer få min häst undersökt på klinik men skulle vilja bolla mina tankar med er fram tills dess :-).

Min häst visade för ca 3 veckor sedan hälta i ett bakben, såg det vid longering. Ingen värme eller svullnad på något ben, ingen värme i hovarna. Några dagar senare visade han diagonal hälta i traven (syns inget i skritten). Då han strax innan han visade första hältan hade halkat till rejält valde jag att låta honom vila en vecka om det var en sträckning. Efter en vecka med vila visade han ingen hälta. Började skritta honom för hand i ca 1 veckas tid. Skrittade efter det uppsutten några gånger. Idag var tredje gången jag travat en kort stund med honom och nu haltade han igen i samma bakben. Fortfarande ingen svullnad eller värme i något ben. Vet inte om det är relevant men han är väldigt snubblig. Har själv funderat på om det kan finnas någon koppling mellan hältan och hans snubblighet. Nu blir det iallafall vila fram tills vi ska till veterinären.

Förstår att det inte går att säga vad det kan vara men vad får ni för tankar när ni läser detta?
 
Spontant så här så tänker jag på ryggen. Diagonal hälta kommer ofta fram när problemet sitter i ryggen. Det är iaf vad veterinären sa till mig när min förra var halt.
Dock var det inget i ryggen på henne utan problemet var en sena.

Jag är långt ifrån expert på detta område, men det var min första tanke :)
 
kan vara precis vadsomehelst. Det är tex sällan ledinflammationer ger värme eller svullnad i sig. de blir inte sällan snubbliga av ledinflammationer.
 
Spontant så här så tänker jag på ryggen. Diagonal hälta kommer ofta fram när problemet sitter i ryggen. Det är iaf vad veterinären sa till mig när min förra var halt.
Dock var det inget i ryggen på henne utan problemet var en sena.

Jag är långt ifrån expert på detta område, men det var min första tanke :)
Intressant vad din veterinär sagt om diagonal hälta. Har varit så låst vid att det är något i benen (vilket det ju kan vara men jag har inte tänkt att det skulle kunna sitta i ryggen)
 
kan vara precis vadsomehelst. Det är tex sällan ledinflammationer ger värme eller svullnad i sig. de blir inte sällan snubbliga av ledinflammationer.
jo det kan ju vara precis vad som helst, är nog därför det på något sätt känns skönt att få bolla med andras tills vi får svar. Ledinflammation har dykt upp i tanken och det är också en sak som jag är orolig för att det ska vara.
 
jo det kan ju vara precis vad som helst, är nog därför det på något sätt känns skönt att få bolla med andras tills vi får svar. Ledinflammation har dykt upp i tanken och det är också en sak som jag är orolig för att det ska vara.

Ledinflammation är det mest vanliga öht gällande hältor. Det är även i väldigt många fall, om man ska se positivt på det, en av de lättare sakerna att behandla om det handlar om en ledhälta som kommit av ngt trauma i hagen och inte pga förslitning osv. Så se till att få den utredd direkt, ju snabbare desto lättare att komma tillrätta med och behandla och bli bra.

finns betydligt värre hältor än pga en ledinflammation som sagt.
 
Ledinflammation är det mest vanliga öht gällande hältor. Det är även i väldigt många fall, om man ska se positivt på det, en av de lättare sakerna att behandla om det handlar om en ledhälta som kommit av ngt trauma i hagen och inte pga förslitning osv. Så se till att få den utredd direkt, ju snabbare desto lättare att komma tillrätta med och behandla och bli bra.

finns betydligt värre hältor än pga en ledinflammation som sagt.
Har lite dåliga erfarenheter av inflammation i lederna därav min oro. Men känns ändå skönt att läsa dina argument kring det :-). Och ja självklart kommer jag se till att få honom utredd så snabbt det går.
 
Har lite dåliga erfarenheter av inflammation i lederna därav min oro. Men känns ändå skönt att läsa dina argument kring det :-). Och ja självklart kommer jag se till att få honom utredd så snabbt det går.

Ja åk in helst i morgon. Det dåliga med ledinflammation är att det snabbt blir avlastningshältor eller problem i resten av kroppen om man inte behandlar tillräckligt snabbt, så om du fått en parallell hälta nu och det tidigare bara var ena bakbenet så ser du vad jag försöker varna för. In bums för hältutredning som sagt, oavsett vad det nu är. Vänta INTE.
 
Jag var inne med en halt häst igår. Hon tappade sitt bakben i nedförsbackar och kändes allmänt vinglig och konstig bak. Vet såg initialt att hon tog kortare steg med vänster bak. Visade sig vara knäledsinflammation. Det enda som syntes på utsidan var viss gallighet i knät, annars ingen svullnad eller värme. Inget konstigt på röntgen heller, så vet tror att det bara rör sig om att hästen trampat fel och vrickat till benet på något sätt.

Säger som mackan, åk in så fort som möjligt och få det kollat! Det kan annars bli pålagringar och annat otäckt om man väntar för länge...
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
549
Senast: NOC14
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 516
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 178
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp