Bukefalos 28 år!

Hälta - veterinär som kommer ut

A

Alpin87

Vad kan en veterinär som besöker hästen på plats komma fram till?

Tänkte de har ju begränsat med resurser mot en klinik men kan ju ändå böja och bedöva och så men vad mer kan de göra och kan de komma fram till ngt specifikt mer än att hästen är halt och var?
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Det finns veterinärer som gör ledbehandlingar och -bedövningar i fält och som har portabel röntgenutrustning. Då går det göra i stort sett samma saker som på klinik! Sen beror det ju förstås på begränsande faktorer i stallet/dess omgivning och hos hästägaren. Finn det ingen möjlighet att titta på hästen på plan mark med ljus för att se den röra sig/ titta på den inne i ett stall med belysning (hästen kanske är på bete utan tillgång till stall tex) är det inte lätt att göra så mkt. Likadant som om ägaren av någon anledning inte kan springa med hästen för att man ska kunna göra böjprov. Det är alltså inte bara veterinären och dennes kunskap och utrustning som begränsar vad man kan göra utanför klinik.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Hos oss kan min vet komma fram till att hästen är halt och kanske ungefär vart det sitter om det inte är en synlig skada förstås. Och det kan jag komma fram till själv också så åker alltid till klinik med difus hälta.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Hos oss är veterinärerna så begränsade när de kommer ut att enda skälet att ta ut dem vid hälta är om det finns en sårskada med frågetecken (behöver det sys? Sitter det nära något som vi bör akta och åka akut?)

Dessutom blir det för oss billigare att åka till klinik.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Vid hälta åker jag alltid till klinik, annars är risken att man får fördröjd läkning p.g.a. feldiagnos (ex svullen sena när det är svullet gaffelband) eller liknande.

Men jag åker inte till vilken klinik som helst för har man otur kan man få väldigt olika diagnoser, samma häst får diagnos spatt och kotledsinflammation - vilket ska man tro? Diagnosen spatt dessutom satt utan röntgen och sedan när hästen var bra 'jaha då var det nog inte det'.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

kl.

Okej, alla har bra svar. Dock tror jag den här veterinären kommer råda mig att åka med min häst till klinik om han inte hittar något specifikt eller kan ställa någon diagnos... Det kommer jag ändå göra om han bara kan lokalisera skadan..
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Vi har en vet. som har portabel röntgen. Nu har jag inte använt mig av henne i första stadiet men hon har kommit hem vid återkoll och även sprutat i leder.

Det positiva var att man slapp åka iväg och att det krävdes mindre dos lugnande när vi skulle spruta leden.

Men vid första utredningen hade jag valt klinik då dom har så mkt mer utrustning.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

kl.

Okej, alla har bra svar. Dock tror jag den här veterinären kommer råda mig att åka med min häst till klinik om han inte hittar något specifikt eller kan ställa någon diagnos... Det kommer jag ändå göra om han bara kan lokalisera skadan..

Men vad skulle poängen vara att lokalisera skadan om du ändå måste åka till klinik?
en hemma veterinär kan konstatera att hästen är halt, visar ömhet i kotleder/senor osv. Inte mycket mer. då måste du in på klinik i vilket fall.
ser ingen som helst anledning att betala en tusenlapp helt i onödan för att sen ändå åka till kliniken.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Håller med dig. Vi fick ett taffligt lagt bandage och ett uttalande om att "det var nog ingen fara för leden, men åk in och röntga" när vi tog ut gårdsveterinären för en sparkskada jag var nästan säker på var ofarlig.

2 500 kr kostade det lilla äventyret, då hade vi det mesta materialet själva, för det hade inte veterinären i bilen. Utredningen på klinik inkl. röntgen gick på strax under 1000 kr.

Well, numera blir det ingen gårdsveterinär här inte - för 2500 kr kan jag få massor av god mat och gott rödvin. Och en latte!
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

*KL*
Här där jag bor kan endast få veterinär till hältor som kan misstänkas vara hovböld eller fång som måste behandlas akut. Annars hänvisar de direkt till klinik.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

kl.

Nu är inte fallet så att jag ska ta ut någon veterinär jag inte känner till eller som kommer med en saftig räkning för ingenting men ändock otroligt kompetent och erfaren och en person jag vill ska göra en första bedömning bara.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

kl.

Nu är inte fallet så att jag ska ta ut någon veterinär jag inte känner till eller som kommer med en saftig räkning för ingenting men ändock otroligt kompetent och erfaren och en person jag vill ska göra en första bedömning bara.

Men VARFÖR? Chansen är hur stor som helst att du ändå inte får rätt diagnos ö.h.t och då får du börja om och åka till klinik ändå, samt du riskerar en fördröjd läkeprocess som hade kunnat undvikas om du åkte till klinik direkt och fick rätt diagnos och behandling.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Varför? Den första bedömningen gör ju bara att plånboken blir mindre och hästen får vänta längre på behandling.
 
Sv: Hälta - veterinär som kommer ut

Tog ut vet. till min häst nu som har ett rejält balltramp och är halt och lite svullen+ ett litet annat sår nere vid kotan. Jag ringde runt till kliniker och frågade om hältan kunde bero på såret och det kunde det, hästen är jätteöm nämligen. Så vi tog ut vet. som gav penicillin och konstaterade att hältan antagligen beror på såret och är inte hältan borta inom en vecka så ska vi åka in.

Hade jag däremot inte sett något sår eller eller något utan bara att hästen var svampig och halt så hade jag utan tvekan åkt till kliniken direkt. Att ta ut vet. när hästen bara är halt tycker jag är meningslöst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
851
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 543
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp