Hänsynslöst av bilförare

Sv: Hänsynslöst av bilförare

Försök och kolla bilnummret och polisanmäl händelsen. Det står klart och tydligt i lagen att bilförare är skyldig att "visa särskild hänsyn till oskyddade trafikanter" oavsett om man tycker det eller inte. När ska bilförare (= alla som kör ett fordon) fatta vilka hemska olyckor som kan hända med hästar. Hästarna HAR RÄTT att befinna sig på eller vid vägen punkt slut! Kan man inte acceptera det så får man påverka politikerna att göra en lagändring, inte försöka köra ihjäl båda människor och djur.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

fruktansvärt att folk kan vara så hänsynslösa och idiotiska!man blir ju bara så rädd när man hör om sånt här!IDIOTER som riskerar både sina och andra människor/hästars liv på det här viset:devil:
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Tag reg.nummret och ANMÄL KRÄKET :devil:

Det måste till en förändring i bilskolornas sätt att lära ut! Många förstår inte hur stor skada dom faktiskt gör :(.... Tyvärr är det många som tycker "det ser kul ut när hästen skuttar iväg" :eek:, men dom förstår inte skaderisken :o:(

Många kan inte heller reglerna om vad som faktiskt gäller med hästfordon på väg......
Ett skärpt lagförslag kanske oxå skulle vara på tiden :angel:

LYCKA TILL o hoppas ni får tag på bilisten ;)
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

men hur som helst har man inget på vägen att göra om man inte har en säker häst.
det är ungefär lika dumt som att släppa ut sin 2-åring på cykel på vägen och vem gör det?
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

men hur som helst har man inget på vägen att göra om man inte har en säker häst.
det är ungefär lika dumt som att släppa ut sin 2-åring på cykel på vägen och vem gör det?

MEN ngon gång måste man ju försiktigt träna in dom i trafiken oxå..och var gör man det om inte på/närheten av vägen?
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

man tränar givetvis hemma. :) i en trygg miljö.
alternativt lede hästen längs vägarna.

ja till en början så klart ja, men alla har kanske inte bilar hemma kring utan måste leta sig utåt. Sj har jag visserligen det bra förspänt med lastbilar,traktorer och bilar.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

ja till en början så klart ja, men alla har kanske inte bilar hemma kring utan måste leta sig utåt. Sj har jag visserligen det bra förspänt med lastbilar,traktorer och bilar.

kan ju inte bättre bli... :)

nu försvarar jag inte bilföraren på nått sätt, man ska visa hänsyn i trafiken, men jag blir så less på folk som ger sig ut på trafikerade vägar med sina osäkra hästar och sen skyller på bilföraren om något händer!!!
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

En häst är alltid en häst med egen vilja.
Oavsett hur säker du må tro den är så kan INGEN vara 100 % säker.

Bli bara så less på dom som tror sig ha så trafiksäkra hästar bara för att det inte hänt dom nåt - ÄN.

Om alla höll sig till regler och lagar så skulle det vara så mycket bättre:)
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Men oavsett hur säker en häst är så finns det ingen häst som är 100% säker. Visst kan man och ska man träna med bilar osv men vad händer när en bil kommer susande i 70 km och hästen blir livrädd för ngt i dikeskanten? Att en häst är orädd för bilar innebär inte att den är säker. Allt kan hända, det är ändå levande djur vi håller på med inte maskiner. Bilar däremot är maskiner och gör precis vad man säger åt dem. Vem bör ta mest hänsyn? Den som har full kontroll eller den som inte har det? Och säg inte att det går att träna, ingen häst är så säker att den aldrig reagerar för ngt. Det är trots allt en levande varelse med en stark flyktinstinkt.

Självklart ska ryttare oxå visa hänsyn i trafiken. Använda reflexer, rida inttill vägkanten eller in på en skogstig när det kommer en bil, tacka när de saktar ner och söka ögonkintakt med förraren osv. Bilister ska sakta ner och ge akt på tecken från ryttaren och hålla avstånd i sidleds.

Jag kan iofs hålla med dig till en viss gräns, man ska träna sin häst men man kan inte träna för alla situationer som kan tänkas uppstå, det är omöjligt. Och en bilförare ska, åtminstone för sin egen skull, förutsätta att hästar inte är trafiksäkra och agera utifrån det. Alla bilar har en broms, varför så svårt att använda den? Sen kan ryttaren i gengäld vinka förbi bilföraren om hästen är snäll och självklart tacka. Lite trafikvett från båda sidor skulle behövas kan jag tycka men i slutändan är det ändå bilföraren som ska visa hänsyn helt enkelt för att han eller hon har full kontroll över sitt fordon. Varför ska bilister ha företräde till allt jämnt? Vägarna är inte bara till för bilarna, den tillhör alla!
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Svar till Cilla
Antingen, så är du väldigt häst ovan, eller så vill du starta diskussion.:confused:

Även om hästen är lugn i sin hemma miljö, med både bil o traktor, så naturligtvis reagerar den om det kommer en hänsynslös människa i bil , med släp och gasar på..

Vett och etikett och en smula ödmjukhet, har folk så svårt att visa varandra.

Hade det varit en älg så inte f-n hade dåren kört förbi och spelat allan..
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Tag reg.nummret och ANMÄL KRÄKET :devil:

Det måste till en förändring i bilskolornas sätt att lära ut! Många förstår inte hur stor skada dom faktiskt gör :(.... Tyvärr är det många som tycker "det ser kul ut när hästen skuttar iväg" :eek:, men dom förstår inte skaderisken :o:(

Många kan inte heller reglerna om vad som faktiskt gäller med hästfordon på väg......

I min körkortsbok stod det något om att "hästar är snälla och trygga djur...räknas som fordon" Ingenting om att de väger ett halvton och kan bli rädda för en liten platspåse i ett dike och hoppa ut framför en långtradare...
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

När tog du körkort?
I min bok från 2000 så står det iallafall att hästar ska visas hänsyn och att det är olämligt att tuta på dom :grin:
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

man tränar givetvis hemma. :) i en trygg miljö.
alternativt lede hästen längs vägarna.

Det är bland det dummaste som finns att leda en rädd och osäker häst efter vägen, risken att ett olycka ska inträffa är mycket större. Orkar du hålla fast en skrämd häst?
Sitter man på harr man betydligt mer kontroll. Sen är ju hästen efter vägen vilket som....
Det bästa sättet att träna en trafikovan häst är att rida med en trygg trafiksäker häst. Sen visst kanske man helst ska undvika hårt trafikerade vägar om man kan men alla har inte den lyxen utan man kanske måste ut en bit efter landsväg för att komma åt ridvägarna.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

faktum är att hästen blir tryggare med dig på maken. jag föredrar iallafall att leda hästen i situationer jag tvekar inför. mycket bättre kontroll där.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

En mycket viktig regel, alla problem du har från marken har du också isadeln.
En osäker häst ska jobbas ifrån marken innan man för upp det i sadeln, ur horsemanship tänkande..
Jobbar dagligen med hästar med problem och det måste funka med relationen från marken..

Är man rädd att bli nertrampad och inte har kontoll och kan hålla kvar sin häst, måste man jobba på respekt, ledarskap och förtroende..
 
Senast ändrad:
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Klart bilföraren ska visa hänsyn men att be honom stanna tycker jag inte man automatiskt kan begära.

Varför i hela friden rider man barbacka på en väg tillsammans med en ungponny, när hästen inte är trafiksäker?
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Jag föredrar faktiskt att sitta på, jag har mycket mer kontroll på min häst än bredvid.



Fö tycker jag bilförare som jävlas är svin.
Jag har ibland haft med sten i fickan när vi bodde i ett stall där folk körde som galningar. Dratt iväg en sten på bilen när de jävlats = gasar som fan precis bredvid hästen osv, vilket ju kan göra den tryggaste av hästar osäker.

Fördelen är ju att hästar aldrig är ansvariga när de sparkar vad jag vart med om hittils. Det är alltid bilens fel.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 204
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ja det hade jag. Efter sista tidens händelser har jag kommit till insikt om att det är dags att släppa det här nu. Gå vidare. Sluta...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Vanellus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 364
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp