Hänsynslöst av bilförare

Sv: Hänsynslöst av bilförare

jag skulle inte ens skriva en insändare. ger jag mig ut i trafiken, får jag räkna med att sånt här kan inträffa.

(egocentriska) hästmänniskor som skriver (urbota dumma) insändare om bilister som ska sänka farten ger mig magkänslor skrämande likt illamående..... :eek:

Fast inte sjutton är man väl egocentrisk bara för att man vill bli visad lite hänsyn? Jag håller visserligen med om att insändaren inte är särskilt välskriven och det är möjligt att hästarna inte borde ha vistats vid/på vägen över huvud taget (jag vet inte alls vad det handlar om för ryttare och hästar), men SJÄLVKLART ska man som bilist sänka hastigheten om man möter en häst - speciellt om hästen verkar orolig och/eller ryttaren ber en att sakta ner! Bilister har som sagt inte någon ensamrätt när det gäller att vistas på våra vägar och det är knappast jobbigt eller på något sätt krävande att lätta lite på gasen under tiden man passerar ett hästekipage.

Visserligen ska en ryttare givetvis inte ta med sig en ovan eller bilrädd häst ut på vältrafikerade vägar heller, men ALLA hästar kan som sagt bli skrämda, och på något sätt måste även en ovan häst få komma ut bland trafik, för att över huvud taget kunna bli vad man kan kalla trafiksäker (givetvis börjar man då inte med att ta med sig hästen ut på E4:an, men jag tror alla förstår vad jag menar).

Så är det någonting som får mig illamående (framför allt när oskyddade trafikanter är inblandade) så är det bilister som anser att de äger vägen och därmed vägrar ta hänsyn till någon annan. Det kan mycket väl hända att ryttare fattar dumma och korkade beslut när de tar ut vissa hästar bland bilar - givetvis har även ryttare ett stort ansvar - men misstag gör vi alla ibland och vi är alla enligt lag skyldiga att hjälpa varandra och visa hänsyn i trafiken. Så enkelt är det.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

jag skulle inte ens skriva en insändare. ger jag mig ut i trafiken, får jag räkna med att sånt här kan inträffa.

(egocentriska) hästmänniskor som skriver (urbota dumma) insändare om bilister som ska sänka farten ger mig magkänslor skrämande likt illamående..... :eek:

*Skakar på huvudet* Människor med din inställning gör mig illamående. Nu antar jag att du visar hänsyn mot hästar i trafiken eftersom du är insatt (men jag kanske har fel? Du kanske räknar med att hästar på vägen inte bryr sig om dig, så då bryr du dig inte om dem?), men om du INTE var det så är du förmodligen en sån bilförare jag inte skulle vilja stöta på.

Jag tycker det har gått alldeles överstyr när tom. hästmänniskor verkar tycka att det är OK att ignorera (rädda) hästar i trafiken. :(
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

jag skulle inte ens skriva en insändare. ger jag mig ut i trafiken, får jag räkna med att sånt här kan inträffa.

(egocentriska) hästmänniskor som skriver (urbota dumma) insändare om bilister som ska sänka farten ger mig magkänslor skrämande likt illamående..... :eek:

Att sänka farten för ett hästekipage på vägen är väl lika självklart som att man sänker farten när det är små barn på vägen. Fast med din inställning så tvivlar jag att du gör det heller... Barnen får väl helt enkelt räkna med att bli påkörda då, för dom är ju ute i trafiken......
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Hur skulle DU ha skrivit den då?

Inte alls, jag hade tagit registreringsnummret. Skickat ett sms till bilregistret och fått fram ägarens namn och ort, sen använt mig av en nummerupplysning och ringt personen och bett honom/henne att tänka sig för när h*n möter hästar på vägen för de är opålitliga och kan skada sig själva, ryttaren och även bil, förare och ev. passagerare!

Jag skulle heller aldrig ridit barbacka tillsammans med en ungponny som ska lära sig något nytt. Jag skulle använt mig av 2 äldre, trygga hästar, en som går före och en som går efter.
Den ena som draghjälp och den andra att putta på med ;)

Med att rida i ridhuset menar jag att olyckor kan ske var som helst.
Jag skulle inte heller släppa ut barn i trafiken, att rida, cyckla eller gå. Inte först deras syn och hörsel är riktigt utvecklad för det.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

hugger bara sista tråden.

tror nog ni har missuppfattat mig lite. givetvis tycker jag att man ska visa respekt för allt som rör i trafiken, men just insändare av den här typen, med en underton av "vi som rider har minsann minst lika stor, om inte större rätt är bilister att vara på vägen och hela världen MÅSTE anpassa sig till oss och våra hästar, som vi har med ute på miljöträning och bara en sånn sak gör att du är dum i huvet om du inte fattar att du måste stanna bilen och släppa fram oss......" det är den inställning som är så otroligt dumdristig och naiv och gör mig helt vansinnig!!!!


hade en insändare i vår tiding för nått år sen, där ryttaren helt enkelt bad samtliga trafikanter att sänk farten på just den aktuella sträckan, för där kom hon minsann och gick med sin häst ibland.
typiskt "anpassa er till mig och bara mig"-grej.... ger hon sig ut på en kurvig väg, där det är en hastighet på 90, får hon ju helt enkelt vara beredd på att bilarna kommer fort!!!

vi som ryttare, eller varför inte helt enkelt som hästfolk har ett ansvar för våra djur oavsett om det gäller kvaliten av hagen eller hantering i trafik. ytterst ligger det alltid på oss att se till att det funkar.

att skicka insändare till tidning är inte bara idioti enligt mig, det är även jävligt fegt. stanna då hellre bilen på plats och förklara på ett vänligt sätt att det vore väldigt snällt om han kunde ta det lite lugnt just när han ser hästar, eller när han åker förbi hagen eller vilken situation det nu kan tänkas vara....
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Rider jag på en väg så är jag en MED TRAFFIKANT och skall visas hänsyn, jag är dessutom oskyddad.
Rider jag på en väg så kan jag ränka med att det kommer bilar, men för min och bilförarens säkerhet, så behöver de varken slicka sidan på min häst eller gasa förbi den, hur trafiksäker den än är.

Hänsyn kallas det och det ska visas i trafiken oavsett du går, cyklar, kör bil eller rider.

Jag har stannat bilar, signalerat att de skall sakta farten, inte för att min häst är det mindsta rädd för bilar, utan för den allmänna säkerheten.
Däremot har det tvärr varit svår rida i kapp bilar som inte visat mig den hänsynen jag vänligt bett om, då brukar det tyvärr få räcka med ilskna gester.:devil:

Jag har oxå kastat grus i rutan på en bild som dagligen på ren jävulskap GASADE förbi oss samtidigt som han TUTADE.:eek:
Jag visste att han skulle komma så jag hade en näve som ja kasta, han var arg och jag var ännu argare och jag sa att han hade skrämmt hästen så den måste ha hoppat till och skvätt grus.. :angel:
Det slutade med att han insåg att hans bil kunde bli skadad och stannade så fort han såg mig!
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Rider jag på en väg så är jag en MED TRAFFIKANT och skall visas hänsyn, jag är dessutom oskyddad.
Rider jag på en väg så kan jag ränka med att det kommer bilar, men för min och bilförarens säkerhet, så behöver de varken slicka sidan på min häst eller gasa förbi den, hur trafiksäker den än är.

Hänsyn kallas det och det ska visas i trafiken oavsett du går, cyklar, kör bil eller rider.

Jag har stannat bilar, signalerat att de skall sakta farten, inte för att min häst är det mindsta rädd för bilar, utan för den allmänna säkerheten.
Däremot har det tvärr varit svår rida i kapp bilar som inte visat mig den hänsynen jag vänligt bett om, då brukar det tyvärr få räcka med ilskna gester.:devil:

Jag har oxå kastat grus i rutan på en bild som dagligen på ren jävulskap GASADE förbi oss samtidigt som han TUTADE.:eek:
Jag visste att han skulle komma så jag hade en näve som ja kasta, han var arg och jag var ännu argare och jag sa att han hade skrämmt hästen så den måste ha hoppat till och skvätt grus.. :angel:
Det slutade med att han insåg att hans bil kunde bli skadad och stannade så fort han såg mig!

Jag håller med dig.
Jag stannar också bilar, ibland som jag vet,kan bränna på precis sidan om mig..och de är många, speciellt killar o män.
När min man rider med ut så tar de mer hänsyn, och det är ju egentligen inte klokt, men det har vi varit med om flera gånger:confused:

Det är stora diskussioner ute hos oss ibland, och vår ridklubb tänker också skriva en insändare om alla bildrullar, för det finns det gott om.

Jag tycker det är helt rätt att skriva insändare, det görs det om allt annat, och fegt är det sista jag vill kalla det, jag tycker det är modigt, det visar ju att man står för vad man säger:bow:

Barn är man till man är 18 så tjejerna kan mycket väl varit i 14-15 års åldern vad vet vi..

Nä skärpning ni billister, som uppenbarligen retar er på våra fyrfota vänner, en dag händer det en olycka.

Mig veterligen så känner jag ingen ryttare som inte tar hänsyn i trafiken.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Delvis knapplån.

Det där med insändare får mig att tänka på en artikel lokaltidningen hade om hästar i trafiken/ridsäkerhet för ca.10 månader sedan. På lokaltidningens hemsida kunde men kommentera artikeln, och flera av kommentarerna fick det nästan att gå kalla kårar längs med ryggen.
Flera tyckte att hästar inte har något alls ut i trafiken att göra, men det var speciellt en som fick mig att :eek:. H*n skrev att han tänker då minsan inte lyfta foten av gasen det minsta om h*n såg en häst.
Hur f*n är sådana funtade, tänker h*n inte på att ryttaren är någons dotter/son/syskon/mor/far/barnbarn och inte bara är någon identitetslös robot:confused:

Sedan det där med att visa hänsyn, när jag rider och och det kommer ett stort fordon svänger jag in på någon avfart, samma om jag märker att en bil inte vågar köra förbi. Jag använder alltid reflexer när det är mörkt/skymning, jag visar tecken om jag vill att bilisten ska sakta ner. Möter jag någon som cyklar/går rider jag över till andra sidan (om det är möjligt) osv. Försöker på alla vis visa hänsyn åt andra, dels för allas trivsels skull, och dels för att som ryttare som bär man även andra ryttares rykte på axlarna. Att det då finns bilister som inte ens för några sekunder orkar lyfta foten av gasen och ta avstånd så gör mig förbannad.
 
Sv: Hänsynslöst av bilförare

Ja tyvärr finns det folk som rider ut på hästar som inte är tillräckligt trafiksäkra. Då är det som bilförare ännu viktigare att ta det lugnt när man kör förbi, eller hur?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 196
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ja det hade jag. Efter sista tidens händelser har jag kommit till insikt om att det är dags att släppa det här nu. Gå vidare. Sluta...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: Vanellus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 364
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp