Bukefalos 28 år!

Här är de mest använda hingstarna under säsongen

Håller helt med dig. Valde faktiskt bort en hingst i år som jag misstänkte skulle hamna på den listan. Om mycket riktigt…
Vore intressant on någon av er ville utveckla hur ni resonerar ☺️ Det kanske är uppenbart för många som är mer inne på avel men jag förstår inte 😅
 
  • Om man ska sälja är det bra att inte ha samma som alla andra har
  • Avelsbasen är generellt sett redan ganska smal och spridning är bra
  • Gör man genomtänkta hingstval så landar man oftast inte i det som "alla andra" väljer (det tyder på att man påverkas av fel faktorer enligt min åsikt)
 
Vore intressant on någon av er ville utveckla hur ni resonerar ☺️ Det kanske är uppenbart för många som är mer inne på avel men jag förstår inte 😅
Nu vet du kanske inte det om du inte håller på med avel själv men ta tex Magic Park, ägarna har haft extremt förmånliga villkor på honom i om jag minns rätt, tre år nu. I år kostar han 7500:- + moms i levande fölavgift dvs ingen språngavgift osv. Han har varit väldigt billig att betäcka med vilket resulterat i att allt och alla har betäckt med Magic Park utan ngn tanke bakom och valt honom enbart pga det billiga priset trots att han kanske inte alls passar deras ston. Jag tycker inte att Magic Park är en dålig hingst men jag har ridit och haft i träning tillräckligt många avkommor för att vara av åsikten att han inte ger trevliga hobbyhästar och skulle inte valt honom själv om jag skulle avla fram en hobbyhäst dvs jag låter inte priset styra min avel.
Den enda på nuvarande listan som jag tycker om är Heartbeat men skulle ändå inte betäcka mer med honom eftersom jag tycker han är för gammal.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vilka hingstar som toppar betäckningsstatistiken i SWB för augusti månad. Kolla in topplistorna för hopp- och...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både hoppningen och dressyren har svenska hästar bland topp tio när årets prispott räknats ihop. På fälttävlanssidan var det...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp