Bukefalos 28 år!

Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

slice skrev:
Som break_a_leg säger, man ska inte hota, men det gör ju de allra flesta. Det är ju det tomten används till. Han har ju ingen annan uppgift.
Mjaa, DET tycker inte jag stämmer. Hotar med tomten har jag bara hört en förälder göra. "Om ni inte är snälla kommer tomten och tar er" - oj, vad gråtfärdiga de ungarna var på julafton.

När jag växte upp var inte tomten ett hot utan en kul gubbe som kom o delade ut presenter. Sen anade man väl rätt tidigt att han var fejk, men SÄKER var man ju inte de första 5-6 åren.
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Ja, med början den 25:e december.

Tomtehoten har använts i hela min släkt, de används i min respektives släkt, de var frekvent förekommande i mina vänners familjer och släkter och tyvärr har jag inte hållit räkningen på hur många gånger jag hört tomtehoten ute på stan. :crazy:
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Uj uj uj, du kan inte ha varit lätt att göra med som liten...;)
Hotelser 358 dagar om året!?
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Jag var skitungen från helvetet. :devil:
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Hur skulle man klara uppfostran utan mutor o hotelser? ;)

Förresten så har ingen hittills bevisat att tomten, eller gud heller för den delen, inte finns.
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Mampas skrev:
Förresten så har ingen hittills bevisat att tomten, eller gud heller för den delen, inte finns.
Ingen har heller bevisat att de finns.

Om man själv tror på Gud är det att lura dem om man förvägrar sina barn rätten att läsa och lära om andra trosinriktningar. Avgörandet är ju upp till en själv och personligen tycker jag att barn ska få en objektiv syn på religioner under sin uppväxt för att sedan kunna ta ställning själva.

Och oavsett om tomten verkligen finns eller inte så ska man inte hota eller skrämma barn till lydnad.

Har man inga bättre verktyg än skräck och hot för att "få pli" på sina ungar är man en jävligt dålig förälder.
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

slice skrev:
Ja, med början den 25:e december.

Tomtehoten har använts i hela min släkt, de används i min respektives släkt, de var frekvent förekommande i mina vänners familjer och släkter och tyvärr har jag inte hållit räkningen på hur många gånger jag hört tomtehoten ute på stan. :crazy:
OJ!
Jag har bara hört tomtehotet från EN person .. en tjej som nu efter många år blivit fråntagen vårdnaden om sina 5 barn... :crazy:
Men det beror ju på många fler saker än tomtehoten förstås. :smirk:
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Jag tycker inte om att lura barnen så vi tar jultomten för vad den är: en person som är utklädd till tomte för att dela ut julklappar. Barnen har stort nöje av att försöka lista ut vem det är. Jag tycker dessutom att det känns så konstlat med julklappstomten. Vad vi däremot uppmärksammar är den traditionella gårdstomten, och svensk tradition kring detta. Om han finns eller inte låter jag barnen fundera över själva och vi brukar ställa ut gröt på julafton.... för säkerhetsskull. Vem vet? Han kanske finns? Vi tittar efter fotspår för att kunna se om han finns. Förra julen var barnen säkra på att han fanns för det var spår vid gröten (fågelspår tror jag). Vi älskar Rydbergs Tomten", läses på kvällen med få lampor tända.....mysigt.
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

Jag vill tacka för hjälpen, att ni har diskuterat det här. Hoppas att jag kan få ihop ett hyfsat arbete! Ska vara färdigt på torsdag.

MillyM
 
Sv: Här kommer jag igen med tomtefrågan!

MillyM skrev:
Jag har förstått att många tycker att det är helt ok med tomten.
Så nu skulle jag vilja ha svar ifrån de som tycker att man INTE ska säga att tomten finns. Eller om ni inte firar jul alls kanske.

Jag ska ju som sagt göra ett arbete i Etik, och bara samla in människors åsikter, inte lägga någon värdering om vad som är rätt eller fel.

MillyM


Min svägerska bestämde sig för att aldrig ljuga för sina 3 barn så när mellanflickan vid 3 års ålder frågade om tomten fanns svarade hon förstås nej, det innebar att minstingen alltid vetat att tomten är ett påhitt, men jul och traditionen runt tomten har ändå alltid varit viktig för dem.

Själv har jag ju förstås en annan åsikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 023
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 567
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 644
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 106
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp