Bukefalos 28 år!

Här på buke:

L

_Liljan

Låter det som att när man ska få hästen i form ska man bara sitta helt stilla med händerna och jobba med allt annat förrutom just händerna!
Men det funkar inte tycker jag.

Ska man jobba med allt annar förrutom just händerna måste väl hästen vara ganska mkt utbildad och jättebra att rida.

Jag har testat flera gånger att bara sitta stilla med h'nderna och jobba med allt annat. Men inget händer.

Men när jag kramar i innertygeln och håller yttertygeln stilla och driver och sånt så funkar det. Hästens rygg höjs och nacken och därmed blir sitsen nästan perfekt.
 
:confused:
Sitta stilla med händerna betyder inte att man får använda dem, man ska inte sitta O "såga" ner hästen eller så... Däremot får man ju leda O krama men det är ju sätet som ska göra det mesta. Hästen behöver inte vara särskilt utbildad, min unghäst går i form bara jag sitter rätt och håller handen stilla. :confused: :confused:
 
Menar du när hästen går och bär upp sig bakifrån eller bara böjer på halsen. När man vill få en häst att jobba bakifrån ska man inte behöva använda händerna något egentligen, men då måste man nog vara en väldigt duktig ryttare.
Däremot kan man genom att ta förhållningar och halvhalter med tygeln fånga upp bakbenen.

Alla rider ju inte heller lika, men de som rider bara med sitsen brukar vara väldigt skickliga och brukar kunna få en häst att gå i en trevlig form utan tyglar.

Det har inte så mycket med hur länge man ridit bara för att ha en bra sits, bara man vet hur man ska göra men det är inte heller världens lättaste.
Provade att rida ponnyn bara med sitsen sist jag red och han gick som en klocka, jag trodde inte han ksulle lyssna på sitsen för att ingen rider så mycket med den men där hade jag fel.
Varför skulle inte hästen kunna lyssna bra på sitsen när de känner när en liten fluga sitter på dem, jag tror faktist att alla hästar lyssnar lika bra på sitsen hur den än är riden tidigare men jag kan ju ha fel.
 
Hm... När någon säger att du ska ha en stilla hand, innebär det inte att du rent bokstavligt ska sitta blixtstilla med den! Som någon sa, du använder självklart den för att förhålla, krama och leda och så vidare. Men jag tror att många syftar på att man inte ska behöva pilla, dra, såga och noppra i hästens mun just för att arbeta fram en form. Det skapar lätt spänningar i hals och nacke och ger ofta effekten av 'avknäckning'. Vad det gäller hästens form, är min åsikt att du ska RIDA hästen fram till din hand genom säte och skänkel! Du ska inbjuda hästen att söka ett stöd på bettet och att sitta och hela tiden pilla med bettet tycker jag inte visar hästen att bettet är trevligt att ta stöd på! Låt hästen själv hitta fram till bettet i sin egen takt med hjälp av att låta handen bara vara mjuk och följsam, alltså inte blixtstilla och ofunktionell! Men det är min åsikt förstås :)!

Vill även påpeka att det självklart är olika på olika hästar, vad som är de "magiska orden" för att få dem att arbeta i rätt form. Det handlar ju självklart om det fina ordet känsla :idea:!
 
När jag ska jobba ner min häst i form använder jag sätet och skänklar för att först få honom att bjuda lite och våga sig fram på bettet så att jag akn fånga upp bakdelen. Min häst är förstås en relativt nybakad dressyrhäst (jobbar fortfarande på samlingen varje ridtur) så han måste få gå i en lägre form (ingen dressyrform). Men utöver sits och dyl har jag också ganska rörliga fingrar medan handen i sig är stilla (innebär att jag sitter och bara "smeker" tyglarna med fingrarna). Så fort han visar tecken på att söka sig framåt-neråt blir jag helt stilla även i fingrarna och håller bara ett lätt stöd i yttertygeln för att hindra bogen från att studsa ut åt fel håll. Men så fort han börjar bryta upp från formen återupptar jag mitt pillande med tyglarna tills han än en gång söker sig ned. Stilla händer innebär nog inte att man ska vara blickstilla, bara att händerna inte ska fladdra omkring än hit och än dit. Det är iaf vad min tränare lärt mig. Hoppas du förstår vad jag försöker få fram (mitt huvud är inte alla gånger bra på att samarbeta med mina fingrar när det gäller dessa :devil: uppfinningar kallade datorer). :bump:
 
Precis som med allt annat gäller det att vara konsekvent och att lyssna på sin häst. Lita på din känsla!
 
Man ska ha handen stilla, men man ska fortfarande använda den, i det stilla läget. Handen ska vara fri från kroppen, kroppen ska kunna röra sig i hästens takt men handen ska fortfarande vara stilla.
 
Mycket intressant tanke :); att utföra en form av 'retning' i hästens mun och när den söker sig framåt nedåt, den rätta vägen, är man stilla vilket ger en kraftig belöning!
 
Så rider jag min häst. Mycket med sits och skänklar, men med små "retningar" i munnen, då går min lätt ner på tygel.
 
Mycket intressant tanke :); att utföra en form av 'retning' i hästens mun och när den söker sig framåt nedåt, den rätta vägen, är man stilla vilket ger en kraftig belöning!

Personligen tycker jag att sitta och pilla och joppra i hästens mun är ett otyg. Hästen kommer uppleva att bettet aldrig ligger riktigt stilla i munnen med risk för tungfel som följd, ex. att hästen släpper bettet. Plockandet i bettet (retningen) kommer även fungera som ett störande moment som enbart förhindrar hästen att uppfatta ryttarens övriga hjälper (allting som man lägger till i ridningen måste ju onekligen stjäla koncentration i från hästen gällende sådant som verkligen är viktigt med resultatet att man får en ouppmärksam häst).

Nej, jag tycker att det rätta sättet att få hästen att "ge efter" (söka sig framåt nedåt) är på eftergiften. Sådan ridning kräver dock en stabil ryttare med bra "timing, feeling, technique" i hjälpgivningen, samt en häst som är väl uppdaterad på hjälperna.

För form krävs ju naturligtvis dessutom att den kommer bakifrån, men eftersom tråden handlar om handens verkan vid ridningen så lämnar jag den delen därhän.
 
Mycket intressant tanke ; att utföra en form av 'retning' i hästens mun och när den söker sig framåt nedåt, den rätta vägen, är man stilla vilket ger en kraftig belöning!

Lärde mig det när jag red islandshäst men det fungerar fint på en envis nordis-travare också. :D
 
Gör många övergångar!
till slut funkar det..lär dig halt och framåt så går ni vidare, det är det som bygger på all ridning för att få en lydig häst som ska lyssna på dig.
det är väl självklart att den inte lyssnar om du bara sitter och bonkar på den och inte tar kontakt med munnen!
gör så att den lyssnar på dig, till slut kommer formen genom bakbenen automatiskt, vissa hästar tar det längre tid för och andra lär sig snabbt, det är bara så!
och vissa har inte ens de förutsättningarna för att kunna gå i nån form alls!
det är bara till att kämpa.
det du påpekar att du tar i yttertygeln och borrar med innerskänkeln det är så man lär sig på ridksola, gå och lär dig hos en privat som kan riktigt hjälpa dig komma igång och fatta detta, det tar tid! allt händer inte på en gång!
 
Jag ansåg endast att det var en intressant tanke, eftersom jag aldrig hört talas om denna typ av metod. Horsemanship t ex utgår från en retning som sedan avtar, som är belöningen och denna metod är egentligen en liknande form av kommunikation att försöka visa hästen till rätt väg. Men jag håller med dig, jag själv använder mig av den metod som jag tidigare i tråden skrev: Skänkel och sits ska driva och inbjuda hästen in till den mjuka, följsamma handen. Inte snabba på med att försöka joxa hit och dit!
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Tilly_85
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 036
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 804
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 019
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp