Härsket smör?

Äter du dina bananer gröna? För sådär ser en helt normalt mogen banan ut i mina ögon.
Nej gula utan prickar, inte bruna som den innersta :) Och mosad banan är nog det äckligaste jag vet så det beror ju på det- ju prickigare och brunare desto mer "mos-smak" är det ju.
 
Nej gula utan prickar, inte bruna som den innersta :) Och mosad banan är nog det äckligaste jag vet så det beror ju på det- ju prickigare och brunare desto mer "mos-smak" är det ju.

Ah. Jag såg bara den främre bananen vid första anblick. Snittar på någon enstaka banan om året för egen del så är ingen kännare. Dock hellre brun (går ju att pilla bort det värsta moset) än grönt.
 
Mannagrynsgröt ger mig kväljningar, men risgrynsgröt fungerar med smör. Havren vill jag ha äppelmos eller lingonsylt till, till nöds fungerar socker men ingen mjölk till någon gröt!
Vi är varandras grötantipoder;
Risgrynsgröt ger mig kväljningar, men mannagrynsgröt fungerar med smör. Havren vill jag INTE ha äppelmos eller lingonsylt till, behöver inget till nöds i form av socker men ALLTID mjölk till ALL gröt!
 
Vi är varandras grötantipoder;
Risgrynsgröt ger mig kväljningar, men mannagrynsgröt fungerar med smör. Havren vill jag INTE ha äppelmos eller lingonsylt till, behöver inget till nöds i form av socker men ALLTID mjölk till ALL gröt!
I denna mångdimensionella frukostgrötmatris ställer jag mig i ytterligare ett hörn, risgryn, havre och mannagryn är alla goda som bas. Utöver salt och vatten (och mjölk o grädde för risgrynen) i tillagningen hör däremot inga som helst tillbehör till. Med nattsvart kaffe till. Socker, smör, mos, sylt och mjölk tar kål på njutningen oavsett om de hälls på gröten eller i kaffet.

Edit: och så kom jag på att min asketism bröt ihop. Sövvelgröt (vetemjöl) måste paras ihop med rikligt med smör. Men det är en anomali.
 
Uppdatering 24 dagar.
Smörets ytterlager har börjat få en lite mörkare färg än innanmätet; därför tre provbitar.

6FE17673-6C9C-4E63-847C-89B3F49D4542.jpeg


Första är med ytskiktet.
Trekanten är lite innanmäte.
Den sista är referensbit, från current butter.

Resultat: Utan anmärkning.

Edit: ytskiktet kan nog ha en liten smakförändring i sig, utan att för den skull ha blivit ’dålig’. Framför allt inte härsket.
 
Senast ändrad:
Vi är varandras grötantipoder;
Risgrynsgröt ger mig kväljningar, men mannagrynsgröt fungerar med smör. Havren vill jag INTE ha äppelmos eller lingonsylt till, behöver inget till nöds i form av socker men ALLTID mjölk till ALL gröt!
Exakt. Havregrynsgröt är INTE en söt rätt. Gärna macka med salt pålägg typ prickig korv eller salami. Och mjölk förstås.

Sylt till gröt ger kväljningar. Har på det stora hela svårt med sylt till salt mat. Inkl lingonsylt.
 
Sen har det nog inte så mycket praktisk betydelse, då vid användande är det ytskiktet som går.
 
Uppdatering 24 dagar.
Smörets ytterlager har börjat få en lite mörkare färg än innanmätet; därför tre provbitar.

Visa bifogad fil 105889

Första är med ytskiktet.
Trekanten är lite innanmäte.
Den sista är referensbit, från current butter.

Resultat: Utan anmärkning.

Edit: ytskiktet kan nog ha en liten smakförändring i sig, utan att för den skull ha blivit ’dålig’. Framför allt inte härsket.
Du borde haft en större provbit. Den där kommer förbrukas av provsmakningarna innan den blir dålig.
 
Du borde haft en större provbit. Den där kommer förbrukas av provsmakningarna innan den blir dålig.
Alltså, det är ju lite med mitt syfte med den här tråden - visa att smör håller länge förvarat i rumstemperatur.

Enligt många andra skulle smöret efter bara ett par da'r blivit märkbart förändrat, snart oätligt - och vid det här laget vara dödligt för större befolkningsagglomerationer som Guangdong, Kanto eller kanske Ile-de-France.

Men som svar på din direkta fråga ; jag tror att biten åtminstone kommer räcka i tre månader.
 
Uppdatering prick 31 dagar och en timme.
Återigen tre bitar.

45A11423-2BB8-45B5-8E2E-5FA589713321.jpeg


Först: referenssmör
Mitten: ytskiktsmör
Höger: innanmätessmör

Ytskiktssmötet fortsatt en mindre smakförändring, men inga problem med att äta.
Innanmätessmör utan anmärkning.
 
Uppdatering 44.5 dagar,
referenssmör och innanmätessmör.

Ytskiktssmöret har vi redan konstaterat en mindre smakförändring på, men det är fortfarande fullt ätligt. Det är den här biten jag gissar att smörklockan råder bot på.

Innanmätessmör utan anmärkning.

358D71FC-3A61-4FAD-A832-D24A418C64A4.jpeg


Lägg märke till julpyntet som hänger i lampan överst i bild.
 
Verkar ju som smöret kommer hålla fram till jul.
Frågar nu mig så säger jag att det med lätta klarar även nyåret. Men jag kan ju ha fel.

@Jeffery vad har du för rumatemperatur nu? Lite svalare än i starten? Såg notering om 21 grader i början.
 
Uppdatering 57 dagar,
Ytskiktssmör överst, referenssmör till höger och innanmätessmör under.

Ytskiktssmöret har fortsatt smakförändring, men är inga problem med att äta.
Innanmätessmör utan anmärkning.
Referenssmör hamnade på ett kex bredvid.

God jul!

(Edit: plus 19 grader i köket)

09628BA5-EA36-4FB8-83E4-727EEDD621C5.jpeg
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp