Hässja i praktiken

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som har hässjat hö, på allvar?
Jag undrar vilken typ av tråd man använder mellan störarna, när man ska hänga upp höet?
 
Är det någon här som har hässjat hö, på allvar?
Jag undrar vilken typ av tråd man använder mellan störarna, när man ska hänga upp höet?

Jag var med och hässjade hö förra året, dock kanske inte riktigt på allvar eftersom det bara rörde sig om en liten del av en vall och resten togs maskinellt. Det var för själva upplevelsens skull. Vi använde sisselgarn. Slog ner störar i solfjäderformation. Var lite meckigt att få till så i år när de körde igen använde de sådana där trekantiga stegeliknande stöd med störar mellan, främst pga att det var svårt pga torka att få ner störarna i marken ordentligt.

De slog ganska tätt inpå och denna gång har det fått hänga ca 1-2 veckor (minns inte exakt). Jag missade tyvärr årets upplaga och det kändes jättetråkigt eftersom det var en fantastiskt fin upplevelse. Vi var ett helt gäng som arbetade hela kvällen med hjälp av häst. Kändes fint att få en förståelse kring den arbetsinsats som gick in i varje hölass förr. Kan verkligen rekommendera det om man har möjlighet!

6ABC14A9-5715-4571-86B1-6FD230CA1ED1.jpeg
 
OM man inte får tag i hässjetråd, vad är då näst bäst att använda?
Vi har börjat slå en träda och där är jättemycket gräs! :love::love: Men den ligger innanför en åker som ska skördas senare så det är inte jättekul att köra över den med maskiner, utan vi tänkte testa att göra en hässja där. (eller flera...) Jag har några störar och hoppas få tag på några till i helgen (eventuellt låna några av nån som inte vill sälja) Men jag behöver ju tråd!
Funderade på om det funkar med "balsnöre-tråd", som jag borde kunna få tag på hos Swedish Agro (eller möjigen Granngården)?
Vi använde sisselgarn.
Jag antar att du med det menar sånt här:
1689367160720.png


Funkade det bra?
 
Har varit med och hässjat här i norra Västerbotten varje sommar sedan tidigt åttiotal. 🙂 Här uppe använder vi störar att lägga gräset på också. Farbrorn som lärt upp mig hade precis ställt upp en hässja, sa han igår, kan fota den imorgon.
 
Har varit med och hässjat här i norra Västerbotten varje sommar sedan tidigt åttiotal. 🙂 Här uppe använder vi störar att lägga gräset på också. Farbrorn som lärt upp mig hade precis ställt upp en hässja, sa han igår, kan fota den imorgon.
Jo det läste jag om nånstans, att man kan ha störar också. Det fanns nåt bra skäl till det, vill jag minnas. Det förutsätter dock att man har gått om störar - vilket jag inte har....
 
Sisalgarn skulle jag inte använda. Ståltråd finns väl att köpa. Att hässja är ju inte bara att hänga upp höt på tork. Krävs lite kunskap för att få det rätt men det går att googla fram.
 
OM man inte får tag i hässjetråd, vad är då näst bäst att använda?
Vi har börjat slå en träda och där är jättemycket gräs! :love::love: Men den ligger innanför en åker som ska skördas senare så det är inte jättekul att köra över den med maskiner, utan vi tänkte testa att göra en hässja där. (eller flera...) Jag har några störar och hoppas få tag på några till i helgen (eventuellt låna några av nån som inte vill sälja) Men jag behöver ju tråd!
Funderade på om det funkar med "balsnöre-tråd", som jag borde kunna få tag på hos Swedish Agro (eller möjigen Granngården)?

Jag antar att du med det menar sånt här:
Visa bifogad fil 123502

Funkade det bra?

Ja, jag tror det var något sådant. Det var lite pyssel att få till men hängde sen fint den tid som krävdes. Nu var syftet mest att prova och ha roligt så den enda slutsatsen jag drog var att det främst var störarna som ställde till det. Det tog enormt mycket tid att få ner dem och vissa var lite instabila. Det kanske hade varit stadigare med ståltråd men just trådvalet var det nog ingen som hade anmärkningar på :) Vi snörde upp med dubbelgående tråd i tre våningar (en våning i taget). Höll den tid som behövdes.
 
Jag hässjade för några år sen, tyckte det var en kul grej. Hittade gamla ställningar i en loge som jag satte upp. Sen tog störarna slut och då använde jag ståltråd och även en tvättlina har jag för mig. Det gick bra med vilket som.
 
Är det någon här som har hässjat hö, på allvar?
Jag undrar vilken typ av tråd man använder mellan störarna, när man ska hänga upp höet?
Garn/tråd/rep av olika slag blir inte lika stabilt som ståltråd. Ståltråden är styvare och lättare att behålla på plats.

Ni kan ju prova att göra stackar istället. Alltså att sätta en stör och sen bygga en stack på den. Har lite olika lokala namn. Stack är väl dessutom egentligen en hög utan stör. Gäller att få upp höet från marken, t ex med granris eller tvärslån, men funkar fint annars. Jag har även lyckats få fint hö utan någon ordentlig luft under.
Men enklast är ju hässja.
 
Är det någon här som har hässjat hö, på allvar?
Jag undrar vilken typ av tråd man använder mellan störarna, när man ska hänga upp höet?
Massor, men det var många år sedan.

Minns jag rätt var det samma ståltråd/metalltråd de hade i staketen. Jag var sommarbarn på en gård.

Jag skulle valt något som inte är töjbart eller som drar åt sig fukt, det blir en massa kilo gräs i synnerhet om det regnar.
 
Min erfarenhet av ståltråd är att den brukar vara rätt osamarbetsvillig. Och om man böjer den (runt störarna) och sen rätar ut den för att återanvända så försvagas den.
Så, är det någon särskild typ eller tjocklek man ska ha? Kanske stålvajer?
Garn/tråd/rep av olika slag blir inte lika stabilt som ståltråd. Ståltråden är styvare och lättare att behålla på plats.
Makes sense.
Ni kan ju prova att göra stackar istället. Alltså att sätta en stör och sen bygga en stack på den. Har lite olika lokala namn. Stack är väl dessutom egentligen en hög utan stör. Gäller att få upp höet från marken, t ex med granris eller tvärslån, men funkar fint annars. Jag har även lyckats få fint hö utan någon ordentlig luft under.
Men enklast är ju hässja.
Jag vet att min far gjorde stackar (utan störar) i sin ungdom (på öland). Nackdelen med det är väl att det ligger på marken.

Jag testade att hänga upp på en krakstör häromdagen. Och det är absolut ett alternativ, men min känsla är att man får upp mer hö på en hässja med samma antal störar. Rätt eller fel?
Vi har ett begränsat antal störar att röra oss med...
20230708_182004.jpg
 
Min erfarenhet av ståltråd är att den brukar vara rätt osamarbetsvillig. Och om man böjer den (runt störarna) och sen rätar ut den för att återanvända så försvagas den.
Så, är det någon särskild typ eller tjocklek man ska ha? Kanske stålvajer?

Makes sense.

Jag vet att min far gjorde stackar (utan störar) i sin ungdom (på öland). Nackdelen med det är väl att det ligger på marken.

Jag testade att hänga upp på en krakstör häromdagen. Och det är absolut ett alternativ, men min känsla är att man får upp mer hö på en hässja med samma antal störar. Rätt eller fel?
Vi har ett begränsat antal störar att röra oss med...Visa bifogad fil 123524
Jag tänker att aliminiumtråd skulle kunna vara funktionellt? Den är mycket mer lätthanterlig än ståltråd och 1,6 mm borde räcka bra, den är inte särskilt dyr heller.
 
Ja
Hässjetråd 😅. En slags ståltråd. Oklart vart man köper den nuförtiden.
Ja, verkligen oklart var den kom ifrån! Går inte att få tag i utom kanske på loppis eller i en "någons" gamla lada.

Vi brukar sätta en hässja eller två vissa år, och har sparat på oss hässjetråd.

Jag gjorde faktiskt nya hässjestörar för 8-10 år sedan. Plockade undertryckt gran, barkade och spetsade.
 
min känsla är att man får upp mer hö på en hässja med samma antal störar. Rätt eller fel?
Hittade en artikel om hässjor på alternativ.nu där det står att man får upp mer hö på krakar än på hässjor, så det får bli krakar istället... Dax att gå ner till trädan och börja hänga upp det som slogs igår!

(den jag lade ut foto på ovan gjordes med "sämsta möjliga förutsättningar", dvs nyslaget gräs med lägg regnskur på, för att se hur effektivt det torkar på en sådan... Man måste ju liksom prova sig fram!)
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: aglaonema
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: vinkelina
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp