Hässja i praktiken

Höet var redan inne, men hässjevirket stod kvar hos farbror Rune 80 år. 😍
Han låter höet torka på marken ett dygn, vänder och stränglägger och låter det ligga ett dygn till om vädret tillåter innan det hängs upp.
Genom att räfsa mot sitt ena ben får en lagoma famnar som hängs upp på hässjan.
(Notera dubbla tvärgående störar längst ned för stabilitet.)
Översta varvet - taket - är viktigast, det får inte vem som helst lägga! Är det riktigt gjort kan det ösregna på hässjan utan att annat än halva taket blir blött. 😍
Jag räknade ut att jag lyfter samma gräs åtta gånger innan det är ute på gödselstacken när jag fodrar med hässjat hö!
 

Bifogade filer

  • PXL_20230716_120940225.MP.jpg
    PXL_20230716_120940225.MP.jpg
    571,5 KB · Visningar: 34

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: aglaonema
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: vinkelina
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp