Hässja i praktiken

Min erfarenhet av ståltråd är att den brukar vara rätt osamarbetsvillig. Och om man böjer den (runt störarna) och sen rätar ut den för att återanvända så försvagas den.
Så, är det någon särskild typ eller tjocklek man ska ha? Kanske stålvajer?

Makes sense.

Jag vet att min far gjorde stackar (utan störar) i sin ungdom (på öland). Nackdelen med det är väl att det ligger på marken.

Jag testade att hänga upp på en krakstör häromdagen. Och det är absolut ett alternativ, men min känsla är att man får upp mer hö på en hässja med samma antal störar. Rätt eller fel?
Vi har ett begränsat antal störar att röra oss med...Visa bifogad fil 123524
Mängden på en krake eller i en stack beror ju på vilken teknik man har när man bygger. :D Liksom med hässja. Även typ av gräs spelar ju roll.
En hässja blir lätt tung. En krake kan du ju sköta själv, även i de större varianterna.
Kom ihåg att kamma den sen bara. Så rinner eventuellt vatten av bättre.
 
Hittade en artikel om hässjor på alternativ.nu där det står att man får upp mer hö på krakar än på hässjor, så det får bli krakar istället... Dax att gå ner till trädan och börja hänga upp det som slogs igår!

(den jag lade ut foto på ovan gjordes med "sämsta möjliga förutsättningar", dvs nyslaget gräs med lägg regnskur på, för att se hur effektivt det torkar på en sådan... Man måste ju liksom prova sig fram!)
Ja, ut och prova med dig! :banana:
 
Knappt hälften av det som är slaget upphängt på krakstör. Fortsätter imorgon...
20230715_211635.jpg
 
Tror det är lokala variationer?
Häromkring har jag över huvud taget aldrig sett tråd. Här är det hässjestörar som gäller.

Minns första gången jag hörde talas om tråd och hur förvånad jag blev. :D
Säkert en sådan sak som har att göra med tillgång på råvara i området. Skulle även gissa tillgång på kontanter vs. arbetskraft och om det är "eget arbete" eller betald arbetskraft inblandad.
 
Jag tänker att aliminiumtråd skulle kunna vara funktionellt? Den är mycket mer lätthanterlig än ståltråd och 1,6 mm borde räcka bra, den är inte särskilt dyr heller.
1,6 mm är ju ingenting!
Säkert en sådan sak som har att göra med tillgång på råvara i området. Skulle även gissa tillgång på kontanter vs. arbetskraft och om det är "eget arbete" eller betald arbetskraft inblandad.
Nja, morfar hade bägge delarna, utan inblandad arbetskraft eller brist på råvara. Det var samma typ av järntråd i de milslånga hagtrådarna som användes till hässjorna och trähässjorna var stora, ett par meter höga och byggda av stegliknande och inte trekantiga stöd.

Roligaste som fanns för oss ungar var att trampa runt i höet för att packa det när det skulle in för att sedan åka upp till lagårn i hölasset och sedan hoppa runt i höet inne i höladan för att packa det när det blåstes in med hökanonen, för att sedan åka det tomma släpet ner till nästa hässja.
 
Knappt hälften av det som är slaget upphängt på krakstör. Fortsätter imorgon...
Visa bifogad fil 123584
Hmm. Det var mer än dubbelt så mkt kvar. 😱 20 krakar uppe och mer kvar att hänga... Hoppas vi hinner få upp det i morgon fm, innan det börjar regna.

Ni mer erfarenhet, ungefär hur mkt hö är det på en krake? 20, 50, 100 kg eller mer ändå?
 
Självklart. Men med "vanliga" krakar, enligt de foton jag lagt ut borde man kunna veta sådär ungefär mellan tumme och lillfinger, om man har jobbat med såna förut.
De gånger jag gjort har jag inte vägt eller reflekterat över det. Så jag är tyvärr ingen hjälp i den frågan. :D
 
De gånger jag gjort har jag inte vägt eller reflekterat över det. Så jag är tyvärr ingen hjälp i den frågan. :D
attans! :p

För övrigt blev det totalt 22 krakar med hö på första delen av trädan som vi slog... Ett slitgöra, men som maken sa, man sparar en hel del pengar på det... Nu hoppas vi på bra torkväder så vi får in det också!
Maken döpte för övrigt om marken till "Mumindalen", för att det är så många "Hömuler" där... 🙄 :rofl:

1689623661473.png
 
Så här såg våra hässjor ut också! Jag tänker som så att har man inget annat, men har hinderstöd och bommar(gärna natur) så kan d det funka. Det blir lite en modern touch och banan är redan färdigbyggd när höet är intaget. (Jo, så var det, när höet var intaget , hade man en derbybana, man fick inte riva för stegstöden var jobbiga att bygga upp igen 😅)
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: aglaonema
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: vinkelina
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp