Bukefalos 28 år!

Häst för normal bom...

Duvan

Trådstartare
.... finns de :confused:

När jag köpte fullblodet var hon omusklad och passade perfekt i en normal mot vid bom. Nu efter 2 månader har hon växt ur sadeln och det är ju bara början :o

Hur ser hästarna ut som passar i smal bom? Att det inte är bara jag som brukar få problem med sadlarnas vidd vet jag, men är det bara jag som aldrig träffar på hästar som har normal till smal bom? Är den normala bomvidden kanske i smalaste laget numera så att sadeltillverkarna borde ompröva sina storlekar? JAG skulle iallafall vilja se bredare sadlar som standard, det skulle passa mina hästar, och sedan lite fler modell större. :)
 
Håller med, och det hade i alla fall varit mycket lättare om storlekarna hade varit bättre märkta. T.ex. i grader. Nu vet man ju inte alls hur bred sadeln är egentligen, det varierar ju från märke till märke.

malu
 
håller med, wintecs vidaste järn är ju jättelitet, passar knappt på min travare som jag hoppas ska muskla sig ganska mycket mer...
 
håller väl inte riktigt med, det beror på vilket märke det är..... Min ena häst har normal bomvidd, då är det en pessoa.... fast han skulle nog inte kunne ha stubben 30... dom är väldigt smala!

Hästar som passar i smalbom är väldigt takiga, med mkt hög manke... jag kan ej komma på nån häst som ser ut så, men dom finns säkert....

Det är oftast manken som gör att folk tror dom måste ha smal bom, min gammelhäst har en Prestige 37a, xvid altså, tidigare hade han 29.... Just därför att man ej trodde att man fick plats med manken.....

Själv ¨strävar jag efter att ha så vid som möjligt, jag prova dom vida först, och går sen neråt...
 
:)
Vet inte om hästarna nuförtiden är grövre än de var förr, men både inom islandssadlar och vanliga engelska så börjar tillverkarna inse att det krävs bredare sadlar...
Kanske var det så att man förr sadlade längre fram, där är ju hästen ofta lite smalare än där sadeln ska ligga, och då tyckte man väl att en normal eller smal bom satt bra...
Det verkar iaf som att fler och fler inser att sadeln måste ligga så att skulderbladet rörelser inte hindras (på ALLA hästar, inte bara islänningar) och då inser man väl också att sadeln är för smal :crazy:
Det är BRA att fler och fler tillverkare anpassar sig, fast jag tror knappast att de kommer att ändra vidden på "normal" utan snarare blir det fler varianter av supervid :smirk:
 
Intressant att hitta den här diskussionen. Skickade för en tid efter en stocksadel från Börjes. Tänkte att mitt, inte särskilt breda, varmblod knappast kunde dra mer än normal bom.Nu har jag använt sadeln en kort tid och förstått att den är för smal. Tror den klämmer. Bara att sälja och köpa en annan. Någon som har uppfattningen att Börjes stocksadlar är speciellt smala?
 
Jo, lite märkesbundet är det väl, dock verkar de flesta märken ha en normalbom som enligt mig bara passar på en omusklad unghäst som inte har breddat sig klart än. När inte ens ett omusklat 3 årigt fullblod kan ha normalbom på sin sadel kan man ju lätt lista ut hur alla med grova hästar har det.

Normalhöjden på hästen har ju ändrat sig betydligt de senaste 25-30 åren. När jag gick på ridskola var de flesta stora hästar runt 160 i mkh, nu är den storleken en minihäst. När jag jobbade på stuteri för 20 år sedan träffade jag på 2(!) hästar som var 170 i mkh, och de var GIGANTER.

Nu finns det ju hur många som helst av de här modellerna, och bra mycket större, och nog vore det väl konstigt om inte bröstkorgens vidd också hade ändrats :confused:

Mvh
Duvan
 
JA! Låt oss få grader på bomvidderna isället. Bort med alla subjektiva storlekar som bara förvillar, och fram för fler sadlar med bomvidder en bra bit över 100 grader (inte för att jag kommer att behöva gigantvidd till mina hästar, men det finns ju fler :) ).

Mvh
Duvan
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Fiorano
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
895
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp