Bukefalos 28 år!

Häst i hage blev skuren med kniv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Men vad vet du om min empati bara för att jag inte visar sympati???
Jag har empati både för brottsoffer o psyksjuka.
Jag känner ingen sympati med tex förövaren i Silverfallet. Men jag måste erkänna att jag har svårt att känna sympati men brottsoffer som propagerar för rena hämndaktioner allt tortyr eller dödsstraff.
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jaja. Du kan ju vända ord hur du vill
ja det har du alldeles rätt i.
istället för att medge att du syftade fel.
Ok, ursprunget handlar om Linköping det medger jag, nöjd?
men faktum kvarstår att ämnet vidgat sig till att också handla om Silver då, deras öde aktualiserats i tv och Silvers ägare varit aktiv även i denna tråd.
Meningslöst att ens diskutera med en sån som dig så jag slutar lägga tid på det. Hej då.
Hej på dig!
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Så när tråden vidgats till att även omfatta Silverfallet så får ingen ifrågasätta något utan att vara respektösa mot Silverrs ägare???????
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jag tror ändå att man måste ha viss förståelse för att man känner så.
Från att känna/vilja till att skrida till handling är ett väldigt stort steg.
Jag har själv aldrig blivit utsatt för något av den här kalibern men jag har tillräckligt med inlevelseförmåga för att förstå hur dåligt de måste må.
Och säkerligen måste väl samhället ställa upp med hjälp, eller finns inga resurser till det? De läggs väl på rehabilitering av förövarna istället?
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Eftersom jag jobbar med barn som har neuropsykiatriska handikapp har jag full koll på läget. Det är ett karaktäristiskt inslag i deras personlighet.
Då har jag en aning svårt att förstå att du klagar på att jag reagerar mot drevet för tortyr avrättning upphängning på nätet mm av psykiskt störda.
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Ja jag kan ha en viss förståelse för att folk känner så men absolut inte för drevet här på nätet där folk bjuder över varandra i vad som bör göras med misstänkta eller ev fällda förövare.
O hur i he kan du mena att jag saknar empati för att jag inte sympatiserar med dessa excesser?
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Fast det var ni själva som tog upp det här med rationalism kontra empatisk förmåga. Jag bara påpekade att det ena inte behöver utesluta det andra.
Men i ens empatiska förmåga kanske det ingår att man förstår att folk reagerar olika i traumatiska situationer och att man faktiskt inte vet själv hur man reagerar när något riktigt hemskt händer ens närmaste. Sen tror jag att ropa på hämnd, dödstraff mm är ett sätt att bearbeta sin sorg, ilska, övriga känslor - you name it, över det som har hänt. Jag tror att ytterst få skulle genomföra allt de säger i verkligheten, som tur är. De flesta människor har inre spärrar. De som inte har det sitter oftast redan i fängelset. :angel:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Vi själva?
Var har jag tagit upp detta?
G gjorde det som ett svar på att vi skulle sakna empati.
Som sagt jag har en viss förståelse för känslorna men inte för drevet på nätet, förr eller senare tar någon lynchmobben på orden. Det har tydligen hänt att bärplockare blivit misshandlade för något som senare visade sig vara naturligt orsakade skador på hästar.
Får du inga dåliga vibbar när folk gapar om att avliva psykiskt störda?
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Jag utgår från att folk som begår såna här handlingar på något vis är psykiskt störda människor. Om man sen ska låsa in dem eller vårda dem, det måste ju avgöras från fall till fall. Sen är det ju beroende vad man kategoriserar som "psykiskt sjuk". Men det är som det par som jobbar upp en djursexverksamhet, som tidningar har skrivit om. För mig är de inte friska. Säkert ligger det ett neuropsykiatriskt handikapp bakom, med störd empatisk förmåga, som de inte har fått diagnos eller hjälp med. Det har ju visat sig att många som har ADHD sitter i fängelse idag. Hade de fått hjälp med sitt handikapp så hade det kanske sett annorlunda ut. Men alla de här människorna bygger ju upp ett utanförskap och oftast en tanke om sitt eget misslyckande i det mesta de tar sig för. Det är ju fruktansvärt att behöva ha det så och är man då skör så kan det självklart spåra ur fullständigt. Och största problemet är att vårt samhälle inte kan ta hand om de här människorna tidigare, redan som barn.
Men jag inser ju vidden av vård, rätt arbetsmetoder mm, inte dödsstraff. Men jag tror fortfarande att de som hävdar annat har det som bearbetningsmetod och att det inte är så mycket att bry sig om. Det är bara deras sätt att kanalisera ut sin ilska.
Vi hade en sportturnering igår som inte gick så bra för vissa och om du bara visste hur många dödshot som delades ut under eftermiddagen. Men ingen genomfördes, som tur var. :angel:
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Fast det var ni själva som tog upp det här med rationalism kontra empatisk förmåga. Jag bara påpekade att det ena inte behöver utesluta det andra.
Men i ens empatiska förmåga kanske det ingår att man förstår att folk reagerar olika i traumatiska situationer och att man faktiskt inte vet själv hur man reagerar när något riktigt hemskt händer ens närmaste. Sen tror jag att ropa på hämnd, dödstraff mm är ett sätt att bearbeta sin sorg, ilska, övriga känslor - you name it, över det som har hänt. Jag tror att ytterst få skulle genomföra allt de säger i verkligheten, som tur är. De flesta människor har inre spärrar. De som inte har det sitter oftast redan i fängelset. :angel:

:bow::bow::bow:Det är bättre att ignorera vissa personer......Det är som att diskutera med en vägg:)
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Du verkar inte uppfatta det farliga i den här tipen av drev på samma sätta som jag.
Jag tycker inte heller att folk skall få vräka ur sig rasistiska argumen utan att få mothugg.
Men du hade tydligen inte heller några hämningar mot att sätta igång ett drev mot mig.
Jag kan fortvarande inte begripa hur du som jobbar med psykiskt störda barn inte alls verkar reagera på avlivningsdrevet. Begriper du inte att det i slutändan har stor betydelse för hur folk ser på barnen du arbetar med.
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Snälla PL. Nu är du lite känslig, faktiskt, och gör saken lite större än vad den är. Läs mitt inlägg igen. Jag har inte satt igång något drev eller lynchmobb mot dig. Tvärtom, jag gjorde ett extra förtydligande att jag inte avsåg er när jag pratade om psykopater och jag har bestridit det en gång till. svårt med läskunnigeten idag?! :angel: Nu trodde jag i o s att det var Ginnies som skulle reagera, men man slutar aldrig förvånas. Och det var ni som framhävde rationalism framför empatisk förmåga, vilket jag inte gör. Men idealet är ju att besitta båda egenskaperna. :D

och det borde du också veta att folk pratar mycket mer än vad de faktiskt tar sig för. Du skulle höra mig när jag kör bil. Då är JAG inte nådig mot mina medtrafikanter :devil: men det stannar vi fula och otrevliga ord. Värst när jag är själv, censurerat när barnen är med. :o
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Men förklara då motivet med inlägget ifråga så kanske jag kan acceptera det men i nuläget ser jag inget annat än att du försökte jämföra oss med psykopater eftersom vi inte visat tillräckligt med empati, vilket du blandade ihop med sympati.
Underskatta inte vad ett drev kan åstadkomma se tex på Tyskland eller Rwanda. Inte för att jag tror att det här skulle gå så långt men några misshandlade skulle var illa nog.
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Hallå, jag har förklarat vad jag menade. Flera gånger, faktiskt. Och jag har inte blandat ihop orden. Och ursäkta, men jag kan inte låta bli att skratta när du jämför Bukefalos med Hitler och Rwanda. Tar du inte dig själv på lite för stort allvar. Lite självdistans är också ett sympatiskt drag, i min värld i alla fall. :rofl::rofl:
Nu är det fredagsfix som gäller...
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Båda orden är väldigt nära varandra i betydelse : att sätta sig in en annan människas känslor.
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Visst är de lika men att sympatisera innebär att man håller med medans empati är mer objektivt. Läs på!
PL
 
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Så du utesluter att den här typen av drev faktiskt kan leda till att misstänkta misshandlas?
Jag ser risken som ganska stor.
Visst är skillnaden stor mellan ett drev som leder till att miljoner människor dödas o ett som leder till att några misshandlas men det är samma princip o anstiftarna är lika ansvariga.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Häst i hage blev skuren med kniv

Håller med, det är skrämmande att dra upp folkmord som Rwanda...det går ju inte att diskutera med personer som går från tidelag/misshandel till såna ytterligheter. :eek:

Tur att Johan Beck Friis från veterinärförbundet har mer innanför och besitter kunskap och empati och himla tur att Eskil lovade ändringar i TV.

Det går framåt! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I måndags upptäcktes ett cirka tio centimeter långt, djupare skärsår på en häst på en gård i Ramstorp. Hästen ska ha blivit skuren i...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: Holger
·
  • Artikel
Hästnyheter Varberg. Ett ardennersto har hittats illa skuren i buk och underliv i en hage i Rolfstorp, utanför Varberg. Stoet vårdas nu på...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare utanför Sandviken, gjorde en obehaglig upptäckt när hon på måndagsförmiddagen kom ut till sin häst i hagen.... Källa / Läs...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Got2Be
·
  • Artikel
Hästnyheter (Corren) Polisen befarar att ännu en häst i Linköpingstrakten har blivit utsatt för övergrepp. Händelsen ska ha inträffat på en gård...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp