Häst med Damp?

G

GoddessOfLove

En liten tanke bara, människor kan ha Damp/ADHD (koncentrationssvårigheter), visst borde detta existera bland hästarna också? :confused:
 
Tja, varför inte, jag har en hund som beter sig dam liknande mellan varven. Så varför skulle inte en häst kunna ha hjärnskador eller vara mindre smart .
 
ohh.. bra fråga, vill oxo veta...

vad har ni för erfarenheter av detta, hästar med koncentrations svårigheter?

Har fått lite den känsla av min totto att han skulle kunna ha något i motsvarighet med damp, då han har väldigt lätt för att tappa koncentrationen ( allt ifrån att en häst kommer in i ridhuset till att nån stänger en dörr nånstans ) & svårt för att få den från första början. När han tappar den får jag känslan av att han "glömmer" vad det är han håller på med, & får man börja från början & hoppas på att det inte kommer något mer störnings moment :confused:,
 
Det har jag också undrat många gånger, i så fall tror jag att mitt sto har det. :confused:
Svårt att koncentrera sig, lättdistraherad, fullständigt överenergisk, måste pilla på nåt hela tiden, kan aldrig vara stilla...
Jag vet inte om damp eller liknande kan finnas hos hästar, eller om det är hormoner eller så som är i obalans.
I många fall handlar det säkert om understimulerade hästar, som går ute för lite i hagen, kanske utan sällskap och får för lite fysisk och mental stimulans. Men när man tillgodosett alla sådana behov så undrar man ju var alla konstiga beteenden kommer ifrån när de fortfarande finns kvar ändå... :crazy:
 
Låter som om du beskriver min häst :D

Han kräver ständig uppmärksamhet, inte bara utav mig utan också sina hästkompisar. Leker ständigt i hagen och beter sig som ett litet föl. Kompisarna som är jämnåriga, några yngre turas om att leka med honom eftersom ingen orkar hålla hans tempo. han måste också ridas varje dag annars kryper han fullkomligt ur skinnet.
 
Och nu låter det som att du beskriver min tränares häst...Precis likadan! Flera veterinärer och tränare har sagt att han kan ha damp eller liknande...
 
jag börjar överväga om min pålla inte har en släng av d...
har svårt att stå still, det är som att sitta på en popcornmaskin, som poppar popcorn ständigt. ibland kan hon faktiskt stå still men då blir hon lite halvborta o står o dagdrömmer lr nått. annars ska hon allrit göra något tugga frenetiskt på bettet, klia huvudet, snurra runt, hoppa upp o ner etc
 
Jag är säker på att min häst har damp! Han har bättrat sig, men gillar fortfarande att pilla med allt och måste ha koll på precis allt som händer. Ändras rutinerna (vi åker bort) slår det slint liksom, då blir det alldeles för mycket att hålla reda på för honom...

Lite kul var det när jag satt och läste i pärmen som den tidigare ägaren skickat med. Det fanns uppskrivet om vaje ridtur under minst ett par års tid, och det var det jag läste. Där stod det att han hade ett dampanfall...
 
hmm. Det verkar som om många har det problemet med sina hästar. Då frågar jag - vad gör ni åt det?

Jag brukar tex ställa min häst i spolspiltan medan jag mockar. Det gillar han inte riktigt men jag vill att han ska lära sig att stå snällt och lydigt. Varje gång så skrapar han med frambenet i golvet, biter i grimskaften, går fram och tillbaka tills jag kommer fram till honom - då är han snäll som ett lamm. Har provat olika taktiker bla struntat helt i honom och hoppas på att han ska tröttna när ingen bryr sig och provat att skälla på honom varje gång han försöker sig på något trams. Tyvärr biter inget. Han har större tålamod än mig så om jag ignorerat honom måste jag tillslut säga till honom och då blir han rätt nöjd. Skäller jag på honom slutar han lyssna efter ett tag eller i bästa fall så slutar han att skrapa i marken när jag ståer precis framför honom - men på det sättet blir ju ingen mockning gjort.. :D :confused:
 
men herregu..
har du aldrig funderat på att hästen kasnke har tråkigt?? släpp ut den i hagen istället!!

underligt att allas hästar plötsligt har damp?? ta e npaus vid träningen lite då och då så kanske hästen orkar koncentrera sig bättre sedan.
 
Japp, det stämmer jag har en häst med DAMP... och det finns faktiskt en till i vårt stall.. :crazy:
 
En ponny på ridskolan står och slår med huvudet i krubban.
Fram och tillbaka mot kanterna.
Jag har allavarliga funderingar på om han funkar riktigt som han ska i huvudet.
Annars så tycker han att livet är alla tiders och helt lajbans :love:
 
Borde inte alla tre ha damp då?? :confused:
De andra två lider inte av det.. :crazy:

Idag tittade jag bort 2 sek. vände mig om och han hade pillat ner allt julpynt och såg ut som en julgran sjäv, vet inte om han tyckte han var fin eller om han tyckte det var dags att slänga ut julen. :angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 179
Senast: Fazeem
·
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
975
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 308
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp