Häst med Damp?

Har du fler hästar?! Här hänger man verkligen med :angel:

Men.....plockade ner julpynt och pillar i saker gjorde han så du? Då kanske jag inte skall säga så mycket :o Min häst hon har damp hon med! Kanske jag oxå!

Hon rev ner julpyntet efter 20 minuter, jag kan heller inte låta bli att pilla i allt iof. Herregud jag har DAMP :eek: :cry: ;) :D

Men jag har lika roligt för det!!! :banana: :banana: :rofl:

Kram Favina :bump:
 
Klart du har roligt ändå, lillkillen har alltid roligt, det är nog kul med damp.. :D
 
Hagvistelse hela dagen och om du läste mitt tidigare inslägg så förstår du att det hjälper honom inte och hans rastlösa beteendet. Hagen är bra, både kuperad och springvänlig men kompisar. Den enda gången han faktiskt får ett slags lugn i ögonen och kroppen är efter hårdträning vilket han älskar :love:
 
Den enda gången han faktiskt får ett slags lugn i ögonen och kroppen är efter hårdträning vilket han älskar

Nu är inte min så gammal, men efter hårdträning efter hans ålder så tittar han bara på mig "som vi kan väl ut och springa ett par timmar till"... :smirk:
 
Ha, ha. :rofl:
Ja hur ska vi kunna tillfredställa våra små sötisar som bara behöver röra på sig konstant och pilla på allt.
 
du har inte funderat på om hästen på ridskolan står och väver?? den kasnke har tråkigt av att behöva stå inne..
 
Klart du har roligt ändå, lillkillen har alltid roligt, det är nog kul med damp.. :D
Ja, skitkul!!!!!!! Tills man får en unge som har det, mindre kul då men va faaaaan, livet ska väl inte alltid vara en dans på rosor! :D
 
Mja,vet inte om jag kan placera det i kategorin väva.Han slår huvudet bara i krubban,inte i luften.Men lägger man i halm för att han inte ska få ont så ställer han sig och äter halmen istället från krubban.
Men han har alltid varit lite uppe i det blå och svävat :angel:
 
Jag har inga hästar med DAMP, inte vad jag har märkt dock ;)

MEN däremot så det här någon beskrev att alltid hålla på med något, och ffa vara väldigt beroende av rutiner. Så var min valack förr. det där eviga fipplandet med grejer tror jag var omognad, han var "valpig" väldigt länge och sen i sin utveckling.

Det där rutinberoendet och behöva ha KOLL hela tiden hängde däremot i länge och till VISS del är det kvar än. Fast DAMP--nää..

Iaf så var han VÄLDIGT beroende av rutiner förr. Ändrade man rutinerna blev han klart störd och förvirrad. Det räckte med att flytta en sak i stallet eller en bil på gårdplanen :crazy:

(Om man tror på hästprateri så sa han faktiskt det till hästprataren med, på distans, att han måste VETA och FÖRSTÅ. Förstod han var det lugnt, men förstod han inte var det jobbigt. Han ville matte skulle vara som en lärare och förklara allt så han förstod. Hon tog ett ex på sådana situationer och en var på pricken vad som inträffat för bara ett par veckor sen, övrigt var hur han varit som ung vilket uppfödaren bekräftade. Och det föll inte inom ramen för "standardbeteende" så endera pratade han på distan (hmm) eller så har jag sett världens bästa "gissare" in action..).

Dock blev det där med kraven på rutiner bättre och bättre, och idag är han betydligt mer "avslappnad" när det gäller det =)

Däremot, när det gäller ridningen och träningen. Där är han fortfarande väldigt beroende av att VETA vad som förväntas av honom. Och det är detta som gått som en röd tråd hela tiden. Han är EXTREMT mån om att vara till lags och att göra rätt. Och la jag höet i andra hörnet av boxen blev det TILT i huvudet på honom och han stod olycklig och visste inte vad han skulel göra. han hade plötsligt INGA referenser till vad man ville hans kulle göra, och visste alltså inte hur han skulle göra rätt. Var det rätt beteende att äta höet, eller var rätt beteende att inte röra höet eftersom det inte låg på matplatsen? Man fick visa kraken att det var okej att äta höet där, annars stod han och såg djupt olycklig ut och stressade upp sig själv när han försökte räkna ut vad som förväntades av honom :crazy: (Idag skiter han väl i var höet ligger, det ska ätas upp och därmed basta *s*)

Och i träningen så gäller det att han VET vad som förväntas. Förstår han inte stressar han upp sig själv, blir djupt olycklig och provar med alla möjliga grejer för att räkna ut vad jag vill (galopp kanske? Nehe det var fel, okej jag ska trava saktare? nehe, men hjälp vad ska jag göra då? Springa fortare? Nehe..men..stanna då? nehe, men vad viiiiiill du då matte? Nu får jag tilt i hjärnan och bara springer utan att lyssna och stoppar svansen mellan benen för nu förståååår jag inte") och springer tillslut bara. Så det gäller att vara jättetydlig vid inlärning och ta det bit för bit.

Det finns dock fördelar. T ex kan man glömma hans boxdörr öppen och ställa en öppen havretunna utanför och gå och lägga sig. Han går inte ur boxen eftersom han vet att man inte förväntas/får gå ur boxen om matte inte sagt varsågod. :love:

Skrattretande blev det när jag hittade den ANDRA hästen lös på stallgången en gång, och valacken var helt förtivlad i sin box och desperat försökte mota in den andra hästen sin box och såg väldigt störd ut när jag kom. Jag svär att om han kunde prata hade han upprört förklarat för mig att han HADE talat om att man FÅR INTE gå ur boxen men den andra hästen gjorde det ändå.

Men, de första åren gick ut på att uppmuntra honom till att ta EGNA initiativ och tänka själv och inte vara så förbaskat beroende. :)

Men som sagt, idag är han som hästar är mest. Gör små oskyldiga bus, hela hans världsbild raseras inte om jag flyttar bilen eller möblerar om i stallet. :D Men det tog ÅR av idogt jobb för att komma dit.

Fast jag ser det INTE som tecken på DAMP, utan på en häst som är väldigt osäker i sig själv.. (han har de här åren gått från superranglåg till att faktiskt vara flockledare :bow:)

Men visst, det ni beskriver som DAMP (pilla på/med saker hela tiden, stoppa allt i munnen, vara rastlös, hela tiden behöva ha full koll på allt och vara FRUKTANSVÄRT rutinberoende) är en exakt beskrivning av hur valacken var för 5 år sedan. Men är det DAMP är det botbart ;)

(Sen tror jag faktiskt att hästar KAN ha DAMP-liknande grejer. Vet en häst som kunde flippa ur för vardagliga saker, fågelkvitter t ex. Eller en skugga på en bräda i ridhuset, eller..ja ni fattar. Och det var verkliga FLIPPAR)
 
Han slår huvudet bara i krubban,inte i luften.Men lägger man i halm för att han inte ska få ont så ställer han sig och äter halmen istället från krubban.

Det kan inte helt enkelt vara så att det är ett överslagsbeteende som vävning, pga tristess, störd mage etc. Om han har fri tillgång på hö, gör han så då med? Om inte så har du nog svaret i för lite grovfoder/för lite sysselsättning..
 
Han har halm hos sig hela tiden att plocka med så det är nog inte problemet.

Fast han kanske har tråkigt..vem vet :smirk:
 
Han vill väl ha halmen serverad? ;)

Nä, skämt åsido, det KAN ju vara så att han började med det där av någon anledning (tristess, hungrig eller vad som helst) och sen insåg han att man får uppmärksamhet? (Eftersom man inte vill hans ka skada sig och då försöker förhindra det genom t ex halm i krubban, eller att få honom att sluta). Jmf med hästar som kickar i väggen för att få uppmärksamhet.

Å andra sidan så kan det berott på vad som helst i början och nu är det en ovana som han mår bra av. Vid repetetiva beteenden (krubbitning, vävning etc) så frisläpps ju ämnen som ger välbefinnande/lugnande effekt. Vi hade en krubbitare förr, bet när han kom, och slutade aldrig trots att alla ANLEDNINGAR var borta (dvs magen var bra, han hade fri tillgång på mat, stimulerande miljö etc). Men han "kickade" ju på beteendet så han slutade aldrig.

Min greyhoun har en ovana att ligga och slicka på ena tassen (det finns INGET fel på tassen!) och han blir alldeles salig av det. Blir alldeles dimmig och "borta" på ögonen. Av någon anledning har han någon gång slickat på dend är tassen av en anledning och associerat det med välbehag, och nu är det så rotat. Och NÅT frisläpps iaf, han blir som sagt helt dimmig på blicken och borta för omvärden och är i sin egen lilla lyckliga bubbla. Jag får gå dit och peta till honom och säga till honom atts luta för han ska "vakna" till igen. (Han får fukteksem om han får hållas och ligga ochd roga sig själv genom att slicka febrilt)
 
Jo så kan det ju vara.

Men vi har iaf en rolig samling hästar.
Jag kan bara stå och skratta åt dom när dom bär sig åt i sina spiltor :D
 
Din valack låter precis som min! :eek:

Min är också så otroligt sen med allt, stressig och kräver fasta rutiner för att inte fullständigt DÖ av förvirring. Är väldigt valpig trots sina 6,5 år (kan bero på att han varit konvalescent sammanlagt ca 1 år av sitt liv), måste ha tyyydliga signaler om vad som ska hända, vad som händer, och vad det var som just hände...

Pillar med precis ALLT han kommer åt (människor, katter, hundar, borstar, hinkar, grepar, sina egna täcken etc), står han uppbunden på gången står han och nicka-nicka-nicka-nicka-tugga frenetiskt på kedjorna-nicka-nicka-nicka-nicka-tugga frenetiskt på kedjorna-nicka-nicka-nicka-nicka tills man tror han ska få hjärnskador av allt flaxande med huvudet.
Går något häst ut från stallet när de inte brukar kunde hela världen lika gärna rasa samman (trots att han kan tycka att det är okej att vara ensam, lugn och cool bara det är när det brukar vara så).
Han kan få för sig att ALLA hästar ska gå in från hagen och lämna honom ensammast i universum bara för att EN går in när den apsolut inte brukar, spinger som en galning fram och tillbaka längs staketet trots att han har hästkompisar kvar... :crazy:

Saker och ting får liksom inte ändras, de bara SKA vara som de alltid har varit, och är de inte det blir han otroligt stressad och förvirrad.
Knäpp? -Kanske. DAMP? -Nej. Förvirrad och känslig? -Defenitivt!
 
Ha tååålamod och kämpa på =) Min är NIO i år (gah, var tog åren vägen??) och det var inte förrän han var *tänka* ungefär sju år som han började bli "vuxen i huvudet" men sen kom massor på en gång. Det var väldigt bra för honom att bli flockledare med. Blev ketchupeffekt och plötsligt hände massor av positivt på en gång!

Så härda ut och gör vad du kan för att träna!

Fast det är klart, det är fortfarande ruskigt kul att ta tag i mattan på stallgången med tänderna och dra upp den och försöka flaxa med. Eller välta saker, välta saker är jättekul, roligast är det att välta dygnkärran, speciellt när den är full.. :devil:

Fast han kan stå och sova på gången, och man kan hänga ett täcke över boxkanten utan att det är indraget i boxen på morgonen.

Han var lite söt när han rev en hel boxhage (utan el och rätt provisorisk på tjälen iofs) och stod med en eltråd i munnen mitt i virrvarret och såg helt oskyldig ut när jag kom ut, och försökte skylla på grizzlybjörnarna som precis varit förbi. Fast han hade inte satt en hov utanför hagrutan. 1.5 månad på ABSOLUT boxvila, hela boxhagen nedriven och inte tagit ett steg ur den (för ingen hade sagt varsågod) :love: Eller när han räknade ut hur han skulle nå fågelbordet över stängslet och sätta det i gungning så det skvimpade ut fågelfrö inne i hagen. Jag och mamma stod i köksfönstret en hel förmiddag och skrattade så vi grät :D

Nåja, han är inte riktigt riktig alla gånger, men han är en ängel och oerhört roande ;)

Han är den enda häst jag vet som rullat ett badkar 20 meter... Hans paradnummer är att ta tag i snöret till proppen, dra ur proppen, sen springa runt och vifta med proppen en stund (så han håller på och slå ut ögon på sig själv och kompisarna) och sen släppa proppen i något buskage 25 meter från badkaret så jag får leta i flera timmar.. Den här gången hade han kommit på att det var kul att välta det tmma badkaret med..och igen..och igen.. Jag var ÖVERTYGAD om att det fanns småfolk när badkaret låg 20 meter bort, tills jag såg en vit spelevink komma fram till bakdaret och rulla det ett halvt varv och se jättelycklig ut ;)

Överlag är det kul att stoppa saker i munnen och vifta med dem. Vattenslangen till exempel. När han var konvalescent hängde jag upp pinnar i boxen. Jag fick rask ta ut dem för han knöt upp snörena och sen tog han pinnen i munnen och viftade runt med den så han höll på att sticka ut ögonen på boxgrannen :crazy:

Däremot, han har ALLTID varit så att om man PYSSLAR med honom så är han lugn. Han kan stå på gången i TIMMAR när jag klipper och bara vara i salig trans. Och hans favoritpyssel är SÅRVÅRD. Göre rent ett sår (gärna på benet) och han faller i salighetskoma och står med huvudet vid knäna och bara njuuuuter.

Som sagt, riktigt riktig är han inte, men han är underbar =) Jag skulle kunna berätta hur många anekdoter som helst (när han plockar ev mössan, viftar med den och slänger iväg den längs stallgången, och så ska matte hämta den, sätta på sig den och komma tillbaka så han kan göra om det. Den leken leker vi dock inte i boxen längre, han la till att doppa mössan i vattenhinken innan han kastade iväg den och då tyckte JAG inte att det var så himla kul längre :angel:) och just det får en att inse hur himla mycket glädje hans hyss ny innebär. Och det där sista blir vi nog aldrig av med, men det är inte MANISKT längre, utan på kul.

(Han har dock alltid varit väldigt bra att åka bort med, är bara jag med och jag är den som hanterar/sköter så är han hur cool som helst även i främmande stall, hos vet etc.)
 
Läskigt... :eek: :crazy: Det hade kunnat vara min Excalibur du beskrev.
Den där möss-leken har vi också, fast Exet tycker att det är lika kul med vantar, -minst!

Och det där med karet känner jag igen! Min har ingen riktig krubba i sin box (någon tidigare häst har varit krubbitare, så krubban plockades bort och har sen dess inte kommit upp igen..) utan en "balja" (ser ut som en gigantisk murarhink). DEN baljan är döökul. Inte en gång, inte två gånger untan JÄMT. Bita på, sparka boll med, stå PÅ och stå I. Jättekuuul!

Som kontrast till allt flams är han hästen som är onyttigt cool när han väl kommer till nya ställen. Som om han förstår att det är nytt och annorlunda och inte hemma. Och är det inte hemma (för där ska ju allt bara vara som det brukar vara, och inte annorlunda) så får det gärna vara konstigt, -för så är det!

Många gånger har jag misstänkt att hästen är störd... i alla fall mindre frisk. Funderat på om det kan ha att göra med lång och jobbig boxvila i de så viktiga unghäståren, eller om han rent utav är född underlig.
Det lutar åt det sista.

Men det är precis som du säger, -det här är en kille som behöver tid. :)
 
Som kontrast till allt flams är han hästen som är onyttigt cool när han väl kommer till nya ställen. Som om han förstår att det är nytt och annorlunda och inte hemma. Och är det inte hemma (för där ska ju allt bara vara som det brukar vara, och inte annorlunda) så får det gärna vara konstigt, -för så är det!


PRECIS!! Det är när invanda rutiner eller saker HEMMA (eller i närområdet) ändras som det blir störningar (nu är det som sagt myyycket bättre än när han var yngre). Att det är helt upp och ner borta är ingen fara. Så det kan vara hur upp och ner och hur mycket konstiga saker som helst när man är borta, men en bil på fel ställe när man är hemma och hela världsbilden rämnade!

Samma sak med saker att bli rädd för. Han var rädd för en massa saker när han var yngre, nu är han rätt cool. MEN.. en gigantisk skogsmaskin som med en stor gripkran fäller träd, skalar av grenarna på träd och sen lyfter upp trädet högt upp i luften och lyfter ner det på ett släp, 2 meter från vägen, det är iiiingentiiiing att hetsa upp sig över. Man rör inte ens på ett öra. Att man möter mjölkbilen där det är så trångt att stigbygeln skrapar i plåten så det skriiiker är inget farligt alls. Däremot så är omkullblåst soptunna SKITFARLIG (en stående soptunna är ofarlig). En ny upplogad snöhög ÄTER hästar, och en konstig sten är tokläbbig. Att en rovfågel flaxar upp ur ett snår precis framför en när man galopperar är iiiinget att bry sig om (trots att matte höll på att få hjärtstillestånd och falla död ner av chocken), däremot så om en av jägarna parkerat sin bil i skogen så blir det tvärnit och jazzande. En bärplockare är ingen fara, en jägare är en förklädd alien (joho, är de visst det, det har konstiga antenner som sticker upp ur huvudet..geväret över axeln blir den effekten).

Jag har många gånger undrat vad som rör sig i den herrens hjärna egentligen ;) Det är iofs tacksamt att han inte brys sig om skogsmaskiner, grannens häftiga traktorsnöslunga eller uppflaxande rovfåglar. Mindre kul när han kastar sig åt sidan i galopp för det var en snöfläck, eller för att skuggan föll lite annorlunda på den där stenen eller soptunnan blåst ikull :crazy:

Men det känsn ENORMT skönt att inte vara ensam! :bow:
 
Om "kriterierna" för DAMP, ADHD och liknande stämmer in på hästen, så kan man ju ärligt säga att den har Damp.
Koncentrationssvårigheter, överenergisk och taskig motorik är ju ganska bra exempel.

Jag tror även att hästar kan vara utveckingsstörda á la mongolider och liknande.
Varför skulle bara människor kunna vara så?
 
Min kompis säger alltid att min fadderhäst har Damp..*ler* hon kan inte stå stil, och när hon blir frustrerad travar hon iväg i 190 km/h...*ler* stälelr man henne mot en vägg så kan det hända att hon kutar rakt in i väggen...*haha*
 
jaså?? Hur kan man bota Damp på en häst :confused:

Jag vill veeeeeeerkligen veta det :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 182
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 964
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 700
Senast: ameo
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
28
· Visningar
893
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Semester.
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp