Häst med full rulle

S

Stopek

Har köpt en ny häst som har ett beteende som är nytt för mig. Just hans framåtanda var orsaken till köpet och det har ännu inte gått mer än några veckor. I skogen vet jag hur jag skall träna en häst till att sansa sig och lyssna på ryttaren, men vid hoppning så känner jag mindre säker. Där är ju framåtbjudning viktig och glädje till att hoppa.

Han är inte mycket hopptränad (eller dressyrtränad för den delen), men hoppar med glädje och högt över. Han ligger dock på och fick han som han vill så skulle det vara full rulle i galopp över hindren inte med en tanke på att man kanske skall behöva svänga efter. Det blir väldigt mycket bromsning i handen/tygeln för att kunna hoppa i dagsläget.

Tycker ofta att jag ser ryttare med heta hästar som gör just så, håller, håller och håller i munnen, med en häst som tar sig över hindern i full rulle.

Så till frågan hur får man en het häst att sansa sig på hoppbanan? Hur har du gått tillväga? Vad tränar du i skogen, inom dressyren och på hoppbanan för att lära hästen lugn?

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst med full rulle

Försök att sitta ner i sadeln så djupt och tungt du kan och luta dig bakåt i anridningen, det dämpar ju farten en aning. Antar att du redan gör det, men det är nog det enda tipset jag kan bidra med. :crazy:
 
Sv: Häst med full rulle

Om du har en distans mellan två hinder så kan du sitta och hoppa det första och sen göra halt. Gör verkligen halt och släpp sedan, inte segdra. Ibland kan han få hoppa det andra hindret men han skall inte veta när. Det gör att han måste lyssna på dig. Så fort han kastar sig iväg så halt direkt. Känns det som om han lyssnar och är lugn så skutta över nästa!
 
Sv: Häst med full rulle

SanchoPancho skrev:
Om du har en distans mellan två hinder så kan du sitta och hoppa det första och sen göra halt. Gör verkligen halt och släpp sedan, inte segdra. Ibland kan han få hoppa det andra hindret men han skall inte veta när. Det gör att han måste lyssna på dig. Så fort han kastar sig iväg så halt direkt. Känns det som om han lyssnar och är lugn så skutta över nästa!

Det där lät vettigt. Är ju i stort sett samma metod som jag använder i skogen. Om han lyssnar får han springa, om inte så får han stå still tills han är lugn och sansad och så nytt försök igen.

Hälsning Maja
 
Sv: Häst med full rulle

skulle oxå köra den träningen..
hoppa studs o andra serier..
skritta/trava/ galoppera o sen halt o så släpp tygeln så han förstår att de inte gör ont i munnen av att stanna.. på så sätt kommer han blir känsligare om du bara vill göra en halvhalt i galoppen sen ..
lycka till
 
Sv: Häst med full rulle

Bibi skrev:
Försök att sitta ner i sadeln så djupt och tungt du kan och luta dig bakåt i anridningen, det dämpar ju farten en aning. Antar att du redan gör det, men det är nog det enda tipset jag kan bidra med. :crazy:

Tycker inte jag låter som nån bra idé. Hjälper ju inte problemet ett dugg att bara dra i tyglarna och luta sig bakåt!
 
Sv: Häst med full rulle

Har en sån där fullrulle eller hade i af. lag har haft henne i två år nu och hon har blivit så himla mycket lugnare på hinder. Jag tror lugnet kommer mer och mer av sig själv även om det inte känns som att man aldrig nånsin kommer våga eller kunna släppa iväg den :cool: Speciellt din som inte var hoppad så mycket, det var inte min heller i början så det lugnar nog ner sig.

Men till tipsen nu, för det första så stjälper det mer än hjälper att sitta o tjuvhålla hela tiden, tror snarare det verkar tvärtom. Istället kan man försöka att vara mjuk ta förhållningar men mjukna fort så att man kan ta en ny förhållning. Sen måste man nog våga att inte bromsa, styra in på en volt istället så hästen lugnar ner sin galopp själv utan att du behöver dra i munnen. Nu vet inte jag om din häst är studsig av sig men om jag bromsade mycket på min så gick det inte lugnare det blev bara mer galoppsprång på stället. Är dom däremot lite starka och inte så studsiga kan nog förhållningar funka bättre för att göra galoppen lugnare.

Jag red även en period med tvåringsbett för det fick verkligen henne att bibehålla den ordentliga hoppgaloppen i lugn och jag kunde mjukna och hon låg kvar i den bra galoppen. Men sen kunde jag gå tillbaka till mitt tredelade för det funkade perfekt när jag hade haft treringsbettet ett tag.

Ja, det var lite tips i af, hoppas du får nytta av nåt. Lycka till!
 
Sv: Häst med full rulle

Jag har hört från många hoppryttare att "hur mycket dressyr de än rider så är hästen precis likadan på hoppbanan". Men det stämmer inte. Det blir skillnad, det tar bara väldigt lång tid innan den märks.

Glöm inte eftergifterna när du tar en förhållning, det är lätt att ryttaren bara håller kvar hästen i en slags gunghästsliknande galopp.
 
Sv: Häst med full rulle

Bibi skrev:
Försök att sitta ner i sadeln så djupt och tungt du kan och luta dig bakåt i anridningen, det dämpar ju farten en aning. Antar att du redan gör det, men det är nog det enda tipset jag kan bidra med. :crazy:

Hmm, sitta djupt och luta sig bakåt :crazy: Det blir ju en framåtdrivande hjälp.
 
Sv: Häst med full rulle

Dimmans_Elaine skrev:
Hmm, sitta djupt och luta sig bakåt :crazy: Det blir ju en framåtdrivande hjälp.

Precis vad jag tänkte med! Skulle jag göra det på min lilla fullblodskille, sätta mig ner o luta mig bakåt, då skulle de gå undan värre....
Han funkar bäst om man bara står så stilla som möjligt och är lugn hela tiden.
Man får rida mkt hoppövningar där det dyker upp mkt hela tiden, så de får tänka o titta en del, inte bara rejsa hela tiden.
Och inte göra någon stor grej av att de tycker att allt är fruktansvärt kul, bara rida som vanligt och vara lugn.. ;)
 
Sv: Häst med full rulle

Det är rätt och slätt en vattengravsanridning ;)
 
Sv: Häst med full rulle

Stopek skrev:
Han är inte mycket hopptränad (eller dressyrtränad för den delen), men hoppar med glädje och högt över. Han ligger dock på och fick han som han vill så skulle det vara full rulle i galopp över hindren inte med en tanke på att man kanske skall behöva svänga efter. Det blir väldigt mycket bromsning i handen/tygeln för att kunna hoppa i dagsläget.

Jag har en häst som inte varit hoppad mycket och det gick väldans fort i början. Själv är jag en fegis vid hoppning (dressyrryttare :angel: ) och tyckte det var läskigt. Upptäckte att om jag red en bana (tränade till clear round) så lugnade han sig avsevärt efter bara en gång (jämfört med enstaka hinder). Dvs jag satt bara och styrde (små hinder) och så fick han själv lista ut att det gick för snabbt (höll på att gå omkull en gång, inte kul...). I alla fall så började han lyssna och nu kan vi ta hinder någorlunda sansat och i rätt väg :)

Jag försöker aldrig ta för mycket i munnen på honom utan styr med sitsen och ser till att han rundar sig ordentligt i svängarna (inga stela svängar).

Lycka till!
 
Sv: Häst med full rulle

Mitt tips är att så fort hästen drar i väg, så lägger man den på en liten volt, tills den har lugnat ner sig, alternativt gör en halt, mjuknar i handen och sedan driver den framåt igen.
Den hästen jag rider och tränar nu var jättepigg i början, och ville inte slappna av alls. Följden blir ju lätt att man blir kvar i handen, och detta gjorde att hon blev ännu mer stressad. Så, jag och min tränare ägnade några lektioner åt att rida runt på volt, och lägga volter i volten så att säga, och även före och efter hinder.
Resultatet är otroligt, nu är hon mkt lugnare, och lyssnar nästan direkt. Vissa gånger får man ta ner henne på jorden med en halt eller volt i början av ridpasset, men detta ridsätt har verkligen gett super bra respons på den hästen!
Lycka till.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: Sootie
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 379
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 277
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp