Häst med separationsångest, HJÄLP!

lilladylay

Trådstartare
Hej! Jag har två hästar som älskar varandra. Min ena är en amerikansk travare och är hur snäll, lydig och uppfostrad som helst, han är 6 år och väldigt busig, vilket jag låter honom vara. Min andra kille som är en nordsvensk bruks på 24 år snart är en ängel men som bara MÅSTE vara med min andra häst. Han har inte haft svårt att gå ifrån honom annars men det har bara eskalerat och blir värre och värre för varje dag. :(

Här om dagen när jag tog in unghästen i stallet för att gå ut och rida, hoppar nordisen över (in i hela) staketet och rusar in i stallet. När mina pojkvän står precis bredvid och kollar på honom!

Idag när jag tog ut unghästen i hagen och är på väg in och tar nordisen i grimman (jag har inte öppnat boxdörren än) så pressar han sig och hela boxlåset flyger iväg och dörren var öppen och han sprang i full fart ut emot hagen... Senare samma dag när jag lagat boxen så gör han samma sak IGEN! När jag är på väg ut för att rida unghästen...

(Nordisen är envis som attan och när han bestämt sig för att göra något så slutför han det också, nu när han kommit på att det bara är att luta all sin vikt emot boxdörren så den öppnas gör han det hela tiden....)

Jag kan varken lämna honom ute i hagen, eller inne i boxen han MÅSTE tydligen vara med unghästen... Han har aldrig gjort såhär förut. Han har lite separationsångest sen tidigare men den har försvunnit efter ca 1 veckas tid. Nu har det hållit på hur länge som helst och det blir bara värre för varje dag... Vad ska jag göra?!?!??!?!?!:confused:
 
Sv: Häst med separationsångest, HJÄLP!

Vet inte om det finns så mycket att göra... Hade en liknande ponny som rymde och vägra gå ifrån sin kompis. Såg han inte kompisen fick han panik och gick runt och slog i boxen och skrek eller galoppera i hagen tills han sprang in i stängslet...
Han var 21 och hade aldrig varit så förr :/ det fortsatte så här tills han flytta till nytt stall utan sin kompis. Fast han fortsatte vägra ridas ut ensam.
 
Sv: Häst med separationsångest, HJÄLP!

Kan det ha med åldern att göra, att han blir mer och mer osäker och mera beroende av den andra hästen av någon anledning? Hur mår hästen fysiskt? Förändrade beteenden är alltid bra att kolla upp.
 
Sv: Häst med separationsångest, HJÄLP!

Han rids ju ca 5 dagar i veckan, har blivit mindre nu när det är så halt ute då jag inte vill gå omkull med honom... Men det är inga problem att ridtur själv på honom, han älskar att vara ute och jobba. Jag blir tokig! Det är ju inte lättare när han vet om att han är stark som en elefant och bara går om han vill.. :cry:
 
Sv: Häst med separationsångest, HJÄLP!

Sätt boxgaller i boxen. Då får han inte kraft att pressa sig ut.
 
Sv: Häst med separationsångest, HJÄLP!

Åh ska prova sätta upp boxgaller, funkar kompostgaller så länge tro? Så jag hinner köpa boxgaller... För övrigt sprängde nordismen hagen två gånger, hann bara sätta ut honom i hagen och in för att hämta unghästen så var han på G in igen...trots el och uppknutna "läskiga" plastpåsar. *suck*
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 013
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp