Bukefalos 28 år!

Häst med troliga ligamentskador

G

Goldilock

Hej min halvblodsvalack född 2004 kom hem halt till mig i början av juli efter att ha varit utlånad på foder i två år. Fodervärden påstår att den inte var dålig hos henne men har fått vila sedan i april av andra skäl, med andra ord har jag inte en aning hur länge den varit halt eller vad som kan ha hänt. Jag ringde veterinären på distriktet som var ute och gav mig dåliga besked, de trodde det var något problem med halsen så tid bokades på ATG klinik för röntgen. Väl där var hästen halt på alla fyra både högt och lågt i olika grader, troliga kompensationshältor efter att gått halt ett tag, fick metacam (antiinflammatoriskt läkemedel) utskrivet.

Ca 3 veckor senare vid nästa besök på kliniken återstod 2a gradens hälta på två ben, höger fram och höger bak.
Kotledsanestesi (bedövning) görs, höger fram samt höger bak, släcker låg hälta höger fram, minns ej reaktionen i bakbenet men veterinären har skrivit (+) i sin anteckning?
Veterinären kommer fram till hasledinflammation höger bak samt kotledsreaktioner. Hästen blir röntgad, en 3mm stor benbit hittas i hasleden samt oregelbunden bentäthet i kotsenben höger fram. Veterinären tror inte att något av detta har med hältorna att göra. Behandlas med Hyso? + celestone bifas i kotled fram och celestone bifas höger bak i hasled samt ny dos metacam i 2 veckor.

Nästa återbesök, hästen har nu 2,5 gradig hälta både fram och bak, har alltså blivit sämre. Hovledsanestesi (bedövning) görs höger fram igen men minskar hältan obetydligt. Kliniken gör då bedömningen att hästen har alltför dålig prognos med så pass kraftiga hältor på två ben för fortsatt behandling, troliga ligamentskador och är nu utdömd.

Att tillägga om hästens bakgrund så har jag själv haft den sedan föl, problem som jag känner till: Hade en låsning i korset våren 2010 precis innan jag lämnade bort honom samt en liten rörelsestörning på höger bak där han roterade benet något utåt när han gick. Fodervärden har även haft problem med låsningar och har haft equiterapeuter ute som trott hästen haft problem med korset. Rörelsestörningen blev vid ett tillfälle värre på bakbenet och en equiterapeut sa att det var en gaffelbandsskada (vilket fodervärden tyckte var konstigt då det bara syns med ultraljud..?). Hästen fick vila i två veckor och sattes igång igen, flöt enligt fodervärden på som aldrig förr tills hästen tappade en sko i vintras och blev halt på ett framben som även det läkte ut av vila enligt fodervärden.

Vad anser ni om detta? Finns det något hopp kvar för hästen, är det värt att exempelvis åka till annan klinik och få något mer utlåtande eller grundligare undersökning? Eller ska jag låta honom gå? Är det någon som har varit med om liknande? Tack för att du läste, hoppas på svar!
 
Sv: Häst med troliga ligamentskador

Om du är det minsta osäker, så tycker jag att det nog kan vara värt att få ett andra utlåtande innan du tar bort hästen.

I övrigt så tycker jag inte att det låter särskilt positivt, men om jag hade varit i din situation hade jag haft svårt att acceptera en utdömning rakt av. Å andra sidan har hästen uppenbarligen ont, så jag hade nog försökt ta ett beslut snabbt.
 
Sv: Häst med troliga ligamentskador

Kan du få en grundligare undersökning? Ska dom hitta ännu mer?
Nej hade det varit min hade hästen fått vandra till en bättre värld.
 
Sv: Häst med troliga ligamentskador

Vad VILL du? Det är den springande punkten tycker jag.

Jag har varit i liknande fall, där det gick väl i slutänden. (Besök 1 'halt överallt', besök 2 två större hältor som beh, besök 3 hästen SÄMRE - behandlas om och, besök 4 hästen mycket bättre men inte bra - behandlas om, besök 5 ua. Den har också röntgenfynd). Men det finns INGA garantier och prognosen är ju och förblir mellan dålig och avvaktande.

Men vill du försöka tycker jag du ska göra en grundligare undersökning. Känner du att du inte orkar/vill - låt den gå.

Övrigt: (+) i anteckningar kring böjning brukar stå för att hästen ömmar för böjning (kan stå ++ med för att visa att den är väldigt öm).
Hyso = Hy50 = 'tuppkam'
Och ja, gaffelbandsskador kräver UL så helt rätt av fodervärden att ifrågasätta hur equiterapeuten kunde ställa den diagnosen.
 
Sv: Häst med troliga ligamentskador

Jag vet inte vad jag vill, är väldigt kluven just nu. Jag funderar på om det är värt att göra en magnetröntgen eller ultraljud för att få det bekräftat att det rör sig om en ligamentskada och i så fall hur pass alvarig den är. Vad jag förstått genom att läsa på forumet så är korvelsenstiden för sådana typer av skador runt ett år och risken är stor att hästen aldrig blir bra.. Givetvis beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet. Eftersom min häst är dålig på två ben kanske det bara är onödigt och drar ut på tiden? Jag är även rädd att det är den lilla benbiten i hasleden som orsakar bakbenshältan. Hur stora brukar sådana bitar vara för att djuren ska lida av dem? Min veterinär säger att denna är för liten..
 
Sv: Häst med troliga ligamentskador

Min personliga erfarehet är att storleken på biten inte är det avgörande, utan hur den sitter.

De två jag haft med bitar har dock fått problem av de väldigt tidigt i sin ridkarriär, dvs ganska snart efter man börjat belasta dem. Den ena hade en liten bit (i kotled) som enligt två experter var osannolikt att den skulle störa (vi upptäckte den som bifynd när hon var två år).

När vi börjat galoppera under inridningen störde den.

Den andra hade ett centimeterstort fragment i kotled (han är D-ponny), det upptäcktes när det gav problem och det gjorde det i även det fallet efter väldigt lite ridning (några månader efter inridning)

Vad gjorde dne för jobb hos dig innan den åkte till fodervärd? Alltså vilken nivå på arbete har den gått och hur länge? Har rörelsestörningen på HB utretts någon gång hos dig? (Dvs är hästen kollad på klinik, böjd osv innan 'nu'?)
 
Sv: Häst med troliga ligamentskador

Hästen var på ganska låg nivå innan den åkte, året innan gick den LC/LB dressyr och hoppade 90 ungefär, blev även startad i några klubbtävlingar. Rörelsestörningen kom i samband med att hästen lämnats själv ute i hage på ridskolan där jag hade den uppstallad, vet inte vad som hänt men kom in halt och jag blev uppmanad att ta ut en kiropraktor som hittade en låsning i korset och halsen. Jag minns inte exakt hur det såg ut när hästen gick men har för mig att den inte gick helt korrekt på rakt spår och att det värmdes bort men vill inte uttala mig för mycket om detta eftersom jag glömt för mycket som kan vara relevant. Fodervärden har varit nojig över detta och bett hennes tränare på skolan kolla hästen men ingen har ansett att detta varit av betydelse. Förens nu, när jag själv börjar tro att det alltid varit en benbit som stört hästen. Kan en benbit göra olika ont i olika perioder? Tänkte om den kan vandra runt och bara störa ibland? Störningen har aldrig utretts tidigare..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 535
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 412
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp