Häst och familj, stress?

Svårt o säga om du kommer ha ständigt dåligt samvete, tror det är lite en personlighetsfråga... har du en tendens att lätta få dåligt samvete osv kan risken nog vara att du nu får det också. Eller så är det raka motsatsen.
Min egna erfarenhet är att jag inte alls trodde jag skulle ha dåligt samvete, men verkligen kände mig stressad av att behöva dra ner på familjkontakt när hästen tog allt mer tid. Men du får nog lyssna inåt. Chansen är ju också att du får mer energi av hästen osv. Vilket kan bli god effekt åt familjens håll.
 
Jag tillhör dom som inte hinner med jobb, familj och häst.
Den dagen barnen är självgående och ändå är mer iväg än hemma så kanske det blir häst igen men fram till dess blir jag utan.
Jag har testat i omgångar att ha häst men tiden (och ekonomin) blir lidande för hela familjen så jag har valt att avstånoch då även slippa dåligt samvete antingen för hästen eller familjen.
 
Jag är så sugen på att köpa häst igen efter flera års uppehåll pga graviditet och barn. Men jag är så kluven på om jag tar på mig för mycket och det bara blir stress och ständigt dåligt samvete istället för en underbar hobby och andningshål i vardagen.
Någon som har haft liknande tankar? Hur har ni resonerat?

Jag kommer isåfall ha hästen inackorderad och funderar på helinackordering ett tag (även om jag föredrar att göra sysslorna själv) så att jag kan fokusera på ridningen och spara tid då jag 4 dagar i veckan kommer åka ut på kvällstid runt kl 18.30
En bra lösdrift har jag också i tankarna.
Funderar på medryttarr också två dagar i veckan också.

Kommer jag bara ha ständigt dåligt samvete mot familjen och hästen?

Skulle gärna höra tankar från er andra med familj och inackorderad häst.

Jag är så kluven!!

Jag tycker det låter som om du har ett rimligt förslag till dig själv.

Vi har numera två hästar. Det ingår in- och utsläpp och fodring på vardagar och så har vi ett rullande schema på helgerna.

Barnen rider, men allt hänger på mig, då intresset och engagemanget huvudsakligen är mitt.

Heltidsjobb, hästar och familjen är mer än fullt upp och det var länge sedan vi gjorde något spontant bara familjen.

Det fungerar för oss och hästarna är en del av familjelivet, men det är klart att det kostar pengar och tar tid.

Både pengar och tid kan spenderas på annat om man vill, så det är onekligen så att vi har prioriterat hästarna.

Men handen på hjärtat, mitt alibi är att barnen rider. Hade de varit helt ointresserade så hade jag inte kunnat ha två hästar, om ens en? I alla fall inte med dagens upplägg.

Men din idé om fullservice låter som en bra idé. Tid är pengar.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 243
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp