Bukefalos 28 år!

Häst och ryttare överfallna av hund

(Skånska Dagbladet) Vid tiotiden på söndagsmorgonen blev en häst och dess ryttare anfallna av en rottweiler. Både två blev skadade och ryttaren fick föras till sjukhus. Polisen söker nu hunden i området. Under söndagsförmiddagen pågår ridtävlingar på...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Jag undrar om det blir någon skillnad i hanteringen av detta mot andra liknande händelser p.g.a. det faktum att det var en vuxen man som var offret.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Får innerligt hoppas att hunden avlivas :crazy: Att den bet hästen må vara hänt men ryttaren!
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Ärligt hunden återlämnad till ägaren? En hund som har attackerat en människa ska avlivas tycker jag.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Så kategorisk tycker jag inte man ska vara. Bägge våra hundar skulle attackera en människa - under rätt/fel omständigheter.

Däremot ska hundägaren solklart ha hundförbud. Även om det inte är uttalat kopplingstvång säger lagen att hunden alltid ska vara under sådan kontroll som om den vore kopplad. Om det efteföljs kommer olyckor som denna inte att inträffa.

Våra hundar går alltid i koppel när jag är ute och det finns ens en avlägsen risk att möta någon. Dock har jag flertalet gånger själv blivit överfallen och biten av andras hundar. Idag tvekar jag inte att direkt döda en hund som anfaller, om jag kommer åt.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Från Aftonbladets artikel:

"Hunden kunde fångas in en knapp timma efter attacken.
Den kommer nu att avlivas.

– Hundägaren har frågat oss om han får avliva sin hund genom veterinär, vilket jag har sagt ok till, säger Mats Attin, inre befäl vid Malmöpolisen."
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

För allas säkerhet vore det väldigt vettigt med obligatorisk munkorg på alla hundar som vistas utanför hemmet/trädgården.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Möjligt att det kan upplevas så, men jag tycker att det är en ganska enkel åtgärd som helt skulle eliminera bitskador när hundar löper amok på allmänna platser.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Vad anser du är rätt/fel omständigheter?

En hund som bitit en människa anser jag ska avlivas. Då syftar jag självklart inte på en hund som bitit någon av misstag om tillexempel människan i fråga har varit så pass dum att dom satt sig ner på hunden.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Om någon attackerar eller hotar mig biter hundarna. Det anser jag vara helt rätt, det är deras jobb.

Samma sak om någon tar sig in här, då kommer hundarna att göra sitt jobb.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Där attackerar hundarna för en helt annan sak. Inte som att dom kommit löst och går till attack pågrund av vilken anledning nu denna hund hade.

Dock är det du som åker på det oavsett.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Du var väldigt onyanserad i ditt uttalande: en hund som attackerar en människa ska avlivas. Det tycker inte jag.

Om någon attackerar eller hotar mig, alternativt bryter sig in här är jag mycket nöjd om det framkommer någon som vill ha ersättning. Då har vi ju förbrytaren.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Används absolut allt för sällan. Även en tappad hund är lättare att hantera med ett snöre hängande efter. Det är inte roligt att vara ensam med två slagskämpar varav den ena är utan något att försöka få tag i.
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

Men de e ju samma som att säga att alla hästar ska alltid stå i stall och aldrig få vistat i hage eller ridas ute.... lite dumt va?
 
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

På tal om folk som inte orkar hålla sina hundar finns det ytterligare ett problem, och det är föräldrar som släpper ut sina barn att promenera med hundar man måste hålla med råstyrka. Våra grannar har en rejäl best som väger säkert 75 kg eller mer, och deras 13-14 åriga dotter är ute och promenerar med den ibland. Det är en rätt vass hund som bland annat hoppat på sotaren och rivit sönder hans öra, och när den får syn på folk så drar den. Dottern flyger efter som en vante i kopplet och har int en chans i helv.. att hålla hunden. Har inte blivit påhoppad själv även om den vid ett tillfälle slitit sig och rusat fram till mig, men det är inget ekipage man ser fram emot att möta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I skuggan av VM reds det i helgen fyrstjärnig fälttävlan på de anrika tävlingarna i brittiska Blenheim. I den korta klassen föll en häst...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På tisdagseftermiddagen blev en ryttare och häst påkörda av en bil i tyska Harburg. Krocken var så kraftig att ekipaget kastades upp i...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 521
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp