Häst på bogarna

Jag försöker förklara det här med att hästen går på bogarna för en vän, hoppryttare :grin:, men är (tydligen) vansinnigt opedagogisk :confused::angel:
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden? :)
Det finns en anan tråd som heter "Bärighet ..." där detta ämne diskuteras. Bl.a. finns detta inlägg med åtminstone en film där hästen def inte är på bogarna.
http://www.bukefalos.com/threads/barighet-har-kommer-det.1139774/#post-1500965
Här den filmen

 
Det finns en anan tråd som heter "Bärighet ..." där detta ämne diskuteras. Bl.a. finns detta inlägg med åtminstone en film där hästen def inte är på bogarna.
http://www.bukefalos.com/threads/barighet-har-kommer-det.1139774/#post-1500965
Här den filmen


Man kan ju verkligen fundera vilka glasögon du har??
Denna film var fruktansvärd, inte konstigt iofs....jag förstår nu att du, i alla trådar du är inblandad i, helt går emot vad dressyr handlar om, att du inte kan se bärighet även fast det presenteras med film.
Du kommer nog från en annan planet....
 
Allt snack om nosen i lod o nacken

Här är hästen inspänd på stång.
Sen skit om ALLA dressyrryttare.

Stackars hästkrake.
Ja nu förstår vi äntligen. Fiador o Brille har samma ideal
 
Men Brille, hästen går ju nästan i HF :laugh::laugh: Definitivt bakom lod. Du har ju gjort ett korståg utav att hästar som går bakom lod inte kan bära sig korrekt.

Ja...vad säger man? Kan inte annat än att hålla med.
Nu har nog @Brille gjort bort sig big time....blir nog svårt att ta hen på allvar hädanefter.
 
Det finns en anan tråd som heter "Bärighet ..." där detta ämne diskuteras. Bl.a. finns detta inlägg med åtminstone en film där hästen def inte är på bogarna.
http://www.bukefalos.com/threads/barighet-har-kommer-det.1139774/#post-1500965
Här den filmen


Det här kallar du bärighet och hästen i bärighetstråden under "Ridning" går inte med bärighet anser du.

Jag förstår precis nu hur långt våra åsikter går isär faktiskt. Mycket långt...

Jag är jätteförvånad att du lägger in denna bild som något slags bra exempel på bärighet.
 
Men Brille, hästen går ju nästan i HF :laugh::laugh: Definitivt bakom lod. Du har ju gjort ett korståg utav att hästar som går bakom lod inte kan bära sig korrekt.

HF??? Hell freeze?? Helt Felt??? Hjälp, jag förstår inte (och jag vill förstå). Tycker inte heller att hästen ser ut att trivas med vad den gör, kort och spänd.

/Lavinia, ingen expert men vill lära.
 
HF??? Hell freeze?? Helt Felt??? Hjälp, jag förstår inte (och jag vill förstå). Tycker inte heller att hästen ser ut att trivas med vad den gör, kort och spänd.

/Lavinia, ingen expert men vill lära.
undrade också vad förkortningen betydde men vågade inte fråga :o
 
Det finns en anan tråd som heter "Bärighet ..." där detta ämne diskuteras. Bl.a. finns detta inlägg med åtminstone en film där hästen def inte är på bogarna.
http://www.bukefalos.com/threads/barighet-har-kommer-det.1139774/#post-1500965
Här den filmen


Jag tycker ju inte den där är bärig.

Ska man gå in på detaljer kring varför jag inte tycker det så är det för att den bla inte förmår trampa in i riktig bärighet iom den för korta halsen. Den slängs också hit och dit i väldigt tvära vändningar där den inte kan balansera upp sig nog att göra det i bärighet. Man ser då den vänder innanför garochan i galopp tex att ytter bak släpper och den lättar ur i det utåt. Precis som i en vanlig skarp sväng. Alltså inte i samling/bärighet. Då hade ytter bak fortsatt kliva in och bära och inte släppt av utåt.

Sen är det ju liksom ridet a la hur man ofta vill ha det i de där länderna.. Lite väl hetsigt för mig. Jag tycker det blir spänning. De tycker det är eldigt.
Spänning gör för mig att hästen inte förmår bli max bärig.

Det är ju inte helt sällan de iberier som är ridna i heländerna är lite väl avbackade av bettet då de kommer hit. Och lite väl hastiga i takten. Den videon tycker jag visar på varför.
Ett halvblod hade däremot varit väldigt svårt att få till att vända så och tex göra de där saxliknande rikningsövergångarna tex i sån spänning. De hade bara älgat iväg.
Men iom rasen kan man ha mer tjo-faderittan utan ren kvalitet.
Och visst är det på sätt och vis imponerande att göra det han gör. Jag hade väl inte klarat det ens på iberier. Förmodligen hade jag tappat garochan i skallen på hästen och ramlat av.. ;)
Men jag ser inte bärighet.
 
Kära nån vilka inlägg som följde på mitt inlägg där jag skrev att på denna film är hästen def inte på bogarna.

Jag har hittills inte uttryckt någon annan åsikt varken om hästen, ryttaren eller ridningen på filmen än att hästen INTE är på bogarna, inte ens något om hästens bärighet.
 
Kära nån vilka inlägg som följde på mitt inlägg där jag skrev att på denna film är hästen def inte på bogarna.

Jag har hittills inte uttryckt någon annan åsikt varken om hästen, ryttaren eller ridningen på filmen än att hästen INTE är på bogarna, inte ens något om hästens bärighet.

Fast jag tycker de är rejält på bogarna när de trycker iväg i sidled så där och inte vänder genom balansering och korrekt bärighet bak.

Sen finns det ju grader i helvetet. Och periodvis är den inte så bogtung som den kan vara. Men långt ifrån att vara bärig, dvs inte alls på bogarna.
 
Kära nån vilka inlägg som följde på mitt inlägg där jag skrev att på denna film är hästen def inte på bogarna.

Jag har hittills inte uttryckt någon annan åsikt varken om hästen, ryttaren eller ridningen på filmen än att hästen INTE är på bogarna, inte ens något om hästens bärighet.

Rimligen är bärighet en grundprincip/förutsättning om man ska prata om att den inte är på bogarna .
 
Men Brille, hästen går ju nästan i HF :laugh::laugh: Definitivt bakom lod. Du har ju gjort ett korståg utav att hästar som går bakom lod inte kan bära sig korrekt.
Bakom lod ibland ja, men till skillnad mot världens högst bedömda ekipage råder det inget tvivel om att ryttarens hand är oskyldig.
 
Fast jag tycker de är rejält på bogarna när de trycker iväg i sidled så där och inte vänder genom balansering och korrekt bärighet bak.
Kan du försöka förklara vad du menar med
- inte vänder genom balansering (bak?) och
- bärighet bak
- korrekt bärighet bak?
Ser du någon skillnad på "bärighet bak" och"korrekt bärighet bak"? Vad i så fall?
 
Bakom lod ibland ja, men till skillnad mot världens högst bedömda ekipage råder det inget tvivel om att ryttarens hand är oskyldig.
Du måste skämta, hästen sitter som i ett skruvstäd . Blank stång och ryttarens sits och hand kombinerat . Bakom lod ibland ? Jisses .... Och det utifrån alla dina milliontals inlägg här på forumet ang det . Men det är ju redan uppenbart sen decennier att du egentligen inte vill ngt annat än att tjafsa det verkar vara det som driver dig mest, aldrig en diskussion i sak, det är inte det du letar efter öht .
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 410
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 196
Senast: mamman
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
781
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 430
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp