Bukefalos 28 år!

Häst som är livrädd för människor

Sv: Häst som är livrädd för människor

Avlivning av en såpass nervös och ängslig häst är inte helt fel, men jag tycker man bör prova allting innan beslutet tas och ge hästen en chans. Fungerar det inte med kastrering och koll av ögon osv så finns det inte så mycket kvar att göra egentligen. Att skicka iväg en redan nervös individ som antagligen blir mer och mer nervös för varje ny människa, det är inte heller snällt. Men som sagt, man måste ge hästen en chans.
 
Sv: Häst som är livrädd för människor

Kan inte låta bli att kommentera. Om du nu är så duktig hästmänniska (ej sarkastiskt, menar väl) så borde du veta att en kastrering lugnar till 90%. Hur mkt effekt en kastrering ger, beror oftast på hur länge dom varit hingstar. Så tidigt man kan om dom ändå inte ska gå i avel & har lynnesproblem/hormonell obalans.
Har hört tals om många hingstar med hög könsdrift som varit hyperkänsliga & farit ut mot folk. Det kallas för frustration, det gäller det manliga könet i stort i djurvärden:)
Dom med hög testoeronhalt behöver betäcka ston regelbundet för att dämpas ner, sedan finns det dom som är direkt livsfarliga trotts att dom står i avelsboxen..................även dom snälla finns :)
Återigen är det viktigt att vara tydlig & inte missa fakta, så du inte behöver lägga till mer info senare. Vi kan bara bemöta det du skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är livrädd för människor

Kan inte låta bli att kommentera. Om du nu är så duktig hästmänniska (ej sarkastiskt, menar väl) så borde du veta att en kastrering lugnar till 90%. Hur mkt effekt en kastrering ger, beror oftast på hur länge dom varit hingstar. Så tidigt man kan om dom ändå inte ska gå i avel & har lynnesproblem/hormonell obalans.
Har hört tals om många hingstar med hög könsdrift som varit hyperkänsliga & farit ut mot folk. Det kallas för frustration, det gäller det manliga könet i stort i djurvärden:)
Dom med hög testoeronhalt behöver betäcka ston regelbundet för att dämpas ner, sedan finns det dom som är direkt livsfarliga trotts att dom står i avelsboxen..................även dom snälla finns :)
Återigen är det viktigt att vara tydlig & inte missa fakta, så du inte behöver lägga till mer info senare. Vi kan bara bemöta det du skrivit.

För det första så har jag aldrig påstått att jag är en "så duktig hästmänniska". Jag har sagt att detta inte är den första hästen med psykiska störningar som jag har hållt på med, vad gäller min hästkunskap anser jag alltid att man kan lära sig mer och jag är mer än villig att göra just detta, varför jag skapade denna tråd, jag har gjort mycket och inte löst problemet, kanske någon annan hade några bra förslag... Problemet med just denna häst är inte att han är "hingstig" han bryr sig inte för fem öre om ston och som hingst är han ovanligt snäll och medgörlig. Problemet med hästen är att han är rädd för människor i så stor utsträckning att om han inte "slipper" eller "blir av" med oss när han känner sig trängd, så anfaller han, jag har varit med om ston som gör precis samma sak och så som jag uppfattar det har det med flyktbeteendet att göra, något som alla hästar har oavsett kön.

Jag är väl medveten om att hingstigheten dämpas av kastration, varför man utför detta ingrepp, jag har också kastrerat många hingstar, senast i våras. Min erfarenhet av kastration är att just hingstigheten försvinner eller avtar, dock inte på alla, den vi kastrerade i våras har fortfarande hingstbeteende och måste därmed behandlas därefter, fast det nu gått nästan ett halvår sedan kastration. Jag har dock aldrig varit med om att flyktbeteende eller rädsla skulle försvinna med en kastration, därför ifrågasätter jag det ingreppet på just denna häst.

Jag tycker jag har varit ganska tydlig med problemet; Hästen är RÄDD för människor. Om det hade varit ett sto, vad hade du gjort då?
 
Sv: Häst som är livrädd för människor

Mitt sto var rädd för det mesta människor inkluderade , mkt värre än din. Trodde att hon var nervöst lagd, eftersom alla hästkunniga i våran omgivning sa det. Dom flesta som mött henne har varit eniga om att hon skulle slaktas. Efter 20 års uppehåll så var jag inte rätt person att ifrågasätta detta. Idag vet jag bättre. Hon har fått hormonbehandling i 2 månader, o jag har fått en ny häst :)
 
Sv: Häst som är livrädd för människor

Borrelia kan ge centralnervösa symptom hos häst vilket man kan läsa om hos bl.a SLU.
Men jag har för mig att det inte är så vanligt...
Han hade ju andra symptom också, men just de nervösa symptomen uppkom efter ett extremt "fästingår" och minskade betydligt efter behandling.
Varför den reagerar som den gör har jag dock ingen aning om..

Har varit med om tre borreliahästar vad jag vet, och alla visade på olika beteende förändringar som liksom inte stämde med deras övriga "personligheter".
Jag vet inte om det är vanligt men känns i alla fall så för mig med de erfarenheter jag själv har.
Och samma visa på hunden här hemma där det upptäcktes just tack vare "ologiska" rädslor, för tex en fläck i gräsmattan som såg precis likadan ut som övriga gräsmattan :crazy:

/Camilla
 
Sv: Häst som är livrädd för människor

Jag har ett egenuppfött hingstföl som är likadan.
Nu är han 6 månader & fortfarande livrädd för mig.
Nu fick han iofs fölsjukan när han bara var några timmar gammal & fick en riktigt taskig start på sitt liv.

Jag hoppas det kommer ge sig nu när jag vänjer av honom, jämnåriga stofölet är översocial så det stänker om det, även stona är supersociala, så jag tycker det borde släppa någongång.

Vem köper en häst man inte kan gå fram till i hagen? :crazy:

Har man bara fått tag på honom är han gullig & social :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 546
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp