Bukefalos 28 år!

Häst som aldrig har varit i ridhus??

D

Dezz

Hej!!

Ville höra med er hur man gör med en häst som aldrig har varit i ett ridhus. Vi kommer att flytta till ett nytt stall i början av månaden och där finns det ridhus..:love:

Iaf så funderade jag på om man ska ta honom i grimman bara o släppa honom lös i ridhuset bara för att han ska få undersöka allt innan man börjar rida honom där?? Är det bra eller har ni några andra förslag??

Vill att han ska få en possitiv bild av ridhuset eftersom man ändå kommer att vara där ganska mycket..;)
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Äh, det har aldrig varit några problem för de hästar jag introducerat i ridhus. Ju konstigare du gör det, ju underligare tycker hästen det är.

Gå in, sitt upp och rid som vanligt.
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Behöver ju kanske inte rida första gången du är, kanske longera eller något sådant, gå runt och kolla på allt där inne. Så gjorde jag emd min eftersom han är mycket tryggare när jag är på marken.

Lycka till!!
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Säger som Lovisaeleonora, gör ingen affär av det utan rid bara in. Låt honom bekanta sig med omgivningarna när du skrittar runt på vägarna och var som vanligt.
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Ok Tack!!

Då gör jag ingen stor affär av det.. utan vi rider som vanligt.. dock ska det blir kul o se vad han tycker om ridhuset.. han var inte så glad på mig igår när jag tvingade honom att rida ut med mig i regn o blåst :angel:
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Jag hade gått runt med hästen ett par varv åt båda hållen innan jag sitter upp!
Endel har svårt att tro en när man ber dem fatta galopp, vadå :eek: är du inte klok? springa inomhus?!
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

många hästar reagerar rätt mkt. första gångerna det skvätter upp grus på manegeväggen. brukar skitta runt några varv för att kolla om det blir reaktion. oftast går det bra.

lycka till.
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

En del har svårt att tro en när man ber dem fatta galopp, vadå :eek: är du inte klok? springa inomhus?!

Jag har aldrig varit med om att en häst reagerat särskilt mycket första gången i ridhus, bortsett från just det: De kan tycka man är lite konstig som ber dem att springa inomhus. :D
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Oxå speglarna om det finns sådana! Min unghäst tyckte hon bara var så tjusig så hon tittade i spegeln en bra stund...snacka om egenkär, alltså! :smirk:
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Min häst bara älskade speglarna :love: Hon tyckte att hon var SÅ snygg!!
Ofta brukar det gå bra :)
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Första gången min häst såg ett ridhus var på hans första tävling. Framridning utomhus och tävling inomhus. Vi fick ha ledhjälp in och han tyckte att det var lite halvläskigt när det skvätte sand på väggarna, tittade lite på publiken men uppförde sig. När vi skulle in på andra rundan så klev han rätt in - det fanns ju hinder där! :D

Brorsans häst longerade vi ett par minuter innan han satt upp!
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Jag hade inte heller gjort någon affär av det- gå in sitt upp och börja rid som vanligt. Möjligtvis att jag hade skrittat runt lite längre och sett om det finns några "spöken" där...:smirk:
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Hahaha, känner igen det där med egenkär alltså;) ..
Min pålle kan stå och titta på sig själv hur länge som helst och så fort man rider förbi en spegel så känner man att han sträcker på sig liiiite extra och försöker snegla in i spegeln, haha..

De är för rolia ibland:angel:
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

he he.. min häst har inte fattat att det är sig själv han ser i spegeln. Han gnäggar glatt varge gång man rider mot en spegel:D

Men han var dock lite upprörd första gången vi red där, men om det beror på att det var innom hus eller ett nytt ställe i almänhet det vet jag inte. Han skulle säkert reagera om jag körde i väg med transporten till en "ny" utebana med.
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Beror lite på vad för häst du har. Om den är den lättskrämda sorten så är det smart att gå med den där först, så den får titta och lukta, och ifall den skulle dra iväg pga den blir rädd så slipper du ramla av....

Min tyckte det var superläskigt första gången han var i ridhus, vägrade närma sig väggarna. Fick rida på en volt mitt i. :p
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Men det ÄR hon ju med:love: snygg alltså.
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

gick in o släppte min bara speglarna va det besta hon visste stod jättelänge och stilade som värsta hingsten nu bryr hon sig inte ens
 
Sv: Häst som aldrig har varit i ridhus??

Haha, när jag köpte min häst hade han bara gått i ridhus en enda gång, och det var en tävling där han fick 36% :angel:

Första veckorna jag hade honom gick han som ett S längs spåret och glodde på väggarna, men jag gjorde ingen grej av det så han vande sig. Fast han är fortfarande skeptisk i nya ridhus, vi har testat några stycken :)

Men mitt tips är att bara rida på som vanligt.. Dom lär sig.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 053
Senast: mily
·
Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 569
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp