Häst som anfaller.

F

Falskhet_

Jag har ett trotsigt varmblod sto som är väldigt tjurig och har en egen attityd. Tror själv att jag inte är en så bra ledare för denna häst men vill verkligen vara det och försöker lära mig och ta in så mycket information som möjligt om att vara ledare för sin häst. Har försökt med lite NH och gjort lite övningar som i början gick bra hon blev lite gladare och inte så trotsig. Men igår när jag skulle göra några övningar så blev hon så arg att hon försökte anfall mig med frambenen. Har tagit ut en NH tränare och från det försöker jag träna men det var en gång hon var ute. Hästen i frågan kan vara väldigt tjurig. Om man står i gången med henne så kan hon fjönta sig med tex. att sparka med ett framben när man försöker borsta på det och sen när man borstar på bakbenen så lyfter hon de hela tiden och flyttar baken. jag börjar varje gång innan jag borstar med "friendly game" tror jag det heter genom att klappa igenom hela hästen.

Detta är ett väldigt jobbigt beetende. Vill gärna ha tips om vad mer man kan göra. Har lagt ut ganska stora pengar på hästen detta år och har lite svårt att tex börja träna för NH tränare oftare.
Hon har ett väldigt temprament och det är så tråkigt detta för man blir frustrerad för man alltid ska tjaffsa. Kort som kort så skiter hon fullständigt vad jag säger från marken. Försöker söka så mycket på olika metoder på internet och försöker följa de sju lekarna.
Tips på böcker man kan läsa om betendes problem som är bra vill jag ha. Har önskat mig en bok i julklapp om betendes problem men kom inte på vad den heter nu.

Snälla mer tips. Vill verkligen ha kontakt med min häst... :(
 
Sv: Häst som anfaller.

Tror tyvärr att du måste fortsätta lägga ut pengar på din häst. Du behöver hjälp att ändra på ditt beteende gentemot hästen för att hon ska accepter dig och därefter fungera som du vill. Denna typ av hjälp kan du inte få via böcker eller internet - man behöver se er tillsammmans för att kunna ge fungerade råd.

Om du försöker anlita en duktig NH-tränare som lär dig hur du ska uppträda mot din häst (och tränar tills det verkligen sitter) så tror jag att ni kan få det trevligt tillsammans du och din häst. Kom ihåg att det är du som ska kunna bevisa för din häst att du är en värdig ledare, innan hon kan slappna av och lita på att du tar rätt beslut.
Lycka till!
 
Sv: Häst som anfaller.

Varför bara önska sig böcker i julklapp?

De flesta bibliotek har många böcker i ämnet. Bara till att låna och läsa.

/M
 
Sv: Häst som anfaller.

Ja asså vill ju köpa upp ett litet biblotek om hästar för att ha till i alla tider. Om man lånar på bibliotek så blir det att man inte har alltid de till hands sen är jag väldigt dålig på att komma ihåg att lämna till baka böckerna :p
 
Sv: Häst som anfaller.

hästen i fråga läser av dig hela tiden och hon gör det innan du
har uppmärksammats . jag har hållt på med unghästar och ridit in över 200 st och en del är så jätte svåra att påverka tex vilken position har hon när du skall sätta på grimman i boxen är du nöjd om hon bara får på sig den eller ställer hon sig själv iett läge i boxen där hon tycker du kan hämta henne detta är ett ex av flera hon lägger sig an med jag jobbar för tillfället med en häst som mamman i sin tur har lärt dennna donna att slå med frambena när man borsta precis som din där kör du med chock metoden det skall låta väldigt mycket negativt hästar har otrolig hörsel ,du kan använda din röst eller skramla med något som låter illa dettta får du upprepa som med hundar tillls du känner att du kan ta nästa moment har du kommit
över en tröskel så går allt som en dans och du kommer bara att gilla din häst och du har blivt ledaren lycka till
 
Sv: Häst som anfaller.

Men igår när jag skulle göra några övningar så blev hon så arg att hon försökte anfall mig med frambenen.

Vilka övningar försökte du göra?

Om man står i gången med henne så kan hon fjönta sig med tex. att sparka med ett framben när man försöker borsta på det och sen när man borstar på bakbenen så lyfter hon de hela tiden och flyttar baken.

Hur reagerar hon när du säger nej när hon lyfter frambenet du ska borsta? Är du noga med att berömma när hon väl står stilla? Vad händer om du ber någon hålla upp motsatta frambenet?
Har du ställt henne mot en vägg när du borstar bakbenet så att hon rent fysiskt inte kan flytta rumpan? Är hon van sedan tidigare ägare att bli borstad på benen eller har enda benhanteringen varit när de kratsat hovarna? Är hon kittlig?
 
Sv: Häst som anfaller.

aaah, dessa sura ston! been there, done that :)
det finns mkt bra böcker om hästens naturliga beteende som jag har haft bra användning av. jag utgår från att du har haft en vet. hos dig som gått igeom henne så hon inte har ont? annars har jag bara ett råd: träna på ditt ledarskap och din framtoning. blir du rädd är hon först att utnyttja det... löslongering kan vara en ide där du BEGÄR att hon acceptera och respektera din intergritet och dina gränser. fungerar även bra på det sätt att hon blir lite trött innan någon speciell hantering som hon blir extra sur av. jag fick alltid dra mitt sto runt några varv innan avmaskningen :smirk:
 
Sv: Häst som anfaller.

Jag har ett trotsigt varmblod sto som är väldigt tjurig och har en egen attityd. Tror själv att jag inte är en så bra ledare för denna häst men vill verkligen vara det och försöker lära mig och ta in så mycket information som möjligt om att vara ledare för sin häst. Har försökt med lite NH och gjort lite övningar som i början gick bra hon blev lite gladare och inte så trotsig. Men igår när jag skulle göra några övningar så blev hon så arg att hon försökte anfall mig med frambenen. Har tagit ut en NH tränare och från det försöker jag träna men det var en gång hon var ute. Hästen i frågan kan vara väldigt tjurig. Om man står i gången med henne så kan hon fjönta sig med tex. att sparka med ett framben när man försöker borsta på det och sen när man borstar på bakbenen så lyfter hon de hela tiden och flyttar baken. jag börjar varje gång innan jag borstar med "friendly game" tror jag det heter genom att klappa igenom hela hästen.

Detta är ett väldigt jobbigt beetende. Vill gärna ha tips om vad mer man kan göra. Har lagt ut ganska stora pengar på hästen detta år och har lite svårt att tex börja träna för NH tränare oftare.
Hon har ett väldigt temprament och det är så tråkigt detta för man blir frustrerad för man alltid ska tjaffsa. Kort som kort så skiter hon fullständigt vad jag säger från marken. Försöker söka så mycket på olika metoder på internet och försöker följa de sju lekarna.
Tips på böcker man kan läsa om betendes problem som är bra vill jag ha. Har önskat mig en bok i julklapp om betendes problem men kom inte på vad den heter nu.

Snälla mer tips. Vill verkligen ha kontakt med min häst... :(

För det första - fortsätt med lektionerna. Skriv upp frågor du vill ställa, försök få ut såå mycket som möjligt av varje lektion. Visa hur hästen beter sig och fråga hur du ska göra för att förhindra beteendet. Fråga om lämpliga övningar att göra.
Vad händer om du sätter på hästen repgrimma och ett långt rep och driver hästen från dig (dvs longerar den)? Då har du ju repänden att smälla till hästen med om den försöker sticka upp.
Nafsar hästen? Om den gör det har du en bra chans att visa hästen att "du får inte göra något mot mig, du får inte inträda i min zon, du måste hålla dig en bit bort" genom att slå den så fort den försöker nafsa.
Ett slag i exakt rätt sekund, och utfört på rätt sätt, hjälper hästen att uppfostras.
Kom ihåg att det alltid handlar om hantering, och inte att hästen är elak! Det finns ingen elak häst, bara ohanterade och felhanterade hästar.
 
Sv: Häst som anfaller.

Ett slag i exakt rätt sekund, och utfört på rätt sätt, hjälper hästen att uppfostras.
Kom ihåg att det alltid handlar om hantering, och inte att hästen är elak! Det finns ingen elak häst, bara ohanterade och felhanterade hästar.

:confused::confused:

Fattar inte..
Varför hoppar du på mig i förtvivlad-tråden angående snabb tillrättavisning med en kvast och säger att jag ska träna NH??

Och här skriver du precis tvärtom???

AM
 
Sv: Häst som anfaller.

:bow::bow::bow::bow:

Grejen är att varför tvinga hästen att göra nåt den inte tycker om? Få den att tycka om det. Ge den en anledning att lyda - inte bara att du kommer slå den så det gör ont när den inte lyder.
Gör så hästen trivs. Jag kan tyvärr inte på något vis förstå hur det kan vara bättre att slå en häst med kvast än att träna NH, så jag kan inte riktigt förstå hur du tänker. Men jag tycker i alla fall att det är bättre att aldrig behöva slå sin häst än att behöva banka den med kvast varje gång man ska göra något som hästen inte tycker om.


Vad händer om du sätter på hästen repgrimma och ettlångt rep och driver hästen från dig (dvs longerar den)? Då har du ju repänden att smälla till hästen med om den försöker sticka upp.
Nafsar hästen? Om den gör det har du en bra chans att visa hästen att "du får inte göra något mot mig, du får inte inträda i min zon, du måste hålla dig en bit bort" genom att slå den så fort den försöker nafsa.Ett slag i exakt rätt sekund, och utfört på rätt sätt, hjälper hästen att uppfostras.


Tycker du säger emot dig själv?!?!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som anfaller.

Då förstår jag.

Själv lånar jag på biblioteket och ser vad boken innehåller så vet jag om den är värd att köpa eller inte.

/M
 
Sv: Häst som anfaller.

Har du inte någon du kan ta hjälp av? Jag tror att det är svårt att läsa sig till hur man ska göra. Jag menar tex att hur vet du att hästen verkligen försökte anfalla dig med frambenen? jag har sett många exempel på när hästar har blivit helt missuppfattade.
Om min häst lyfter lite på ena benet när jag borstar det så struntar jag i det fullständigt och då slutar hon genast. Det gäller att kunna läsa av hästen så man vet hur och varför den reagerar annars kan det nog bli helt fel. Hur mycket man än försöker läsa sig till ngt.
 
Sv: Häst som anfaller.

Oh vad många kommer avsky mig nu....:devil:
Men det finns faktiskt hästar som har "fel i huvudet", och som aldrig blir bra!
Men sen är det ju inte säkert att din häst är en sån, dom är sällsynta, men dom finns. Hjälpen för en sådan är tyvärr bara en.
Och säg inte att jag har fel, för det VET jag att jag inte har!
Men som sagt är dessa hästar ovanliga, som tur är. Ville bara nämna detta eftersom i princip alla alltid har en förklaring eller "ursäkt" för varför en häst beter sig som den gör. Dåligt ledarskap, bristande kommunikation, smärta osv... Men ibland är det faktiskt bara människans egen avelside som inte fallit väl ut.
Trot om ni vill!:(
 
Sv: Häst som anfaller.

Oh vad många kommer avsky mig nu....:devil:
Men det finns faktiskt hästar som har "fel i huvudet", och som aldrig blir bra!
Men sen är det ju inte säkert att din häst är en sån, dom är sällsynta, men dom finns. Hjälpen för en sådan är tyvärr bara en.
Och säg inte att jag har fel, för det VET jag att jag inte har!
Men som sagt är dessa hästar ovanliga, som tur är. Ville bara nämna detta eftersom i princip alla alltid har en förklaring eller "ursäkt" för varför en häst beter sig som den gör. Dåligt ledarskap, bristande kommunikation, smärta osv... Men ibland är det faktiskt bara människans egen avelside som inte fallit väl ut.
Trot om ni vill!:(

Heeej!! Du måste ha tryckt på fel svarsknapp!! Min häst har inte ngt fel i huvudet. Det är den snällaste,raraste goaste häst som finns. Hon följer snällt med mig vad jag än hittar på. Jag har inte några problem med henne så lämna henne utanför den här tråden.
Jag tror säkert att det finns sådana hästar som du beskriver men jag tror inte att de är så vanliga.
 
Sv: Häst som anfaller.

Javisst!
Det hade jag. Van vid ett annat forum där man alltid svarar på det sista inlägget!!:o
Menade detta som svar till den första!:angel:
 
Sv: Häst som anfaller.

Svarar på både Miaa och Nafayette.

Märkte nu att jag skrev lite knasigt :angel:
Menade alltså att: om man kan tillrättavisa hästen om den t.ex. försöker nafsa, första gången den försöker nafsa, så kommer resultatet bli 100 ggr bättre än om man inte vågar gå i närheten av hästen och smäller till den med en kvast. Då behöver man inte slå den igen.
Men visst, ni får gärna smälla till era hästar med kvastar om det nu fungerar.
 
Sv: Häst som anfaller.

Oh vad många kommer avsky mig nu....:devil:
Men det finns faktiskt hästar som har "fel i huvudet", och som aldrig blir bra!
Men sen är det ju inte säkert att din häst är en sån, dom är sällsynta, men dom finns. Hjälpen för en sådan är tyvärr bara en.
Och säg inte att jag har fel, för det VET jag att jag inte har!
Men som sagt är dessa hästar ovanliga, som tur är. Ville bara nämna detta eftersom i princip alla alltid har en förklaring eller "ursäkt" för varför en häst beter sig som den gör. Dåligt ledarskap, bristande kommunikation, smärta osv... Men ibland är det faktiskt bara människans egen avelside som inte fallit väl ut.
Trot om ni vill!:(

Håller med om det du säger, men det där med 'i princip alla' skulle jag vilja säga mer som 'alla'. För alla hästar har en anledning till vad de gör. Många gånger är den anledningen, som du säger, smärta. Men det är vanligt att hästen inte förstår eller är dåligt hanterad! Man ska aldrig säga att en häst är dum, trög eller elak, för det stämmer aldrig. Däremot är vissa hästar som min, vill ha en anledning att göra saker (dvs vill t.ex. inte flytta sig för mig eftersom att hon inte förstår VARFÖR hon ska göra det), då måste man säga att "jo du gör det här för annars gör jag det lite jobbigt för dig" - inte genom att slå, skrika och vara arg, utan att vänligt tillrättavisa och ge eftergift när det blir rätt.
 
Sv: Häst som anfaller.

känner alltid igenom henne varje och klappar henne så vad jag ha förstått så om hon inte accepterar mig då så ska hon lyfta på benen eller liknadne. Men då står hon blick stilla, men när jag senare borstar så börjar hon lyfta på bena. tror hon kan vara lite kittlig. Brukar använda lite snällare borstar som inte är så kittliga. Min kompis mamma sa att det var ett typiskt varmblods bettende att hålla på med frambenet. Någon mer som hört det eller vet något spec om det? Ska snacka med min mor om mer lektioner. Vill verkligen att det sak bli bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 282
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp