Bukefalos 28 år!

Häst som bits och sparkas!

Sv: Häst som bits och sparkas!

Jag tycker att du i första hand ska prata med ägaren o be denna visa dig hur hästen brukar hanteras.
Det är mkt möjligt att du triggar igång ett dåligt betéende.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Det är bara jag som rider och sköter hästen, ägarna har ingenting med henne att göra då dom har fullt upp med sina andra hästar.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Att hon har problem med hormonerna stämmer nog, säkert otydligt ledarskap också. Men om ledarskapet är så otydligt, hur kommer det sig att jag kan löslongera och arbeta med henne från marken hur lätt som helst? I bristande ledarskap skulle väl inte det heller funka?
Jag slår henne inte, våld löser inte våra problem.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Ena gången hon bet mig där sprang hon iväg direkt, jag var inte alls beredd på att det skulle hända. När jag fick fast henne var det inte läge att bestraffa då det gått så lång tid.
Andra gången hon bet mig där, eller ja hon siktade mot strupen men jag hann vika undan så det blev axeln istället. Då var jag mer förberedd och kunde ta tag i mulen och "bita" tillbaka. Sen dess har hon inte gjort om det.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Nu tre år senare kan jag ge er en liten uppdatering. Tips och idéer mottages gärna.

Hästen är fortfarande arg som ett bi. Inga som helst problem att hämta i hagen längre, dock går hon själv i hagen då hon har blivit arg mot hästar också. Rykt och övrig skötsel går oftast bra på stallgången, men man får vara beredd på att ett fram eller bakben kan komma farandes när som helst. Att vara i boxen med henne är man helst inte frivilligt om hon inte har mat.

Sadlingen går som förut. Bits fram och sparkas både bak och fram. Hon har ett jävla temperament i ridningen också men sköter sig oftast där:)

Uppkollad av vet och eq, massör osv. Det enda var lite snedhet i bäckenet men det är nu fixat. Är vissa hästar rena häxor? Har ändå haft hon i sex år och börjar snart ge upp..
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Har du kollat hennes tänder? Jag har jobbat en hel del med hästar som har problem med något, och en del av de riktigt ilskna hade fel på tänderna vilket hade gett ömma käkar, huvudvärk, spänningar i hela huvudet m.m. Så det är mitt första tips. Sen kan det vara bra att få flera åsikter av olika ET och massörer, är själv utbildad hästmassör och kom mer än en gång till kunder som sa att tidigare massörer och ET sagt att det inte fanns några fel men när jag jobbade med upptäckte jag både det ena och det andra. En häst hade snett och uppdraget bäcken vilket gav precis de symptom du beskriver med ilska vid sadling m.m.

Ett annat stort problem jag stötte på var att höstarna vantrivdes med sin omgivning, de andra hästarna, boxgrannen, hagkompisarna och ibland ägaren, tyvärr. Vissa individer gick bara inte alls ihop och de kan påverka gästen nåt offantligt! Man kan tycka sig ha de bästa förutsättningarna men man måste våga lyssna om hästen inte verkar trivas. Min mammas vän som delar vårt stall med mammas häst är ett bra exempel; vi hade de på sommarbete i enorma hagar som var kuperade, omväxlande, bra bete, toppenluft, lagom stor flock med bra balans och alla rätt. Men hästen var stressad hela tiden! Hon var bufflig, tuff, ouppmärksam, kinkig och omedgörlig. Det visade sig att hon klarade inte av så öppna ytor som fanns där, hon blev jättenervös av de öppna vidderna där vi red, blev livrädd att lämna flocken och rentav farlig att rida för hon kunde bara plötsligt slänga sig runt och dra hem. När vi tog hem dom till vårt lilla stall med 3 boxar och 2 mindre hagar (fortfarande stora men inte som stäppen) så blev hon en annan häst! Lugn, trygg, pålitlig, glad, positiv och harmonisk. Det jag vill säga är att alla hästar trivs inte överallt och det måste man acceptera :)
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Har du kollat hennes tänder? Jag har jobbat en hel del med hästar som har problem med något, och en del av de riktigt ilskna hade fel på tänderna vilket hade gett ömma käkar, huvudvärk, spänningar i hela huvudet m.m. Så det är mitt första tips. Sen kan det vara bra att få flera åsikter av olika ET och massörer, är själv utbildad hästmassör och kom mer än en gång till kunder som sa att tidigare massörer och ET sagt att det inte fanns några fel men när jag jobbade med upptäckte jag både det ena och det andra. En häst hade snett och uppdraget bäcken vilket gav precis de symptom du beskriver med ilska vid sadling m.m.

Ett annat stort problem jag stötte på var att höstarna vantrivdes med sin omgivning, de andra hästarna, boxgrannen, hagkompisarna och ibland ägaren, tyvärr. Vissa individer gick bara inte alls ihop och de kan påverka gästen nåt offantligt! Man kan tycka sig ha de bästa förutsättningarna men man måste våga lyssna om hästen inte verkar trivas. Min mammas vän som delar vårt stall med mammas häst är ett bra exempel; vi hade de på sommarbete i enorma hagar som var kuperade, omväxlande, bra bete, toppenluft, lagom stor flock med bra balans och alla rätt. Men hästen var stressad hela tiden! Hon var bufflig, tuff, ouppmärksam, kinkig och omedgörlig. Det visade sig att hon klarade inte av så öppna ytor som fanns där, hon blev jättenervös av de öppna vidderna där vi red, blev livrädd att lämna flocken och rentav farlig att rida för hon kunde bara plötsligt slänga sig runt och dra hem. När vi tog hem dom till vårt lilla stall med 3 boxar och 2 mindre hagar (fortfarande stora men inte som stäppen) så blev hon en annan häst! Lugn, trygg, pålitlig, glad, positiv och harmonisk. Det jag vill säga är att alla hästar trivs inte överallt och det måste man acceptera :)
Tänderna är kollade i juni och var toppenfina. Däremot var hon spänd i käkarna mest troligt för att hon ofta gnisslar tänder när hon är grinig. Har haft ut två ET under sommaren. Den ena fokuserade på bäckenet och den andra på en bog som hade en ordentlig låsning.

Sadeln är utprovad för tre månader sen. Hon är kollad av vet som inte hittar någonting förutom ev hormonrubbningar. Testat munkpeppar och stroppy Mare men vart inte så mycket bättre att det var värt pengarna. På sommaren är hon dock oftast snäll. Har sommarexem och vill bli kliad konstant.

Hon verkar trivas i stallet vi står i nu. Tråkigt bara att hon måste gå själv men förstår de andra som inte vill släppa ihop hästarna med henne, speciellt under vinterperioden med brodd. Hon har fri tillgång på hö och motioneras 5 ggr / vecka.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Går den med andra hästar på bete under sommaren?

Den skulle behöva en kompishäst. En snäll valack.

Det kan ta lite tid, men sen brukar även de bitchiga stona bli ... flockdjur.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hon har gått med andra hästar hela livet tills nu i höstas. Jo hon skulle behöva en kompis..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 784
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp