Bukefalos 28 år!

Häst som bits och sparkas!

ElinaS

Trådstartare
Jag har ett ganska stort problem med min medryttarhäst som jag försöker lösa men det är lättare sagt än gjort. Visst går det veckor med stora framsteg men helt plötsligt är vi tillbaka där vi började.

Problemet är att hon bits och sparkas när man borstar och sadlar och inte vill bli hämtad i hagen.
När man kommer mot henne i hagen lägger hon öronen bakåt och hugger i luften eller visar tänderna, fortsätter man gå emot henne då springer hon antingen fram mot en och försöker skrämma bort mig eller så vänder hon rumpan mot och hotar att sparkas :crazy:
I stallet när jag borstar har hon öronen bakåt, hugger i luften mot mig (försöker verkligen träffa mig) och sparkas mot mig.
När jag säger åt henne blir hon bara ännu mer förbannad och försöker sparkas ännu hårdare.

Det började med att hon hatade sadeln och sparkades när jag sadlade, men det gick hur bra som helst att borsta henne.
Direkt när jag har sadlat klart är hon hur snäll som helst och jag kan borsta henne överallt. Så fort sadeln kommit på är hon lugn.

Annars tycker jag att vi har väldigt bra kontakt, när vi är ute och arbetar har jag henne löst på planen som inte är inhängnad och då väljer hon att vara med mig istället för att gå tillbaka till stallet.

Kan även tillägga att hon har bitit/försökt bita mig i strupen vilket är väldigt skrämmande!:eek:

Vad ska jag göra?
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Oj det kunde ha varit jag själv som skrivit detta:eek: så gjorde min häst också tills jag fick hjälp av en tränare som klargjorde alla problem vi hade. Det är helt frågan om dominans. Hästen bestämmer över dig. Tränaren som jag hade ut sa så här. Då jag hämtar hästen, gå bestämt ut mot den, inte stirra i ögonen eftersom det är hotfullt. Var beredd med något (t.ex. ändan av grimskaft) ifall hästen kommer mot dig. Om hästen attackerar svinga grimskaftet från sida till sida framför dig. Backa absolut inte undan! Lättare sagt en gjort - jag vet. Springer hästen undan, fortsätt efter den och jaga fram den. Min tröttnar snabbt och gå lätt att fånga in. Beröm hästen. Ge inte godis!

När du leder hästen ge tecken genom att föra fram grimskaftet lite, då hästen börjar gå beröm och släpp direkt efter så att grimskaftet hänger löst. När du stannar dra lite uppåt bakåt, lätt först (som halvhalter från ryggen) sen hårdare. När hästen stannar släpp! Beröm. Det som är det viktiga är att hästen INTE får gå någonstans utan att du gett tecken. Om hästen går utan att du bett om det, säg "NEJ" och backa hästen. Låt hästen sen ta ett steg framåt och beröm den för att den lydde vad du sa åt den. Nafsar hästen säg ordentligt till och backa igen. Ju hårdare hästen testar, t.ex. biter den så säg till ordenligt! men det viktigaste är att det måste ske direkt! annars förstår inte hästen varför den backar. När hästen gjort något dumt, straffa, men smek sen hästen på ansiktet och visa att du inte är farlig.

När jag hade min häst inne å borstade så la hon bak öronen och nafsade åt mej. Det bestraffar jag genom att tydligt säga "NEJ" och sen daska en gång under magen där sadelgjorden ligger. Min häst fattade snabbt att "ok...det där går inte..." om hästen så mycket som viftar på svansen eller lyfter en hov (alla varningstecken från hästens sida) säg åt den. Sen kan det räcka med att varna hästen. T.ex. att morra lite och lyfta upp ett finger.

Det finns förståss olika metoder hur man uppfostrar hästar, men jag tycker att detta har fungerat bra på min häst. Inget onödigt våld, klara besked och sen beröm direkt då hästen gör som man säger. Det kan gå dåligt om hästen fortsätter i samma stil eftersom det kan sluta med både blåmärken och brutna kroppsdelar. Detta blev långt men hoppas du blev lite klokare! Lycka till! :)
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Glömde att tillägga att först och främst måste man ju vara säker på att hästen inte har ont någonstans! så att hästen inte protesterar pga av det. Är man säker på det så är det sen en fråga om vem som bestämmer.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Om man spinner vidare på Lindon, så kommer här ett bra tankesätt att ha i huvudet när man håller på med hästar speciellt angående dominans.
"Den som bestämmer flyttar den andres ben"
Alltså, bestämmer hästen får man som människa ofta backa eller flytta sig för hästen.
Bestämmer du är det tvärt om.
Har hjälpt mig en hel del att tänka på vilka steg jag tar när jag är med min dominanta och till viss del aggressiva medryttarhäst.
Men om det går överstyr, tänk på din egen säkerhet först!
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Jag tycker du beskriver en häst som inte mår bra. Hur beter hon sig mot andra? Hur ser hennes stallmiljö ut, bråkar hon med grannar och så?
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Jag gör som du beskrev när man hämtar henne i hagen, vill hon inte komma jagar jag iväg henne tills hon vill det. Första gången tog det 2,5 timmar men nu går det på max 10 min, då är hon fortfarande riktigt sur men bits inte. Men jag vill att hon ska Vilja komma och vara hos mig och inte att hon ska känna sig tvingad till det.

När jag väl har henne fast är det inga som helst problem, får henne att gå vart jag vill genom att bara titta på olika kroppsdelar.

Fick lära mig på ett NH läger jag var på att man ska backa när hästen bits, gjorde det till en början men det är så svårt när hon sitter fast när man ska hålla på med henne. Brukar ha henne lös i stallet när jag är själv och träna, men oftast är det andra i stallet och då måste jag ha henne fast så hon inte går på och hugger nån.

Att daska till henne vid magen funkar inte alls, då skriker hon till och bara hugger ännu mer och sparkas.
Ska bli mer konsekvent med backningen så kanske det funkar tillslut, det värsta hon vet är att backa ;)
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Kan tillägga också att andra hästar efter Rambrico (hennes pappa) är likadana
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Ok det verkar alltså som du redan gör allt det du "borde" göra. Hm...då vet jag inte. Kanske är det så att du inte är tillräckligt konsekvent. Eller så kanske det är som nån här sa att hästen inte mår bra. Om den är annars stressad. Kräver hon/han mycket motion? Får den inte vara tillräckligt länge i hagen? Min vet jag att var extra sur om hon inte fick vara ute i hagen varje dag. Hon stod förr i ett större stall där hon fick vara ut 4 h / dag (om det var "fint" väder). Nu står hon ute från 08-23.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hon står på lösdrift så hon står ute dygnet runt. Vet ej var problemet sitter, hon är inte kollad av vet men kan inte tänka mig att hon har ont någonstans.

Inte heller får hon för lite motion, jag rider henne 5-6 dagar/veckan och det är ingen häst som är direkt pigg av naturen om jag säger så ;)

Fast hon är hur snäll som helst efter jag motionerat henne så kanske hon har mycket överskottsenergi trots allt?:confused:
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Jag håller med när du säger att hon inte verkar må så bra, man ser i ögonen att hon som är tom eller hur man ska förklara.

Hon går ute dygnet runt med 5 andra hästar varav en av dem är hennes mamma. Hon har gått med mamman sen hon var föl, alltså i sju år.
Brooklyn är varken hög eller låg i rang, nånstans där mittimellan, men kanske ändå mer åt det lägre hållet ;) Hon är snabbt på dom andra hästarna med både bakben och tänder även de som är högre i rang än henne. Om hon får stryk tillbaka av någon häst kommer morsan och försvarar..

Där tror jag också problemet sitter, att hon aldrig blivit avvand från mamman.

Annars mår hästarna bra, har ligghall och fri tillgång på vatten och hö. De andra hästarna mår hur bra som helst så stallmiljön borde det inte vara något fel på.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hej! Skulle vilja ge dig ett råd som kanske kan fungera för er. Vad gör du med hästen när du hämtar den i hagen? Rider du alltid eller gör något annat? Jag fick lära mig på en kurs i horsemanship att lära hästen att det inte alltid är jobb när man kommer och hämtar. Det vi fick lära oss var att beröra hästen överallt på kroppen med början på huvudet. Detta för att hästen ska känna att våra händer aldrig är farliga och att vi är trygga att vara hos(precis som deras ledare i hagen). Man ska beröra hästen precis överallt: på öronen, i näsborrarna, smeka med lugn handflata hela tiden, gå bakåt på kroppen och missa inget. Rikta under tiden all din uppmärksamhet på hästen, prata inte med någon, inte i mobil och låt inget störa dig. Om du inte kan ägna full uppmärksamhet på hästen så kan du inte heller begära det från den. När du berört den ena sidan, gå över till andra och gör exakt samma sak. Detta för att en häst inte kan föra över det som den lärt sig på en sida till den andra, så du måste alltid göra allt på båda sidorna. Du gör rätt när du backar hästen när den försäker bita, man ska aldrig slå en häst det löser inget. Backa hästen rejält så den inte tycker det är bekvämt. Jag tror du kommer märka skillnad både på bitandet och att den vänder baken mot dig ganska snabbt, förutsatt att den inte har ont, om du gör detta varje dag i en veckas tid. Gör precis som jag förklarat och ägna bara din uppmärksamhet på hästen så känner den det och blir tryggare med dig.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som bits och sparkas!

Tack för tipset, blir inspirerad och vill till stallet NU :) Får dock hålla mig hemma till imorgon bitti, annars vet jag en häst som är extra sur när hon inte får sin skönhetssömn ;)

När jag hämtar henne från hagen borstar jag först såklart eller bara står inne och myser med henne, sen tar jag ut henne och rider, promenerar eller arbetar från marken.
De vilodagar hon har är jag oftast inte i stallet, så de gånger jag är i stallet känner jag mig tvungen att motionera henne ganska ordentligt. Synd att man inte har mer tid.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Jag har ett sto på 19 år som mer eller mindre alltid varit "folkilsken", värre med åren. Hennes mor och far var inga muntergökar heller. Jag bestämmer över henne, handlar ej om det utan mer om att hon ogillar människor, vill absolut vara ifred!
I box och hage stryks öronen bakåt, hon hugger och attackerar om man tilltalar eller "stör" henne. Alla mina vänner och så är rädda för henne tyvärr. Men däremot stormtrivs hon och är supergo så fort man rider eller pysslar med henne (om hon är uppbunden)
Vet ej vad det beror på och vill såklart få reda på det men verkar som det bara är som det är? Haft henne hela hennes liv. Jag och surtanten kommer överens sålänge jag lämnar henne ifred så mycket som möjligt.
Trist att ha en häst som tycker så illa om människor men har inte hjärta att ta bort henne än då hon är frisk och glad sålänge hon slipper pjosk, vara inne och människor runtomkring sig!? Kan inte förstå vad som är fel?? Jag har försökt allt men verkar bara på henne att hon är som hon är? Hästviskare kanske?
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hej Mauthoria! Ja, det kan inte vara roligt att hon inte vill ha någon runt sig. Jag har ju det tvärtom med mitt islandssto, hon älskar när hon får all min uppmärksamhet och speciellt nu när jag lärt mig lite om horsemanship. Hon är jätteduktig och försöker alltid göra så gott hon kan, men när det kommer till ridningen så vill hon inte gå framåt. Jag fick tipset att rygga henne hela tiden när hon inte vill fram, men vi skulle nog kunna rygga i en mil känns det som. Ska kolla hennes rygg nu så jag får veta att hon inte har ont.
När det kommer till din häst så skulle jag försöka prova att göra som jag tipsade om i mitt inlägg lite längre upp i denna tråden. Prova att endast beröra henne några dagar i sträck och se om hon kanske upptäcker att det är rätt ok ändå att ha dig nära. Tänk på att rikta all uppmärksamhet på henne hela tiden och inte på någonting annat...
Lycka till!
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hej igen! Glämde säga att man gärna ska stå på en stor öppen plats när man gör detta med hästen, just för att den inte ska få någon "cellskräck" som är mycket vanlig hos hästar. De behöver känna att de kan fly om de behöver.
Lycka till igen!
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hej ElinaS! Roligt att du blev inspirerad av att åka till stallet. Hade varit kul om du skriver och berättar här hur det går för er.
Hoppas det går bra.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Igår var hon supersnäll att sköta om, försökte hugga när jag spände sadelgjorden men så mycket bättre än förut! Lyfte inte ens bakbenet :) Min kompis red henne igår så hade inte så mycket tid åt henne då jag red en annan häst.

Idag har hon också varit ovanligt snäll, gjorde först vänskapsleken men hon sparkas när jag tar under magen. Backade tillbaka till halsen och gjorde om tills hon accepterade det.
Har arbetat från marken, tömkört idag. När jag spände gjorden till selen sparkades hon, men jag backade henne något steg och gjorde om tills hon slutade. Duktig tjej idag :)
Dock baksteg idag då hon gav hovis en smäll med bakbenet..
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Kul att du märkt framsteg på henne! Nu gäller det att vara envis och konsekvent och ladda med tålamod. Jag har förstått det nu när jag hållt på med lite horsemanship med mina hästar. Vi har ett sto som är lite svårfångad i hagen, verkar som hon inte litar på människor riktigt, så hon får alltid ha en fleece-grimma på sig. Igår när jag jobbat med henne så tog jag av grimman och tänkte att jag får nog tag på henne. Jovisst, trodde jag=(. Vi har en liten hage i anslutning till stallet som hon var i och jag började fundera på hur Sven skulle gjort om han varit här. Jag kom på att hon skulle få springa tills hon gav med sig själv och lät mig komma nära. Det tog 45 minuter innan hon stod still så jag fick komma nära henne. Då stod hon helt stilla, lugn och helt lös så jag kunde smeka henne på halsen och utan protester ta på grimman och sen gå ut till de andra i den stora hagen. Snacka om jag blev lite stolt, och frusen, men det var det värt! Hon fick ju själv välja och tog ingen skada, lite extra motion bara=).
Det med att din häst reagerar under magen, och att hon reagerar när du spänner sadeln, kanske är något hon tycker är lite obehagligt. Hon kan ju vara kittlig på magen oxå. Testa att spänna väldigt lite i taget och se om det blir förändring(har du kanske redan provat förstås). Mitt sto visar oxå lite missnöje när jag ska spänna sadeln, men jag börjar med att bara just sätta ihop spännena så att sadeln ligger stilla, sen tar jag lite i taget.Det funkar för oss. Det kommer säkert gå bra för er bara du är lugn och inte blir arg. Det verkar ha börjat bra i alla fall.
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Hon står på lösdrift så hon står ute dygnet runt. Vet ej var problemet sitter, hon är inte kollad av vet men kan inte tänka mig att hon har ont någonstans.

Inte heller får hon för lite motion, jag rider henne 5-6 dagar/veckan och det är ingen häst som är direkt pigg av naturen om jag säger så ;)

Fast hon är hur snäll som helst efter jag motionerat henne så kanske hon har mycket överskottsenergi trots allt?:confused:
Tycker att det låter som om hon har problem med hormonerna samt ett otydligt ledarskap, att slå en sur märr är inte en bra ide, hon år förmodligen en väldigt känslig häst som vill bli respekterad och behandlad som en dam! Prova att ge henne munkpeppar och gör trevliga saker när du tagit in henne och kör lite markarbete, flytta bakdel o framdel, gör det till en trevlig lek med henne! Ta hjälp av nån duktig om du är osäker.Lycka till!
 
Sv: Häst som bits och sparkas!

Kan även tillägga att hon har bitit/försökt bita mig i strupen vilket är väldigt skrämmande!:eek:

Jag kan ju säga att om min häst skulle försöka med något sånt skulle jag ta tag och vrida om örat på honom, eller ta tag i nosen, för sånt där tolerar jag inte som flockledare. Man måste visa vem som bestämmer, inte hård men rättvis, om man inte själv har kontroll över situationen tar hästen över, det är deras överlevnadsinstinkt.

men som många påpekar kanske det är i dittledarskap det brister och man ska ju inte skapa situationer man inte klarar av, testa att löslongera henne, kör lekar med henne, övertyga henne om att du inte vill göra henne illa. Men om hon gör utfall ska du ju såklart inte tolerera det, så hå¨rt som hästar sparkar varann så är ett tag i nosen bara en fjärt i universum, men tillräckligt för att dom ska förstå att du inte tolerar såna dumheter.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 347
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 811
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp