Häst som blir hysterisk ensam?

Chambery

Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag för ett tag sedan köpt en ny häst. Ett swb sto. Hon är guda snäll och otroligt rolig att rida. Det enda negativa med henne som för mig blir en ganska så stor grej är att hon blir hysterisk om hon inte alltid kan se en annan häst. Samtidigt som hon har svårt att gå med andra hästar i hagen då hon är enormt ranghög och blir så "uppe" i sina hästkompisar att hon blir ett stort problem för alla.

I stallet är hon lugn så länge fler hästar står inne, hon klarar inte av att stå inne själv i stallet, hon klarar inte av att vara ute själv i hagen, hon klarar knappt av att gå själv i hagen men med hästsällskap i närliggande hagar. Hon går inte heller att ha tillsamamns med andra hästar då hon tar över äganderätten på den eller dom hästarna hon går ihop med, tex får de andras hästars ägare inte komma in i hagen för att hämta sin häst och mitt sto blir enormt stressad om någon häst lämnar hagen för att bli riden eller liknande.

Någon som har tips? erfarenhet osv?

Just nu går hon ensam med hästsällskap i hagen brevid, hon verkar nöja sig med det.. att hon iaf inte försöker springa och hoppa stängslet, men försvinner hästen i hagen brevid en liten stund utom synhåll så försöker mitt sto ta sig ut. Dessutom har hon svårt att slappna av och äta eller gå och beta i hagen. :( :o Allt blir väldigt problematiskt!
 
Sv: Häst som blir hysterisk ensam?

Har en som vart likadan tidigare, gick inte att rida ut, gick inte att lämna henne i stallet ensam, inte i hagen osv! Går fortfarande inte att lämna henne ensam i hagen men det är inget problem då vi har tre i hagen och en är bara sällskapshäst/avelsto. Men i vilket fall som helst det som hjälpt oss är att träna på att vara ensam inne i box, ensam på promenader osv! Gäller att vara envis till slut lugnar dem sig de tar tid men det går oftast att dämpa beteendet!
Lycka till! ;)
 
Sv: Häst som blir hysterisk ensam?

Jag skulle inte tillåta att den lämnas ensam ute. Var med den o träna nu när det blir varmt=lugnare häst. Låt den fatta att en människa kan vara nog så gott sällskap.

Låt den stå inne själv var dag så det blir en rutin- ha koll bara. sätt på den skydd. En del hästar blir lugnare av att de binds upp i boxen med mat.
 
Sv: Häst som blir hysterisk ensam?

jag hade också ett sånt sto.

om hon var lämnad i hagen så sprang hon omkring så hon blev vit av svett.

om hon blev lämnad i boxenn är de andra gick ut så sprang hon omkring där och rev upp hela bädden och gnäggade. några gånger tog hon sig ut genom boxen. Hoppade eller öppnade dörren, jag vet inte.


jag försökte med allt, radio, spegel, att lära henne att vara själv, muta med godis, tvinga henne att va själv så hon skulle lära sig att det inte var farligt etc etc etc. Inget fungerade.

jag fattade till slut att det aldrig skulle gå att ändra på hästen så istället ändrade jag på mina rutiner. t.ex. om jag var där på dagen och ville ta in henne i stallet och göra henne i ordning i stallet så vägrade hon gå in i stallet om hennes vänner var ute i hagen, provade med pisk och morätter men det gick inte att få in henne. så istället tog jag ut sadeln och borstarna och gjorde i ordning henne utanför stallet, knöt upp henne där och gjorde i ordning henne och då var hon lugn.

det kanske också är att din häst är ny, det kanske blir bättre med tiden?

prova också att rida ut själv, och ta ut hästen och led den själv och gå och beta på andra ställen med henne själv utan några hästar i syn.

lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 952
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp