Bukefalos 28 år!

häst som dricker dåligt

H

horsemaniac

mamma säjer att min häst börjat dricka dåligt, inget jag märkt av, men i varje fall, om han börjat dricka dåligt, vad kan detta bero på? han är som vanligt i ridningen, hanteringen och allt det andra. vet inte hur mkt snö han får i sig i hagen, men troligtvis inte mkt
 
Vattna honom med hink. Dom får ju mindre vatten i sig på vintern. Och vattenkoppen är ju ingen höjdare direkt :smirk: Så med hink får han ju i sig nog med vatten när han är inne ialla fall :)
 
Jag har köpt en lös foderkrubba och hängt in till pållen. Mindre slabb än med hink, ingen risk att han har ut vattnet. Fyller den på kvällen och den är den alltid tom på morgonen. Han dricker flera liter så fort jag fyllt på och då kan han ha stått och sörplat i vattenkoppen precis innan så uppenbarligen får han inte i sig tillräckligt från den.

Har ni hink så ni vet hur mycket häsen dricker eler hur har din mamma märkt att han inte dricker som vanligt?
 
han har hink, alltid haft hink och kommer alltid ha hink. har tänkt att ge honom väldigt utspädd betfor fr.o.m. imorgon. förut kunde han dricka ca ½ hink, vissa nätter rör han inte ens hinken, ibland kan han dricka typ en fjärdedel. i övrigt ser han pigg och fräsch ut så... ja, vi får se. jag skriver mer om det händer nånting av värde
 
Hästar dricker mindre på vintern (för det mesta) har jag hört och för att min pålle ska dricka mera brukar jag fylla krubban med lite vatten också (+hinken!!) så att han får i sig mer vatten :)
 
Blanda ut lite melass i vattnet om du vill övertala honom att dricka, det brukar de flesta hästar bli helt tokiga i! :d
 
jag har blandat i lite betfor i vattnet, from igår, så nu hoppas jag han ska få i sej lite mera :)
 
Min fick i sig för lite vatten under en period förut, för han välte omkull vattenhinken varje kväll. Nu har jag hängt upp den på väggen, så har han en chans att få i sig i alla fall. Om han dricker dåligt ändå, så saltar jag på maten.
 
Om trycket i vattenkoppen är för
lågt så gitter de inte stå och
sörpla. Ta och mät det.
 
Har han vatten ute då?

Våran ena dricker nästan ingenting inne men ute.

Det verkar som dom hellre dricker ute i vatten balja även om man fyllt vattnet på morgonen ute och vattnet inne när man ridit klart, så dricker min hellre när man släppt ut henne än inne.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: fijja
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 294
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp