Cushing syndrome

Krummi

Trådstartare
Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en fråga om hon har cushing då krullig svans skulle vara ett symptom på det. Hon har inga andra symptom, av de jag kunnat läsa mig till. Varken man eller päls är krullig, bara svansen. Hon svettas aldrig, utom vid hård träning, är lagom i hull, dricker och kissar normalt och var bland de första i flocken att börja fälla vinterpälsen. Är lite omusklad just nu, men hon har inte blivit riden mycket i vinter, mest lugna promenader i halka och snö.
Personen som sa detta till mig i dag var så säker på sin sak att jag börjar bli orolig. Hon påstod att krullig svans ofta är första symptomet och att det är bäst att börja behandling innan det kommer andra symptom. Kanske ska tillägga att hon hade vågig svans då jag köpte henne för 1,5 år sedan. Så det är inget som kommit nyligen. Hon hade en infektion i slidan förra sommaren och vi hade veterinärbesök några gånger under tiden hon behandlades. Ingen av de veterinärer som såg henne då sa något svansen. Har någon här haft häst med cushing som börjat med krullig svans?
 
Hästar kan absolut ha vågig svans utan att ha PPID (cushings). Din häst verkar utifrån det du beskriver inte ha några symptom på PPID, men är du orolig så är det enkelt att provta för det. Bäst resultat får man dock om man provtar på hösten.
 
Hästar kan absolut ha vågig svans utan att ha PPID (cushings). Din häst verkar utifrån det du beskriver inte ha några symptom på PPID, men är du orolig så är det enkelt att provta för det. Bäst resultat får man dock om man provtar på hösten.
Är det blodprov?
Borde väl egentligen inte oroa mig över detta. Har fått höra mycket från "experter" genom åren. Fast man börjar ju fundera när folk vekar så säkra på sin sak.
 
Är det blodprov?
Borde väl egentligen inte oroa mig över detta. Har fått höra mycket från "experter" genom åren. Fast man börjar ju fundera när folk vekar så säkra på sin sak.
Blodprov ja. Vågig svans ett symtom?!? Aldrig hört talas om och då hade min gamla fjordhäst det (och antagligen shettisen med som togs bort för 21 år sedan men veterinärerna kände ju knappt ens till detta då) med symtom din inte verkar ha.
 
Har haft tre hästar med PPID, två konstaterade och en misstänkt som fick somna in av andra orsaker innan vi hann provta. Ingen av dem hade lockig svans. Däremot blev deras päls lockig när den blev blöt och halvblodsstoet hade mycket hår på benen och det var lockigt.
 
Lockig svans har jag svårt att tro att det är ett sympton, det tar många år för en svans att växa ut.
Skulle lockig svans vara symptom så skulle inte hela svansen vara det utan det som växer ut vid svansroten.
Päls byter dom 2 ggr om året.
 
Är det blodprov?
Borde väl egentligen inte oroa mig över detta. Har fått höra mycket från "experter" genom åren. Fast man börjar ju fundera när folk vekar så säkra på sin sak.

Hur gammal är hästen? Det rekommenderas att börja provta när hästen är över 15 år. I skiftet september/oktober. Det är ett enkelt blodprov och ofta får man rabatt på första provet via en kupong som kommer ut i samband med det, det kan säkert din veterinär hjälpa dig med också. Har din häst inga andra symptom men är äldre hade jag testat den i höst. Det är onödigt att låta hästar (som fungerar bra på medicin) gå med höga värden omedicinerade trots inga symptom eftersom det trots allt påverkar kroppen negativ så så småningom kommer ju symptomen att komma.
 
Min hade cushings och hennes svans var spikrak. Jag har aldrig hört talas om det du säger.

Jag tycker du skall testa om hästen har andra vanliga symtom, inte annars.
 
Hur gammal är hästen? Det rekommenderas att börja provta när hästen är över 15 år. I skiftet september/oktober. Det är ett enkelt blodprov och ofta får man rabatt på första provet via en kupong som kommer ut i samband med det, det kan säkert din veterinär hjälpa dig med också. Har din häst inga andra symptom men är äldre hade jag testat den i höst. Det är onödigt att låta hästar (som fungerar bra på medicin) gå med höga värden omedicinerade trots inga symptom eftersom det trots allt påverkar kroppen negativ så så småningom kommer ju symptomen att komma.
Hon är 13 år. Bor inte i Sverige och det verkar inte vara många som har hört talas om cushing här. Men jag räknar med att veterinärer har kunskap om det.
 
Lockig svans har jag svårt att tro att det är ett sympton, det tar många år för en svans att växa ut.
Skulle lockig svans vara symptom så skulle inte hela svansen vara det utan det som växer ut vid svansroten.
Päls byter dom 2 ggr om året.
Låter logiskt. Hennes svans är rak vid svansroten, mest lockig i nedre halvan.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 767
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 676
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp