Bukefalos 28 år!

Häst som faller ur

Svårt när man har olika syn i stallet :/

Men på grundfrågan så är det så enkelt att är hästen tunn/faller ur så får den för lite mat. Din häst behöver mer mat :)
Lycka till
 
Då har du inte kommit åt bandmask. OM det skulle vara någon parasit som påverkar hullet på din häst så är det just bandmasken. Jag skulle göra ett prov för det enbart nu.
 
Då har du inte kommit åt bandmask. OM det skulle vara någon parasit som påverkar hullet på din häst så är det just bandmasken. Jag skulle göra ett prov för det enbart nu.

Ok det var informativt:) men tydligen var detta något nytt medel som tog allt.
 
Ja det kan vara svårt men sålänge jag har möjlighet att ge lunchhö själv så funkar det. Vi har en bra stämning i stallet generellt o en bra stallägare trots att vi inte har samma syn riktigt på mask o mat. Och det är inte lätt o hitta bra stall häromkring. Och svårare när man haft eget och vet hur man eg vill ha det.
 
Alltså, min d-ponny som nu har fri tillgång på hö (äter upp till ca 25 kg per dag) har som MINST ätit 12 kg hö plus 1kg lucern samt 2 kg krafftoder för att kunna hålla hullet. Så att din större häst behöver mer än den får nu är inte konstigt.
Och enligt beräkningarna skulle min klara sig på 6 kg hö... så att det inte alltid stämmer är tydligt.
 
Hej!

Jag hade, som några redan sagt, ökat grovfodergivan.

Precis som redan sagts är foderstatsuträkningen bara en grund att utgå ifrån, sen får man anpasse efter hästens hull. Min prinsessa på ca 450 kg fodras som en 750 kg häst. Jag har lärt mig att det är så mycket mat hon behöver för att hålla hullet, men det tog några år att fatta...

/Lavinia
 
Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står på en hösilaegiva som redan är för hög ifh till analysen. 10 kg ist för 7-8 kg. Det är bra värden i fodret: MJ 10.4 och smp 82. Hon får inte mer än lite mash 2dl o morötter samt selen+ E-vit o fosforbalans utöver detta då det enl analysen inte behövdes. Hästen har som sagt redan mycket i skallen så jag fodrar helst upp m mer hö men är öppen för förslag. Tyvärr har vi lite tråkiga utfodringsrutinerna i stallet men inget jag kan påverka. Har ökat m 1 kg sedan förra veckan men revbenen syns tydligt. Hon är maskad i nov, är frisk i övrigt (vet kollad) men har behandlats regelbundet av kiropraktor maa spännningar o låsning i länd. Förhoppningsvis återkommer de ej mer.. Bra i munnen är hon också.
7-8 kg känns väldigt lite oavsett bra kvot. Även 10 är väldigt lite tycker jag. Vad är det för ts i silaget? Känns som det blir för lite ts per kilo häst oavsett. Min ponny åt 10 kg rätt torrt silage med bra värden och blev mager, så pass att revben och ryggkotor kunde räknas. Så förstår att din blir tunn! Öka på silaget, fri tillgång?
 
7-8 kg känns väldigt lite oavsett bra kvot. Även 10 är väldigt lite tycker jag. Vad är det för ts i silaget? Känns som det blir för lite ts per kilo häst oavsett. Min ponny åt 10 kg rätt torrt silage med bra värden och blev mager, så pass att revben och ryggkotor kunde räknas. Så förstår att din blir tunn! Öka på silaget, fri tillgång?

76% är TSs halten Jag har ökat till 13kg så får se vad som händer nu. Om du läser tråden ser du att fri tillgång inte är ett alternativ i detta stallet.
 
76% är TSs halten Jag har ökat till 13kg så får se vad som händer nu. Om du läser tråden ser du att fri tillgång inte är ett alternativ i detta stallet.
OM det inte räcker får du ge mer koncentrerad mat, sån som man ger i krubban. Kraftfoder, lusernpellets eller liknande, som kräver mindre tuggande för att få i sig näringen.

Men som flera sagt, håller hästen inte hullet så behöver den mer mat. Det är inte tabeller och uträkningar som styr hur mycket mat hästen ska ha - uträkningen är ett hjälpmedel, men utvärderingen är det viktigaste! Ge så mycket mat som behövs för att hästen ska hålla ett bra hull. Sen när du vet hur mycket den äter, räkna DÅ ut hur mycket den får i MJ och smbrp -> då har du något (=hästens faktiska behov) att utgå ifrån nästa gång du ska räkna (efter betet, vid nytt grovfoder eller vid annan förändring)
 
Nej det lär väl vara lika individuellt som med allt annat. Vissa behöver mer mat / kan inte äta ngt alls..
Min har fallit ur sedan två v tillbaka. Har varit jättefin i kroppen fram tills dess varför jag har antagit att min foderstat har varit korrekt anpassad för henne.
 
Equimax heter preparatet
Det är ivermektin och prazikvantel, så du kommer åt två stadier av lilla blodmasken, all stor blodmask, styngflugelarver och all bandmask i hästen. Kvar finns tidiga stadier av lilla blodmasken, springmask och spolmask (den sista är dock sällan ett problem på vuxna hästar). Men då är ju bandmask uteslutet, det är skönt!
 
Problemet är att hästarna fodras ute på morgonen o alla får 3 kg. Min häst äter sannolikt inte den mängden då hon är låg i rang. Jag får ta in henne o ge lunch då de inte får ngt i hagen alls av olika mindre vettiga skäl. Då brukar hon få 2 kg. Sedan får hon resten vid insläpp på kvällen. Ca 6kg. Som sagt, tråkiga fodringsrutiner.. Ingen annan häst har fallit ur som min men de som står på samma högiva proppas i endel kraftfoder av någon anledning.. Jag skall öka kvällsgivan till 8 kg. Så är hon uppe i 13 kg totalt då. Och ser vad som händer.

Hönät! Ta ett hönät och fyll. Så har min kille. Han får 10 kg på marken + säkert 6-8 kg i hönät
 
Intressant läsning, som flera skriver, analyser i all ära, men man måste främst fodra med ögat. Mina har i stort sett fri tillgång på grovfoder med bra värden, de äter mellan 15-25 kg per häst och dygn. Den som nu äter 15 kg orkar inte äta mer än 10 kg periodvis, så hon fodras extra med lucern. I övrigt enbart mineraler också, förutom när stona går in i högdräktighet eller om någon ska tränas extra hårt, då får de kraftfoder.
 
Hönät! Ta ett hönät och fyll. Så har min kille. Han får 10 kg på marken + säkert 6-8 kg i hönät

Nej, min häst kan inte ha hönät då hon lätt får spänningar o underhals av ätställningen, därutöver behöver hon ju få i sig mer mat o inte förlänga ättiden då hon får ca 8 kg i boxen. Har varit flitig användare av SMHN tidigare men då kiropraktorn på kliniken avrådde mig pga just dessa bieffekter tog jag bort det. Hon har inte totallänsat höet på morgonen heller. Jag väntar o ser vilka resultat som ökningen ger, fodrar upp m lite lucern mitt på dagen ihop m lunchen i annat fall.
 
Kan det vara någon obalans kanske?
Tyckte att foderstaten utifrån analysen (8kg) var för lite och ökade därmed till 10kg. Nu får hon som sagt 11 kg/ dag och kommer ju få öka än mer om hon inte tar sig. Dock får hon ju i sig en enormt högre mängd mj o protein än vad som programmet anser behövs. Finns det några risker med att överskrida värdena så mycket?

Skit i programmet. De utgår från en genomsnittshäst och sen får man korrigera. 10 kg ger drygt 100 MJ och det är inte alls mycket för en svårfödd i den storleken. Mina fbl låg på 120 MJ ungefär vid hobbyridning.

Ge hästen fri tillgång inne. Kan du inte ge fritt ute och inne inte räcker ge kraftoder
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 902
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp