Bukefalos 28 år!

Häst som faller ur

Problemet är att hästarna fodras ute på morgonen o alla får 3 kg. Min häst äter sannolikt inte den mängden då hon är låg i rang. Jag får ta in henne o ge lunch då de inte får ngt i hagen alls av olika mindre vettiga skäl. Då brukar hon få 2 kg. Sedan får hon resten vid insläpp på kvällen. Ca 6kg. Som sagt, tråkiga fodringsrutiner.. Ingen annan häst har fallit ur som min men de som står på samma högiva proppas i endel kraftfoder av någon anledning.. Jag skall öka kvällsgivan till 8 kg. Så är hon uppe i 13 kg totalt då. Och ser vad som händer.
Fodras de bara 2 ggr/ dag?
då skulle jag ta in min tidigare o ge middagsmål.
 
Nej det lär väl vara lika individuellt som med allt annat. Vissa behöver mer mat / kan inte äta ngt alls..
Min har fallit ur sedan två v tillbaka. Har varit jättefin i kroppen fram tills dess varför jag har antagit att min foderstat har varit korrekt anpassad för henne.
Det är det som kan vara lite lurigt. Om hon har fallit ur så har hon fått för lite under en längre tid och man upptäcker det lite "försent". Även om jag har analys på fodret så fodrar jag alltid även med ögat och sunt förnuft. Såg att du hade ökat högivan och det är bra men jag skulle åka och köpa lusern till henne omgående.
Min föll också ur för mycket förra hösten. Inte så att man såg revbenen men hon tappade hals och överlinje. Nu äter hon 12 kg hö (torrhö alltså), 1kg lusern,½ kg betfor, 1kg krafft groov 90. Håller sig hur fin som helst. När hon föll ur åt hon ca 14-15 kg hösilage plus 1 kg havre. Personligen vill jag ha ett torrhö som inte har supervärden så jag kan ge en en stor mängd grovfoder och kompletterar ev proteinbrist med lusern.
Hoppas att hon lägger på sig snart. Håller med om att det verkar vara underliga utfodringsrutiner i stallet.
 
Det är det som kan vara lite lurigt. Om hon har fallit ur så har hon fått för lite under en längre tid och man upptäcker det lite "försent". Även om jag har analys på fodret så fodrar jag alltid även med ögat och sunt förnuft. Såg att du hade ökat högivan och det är bra men jag skulle åka och köpa lusern till henne omgående.
Min föll också ur för mycket förra hösten. Inte så att man såg revbenen men hon tappade hals och överlinje. Nu äter hon 12 kg hö (torrhö alltså), 1kg lusern,½ kg betfor, 1kg krafft groov 90. Håller sig hur fin som helst. När hon föll ur åt hon ca 14-15 kg hösilage plus 1 kg havre. Personligen vill jag ha ett torrhö som inte har supervärden så jag kan ge en en stor mängd grovfoder och kompletterar ev proteinbrist med lusern.
Hoppas att hon lägger på sig snart. Håller med om att det verkar vara underliga utfodringsrutiner i stallet.

Ok. Hur mycket hade du fodrat upp med utifrån de värdena som jag nämnt? Jag kommer isåfall att ge pellets.
 
Ok. Hur mycket hade du fodrat upp med utifrån de värdena som jag nämnt? Jag kommer isåfall att ge pellets.
13kg hösilage om hon äter upp d o ett kilo lusern. Kanske tom 2kg lusern nu i början om hon äter upp allt. Ser du att hon går upp bra med det så kan du gå ner till ett kilo när hon är fin i hullet.
 
Jag skulle definitivt även fodra med uppblötta lucernpellets o blanda med betfor under dagen om det är så snålt med fordringar. Dels för att hon ska få i sig mat under kortare tid så hon klarar sig till kvällen.
Jag blandar som ovan, men även med linfrökaka i. Plus havre o fibergis muscle up som jag är väldigt nöjd med efter att ha testat det mesta.
 
Har (haft) samma problem. Lösningen blev att byta stall. Det hjälpte inte att ge mer grovfoder i hagen (lunchpåsar) eftersom de andra hästarna åt upp det så fort deras var slut. Även i övrigt var stallmiljön/rutinerna mer allmänt stressande för hästen vilket gjorde att den ibland inte åt tillräckligt med grovfoder inne heller. Det nya stallet var lugnare och hade fri tillgång i hagen = inget bråk om lunchgivorna. Dessutom passade flocken bättre.

Jag håller med övriga om att den verkar få för lite mat, men fundera också på hur utfordringar och annat i stallet/hagen passar hästen. Är det stressad blir det svårare att få upp den i hull
 
@Amelia Tråkigt med hästfolk och stallägare som inte förstår att hästar aldrig skall stå helt utan foder att äta, utom under väldigt korta stunder. Men har man inget eget stall får man ju tyvärr ibland rätta sig och leta efter grönare betesmarker, så att säga.

Mitt tips, om nu höjningen av grovfodret inte får den effekt du önskar, är sojaprotein. Man ger endast lite, men det är väldigt effektivt för hästar som lätt tappar i vikt och som är svåra att få upp. Det brukar vara lättare att få i dem än Luzern som många kan rata när man försöker ge mer än ytterst lite.
 
Tack för alla svar i tråden:) Jag återkommer med resultat om ett par v då resultat borde synas. Jag provar först m lucern 1 kg/dag och utvärderar därefter. Borde kanske se över p/ca kvoten än mer eftersom lucernet innehåller högt kalcium värde. Jag ger nu knappt 1 litet mått (10g) fosforbalans då höet innehåller 2.6 (p) och 5.5 (Ca). Ngn som är bra på att räkna :angel:??
 
Nu uppdaterar jag.
Häst fick initialt en ökning av höensilage till 13 kg samt 1 kg lucern per dag. Inget hände. Jag ökade m 0,5 kg lucern. Hon är finare men har absolut noll kroppsfett. Provar m rapsolja from imorgon och ökar m 0,5 kg lucern. Hur mycket olja kan jag ge per utfodringstillfälle?
 
Det tar tid att få upp en häst i hull igen, mycket längre tid än vad det tar för den att falla ur. Om du tycker hästen ser bättre ut så är du i alla fall på rätt väg! :-)
 
Nu uppdaterar jag.
Häst fick initialt en ökning av höensilage till 13 kg samt 1 kg lucern per dag. Inget hände. Jag ökade m 0,5 kg lucern. Hon är finare men har absolut noll kroppsfett. Provar m rapsolja from imorgon och ökar m 0,5 kg lucern. Hur mycket olja kan jag ge per utfodringstillfälle?
Har hästen ätit upp höt på morgonen så ökar du tills du ser att hästen lämnar hö. Då får den fri tillgång, inte förr. Din häst är uppenbarligen inte någon tabellhäst så var inte rädd för att trycka i hästen så mycket hö du bara kan.
 
Köpte ett magert sto på 175 cm som var hade mkt fullblod i sig. Hon fick en hel höbal, ca 10 kg på natten och 4+4 kg de övriga målen. Hade tur och hon åt allt med god aptit. Efter två veckor såg jag resultat. Efter en månad var hon fin. Blev dessutom skadad i hagen och tvingades stå i sjukhage men det gick bra ändå.
 
Har hästen ätit upp höt på morgonen så ökar du tills du ser att hästen lämnar hö. Då får den fri tillgång, inte förr. Din häst är uppenbarligen inte någon tabellhäst så var inte rädd för att trycka i hästen så mycket hö du bara kan.
Hej om du läser tråden så är 8 kg absolut Max hon kan äta under natten.
 
Hej om du läser tråden så är 8 kg absolut Max hon kan äta under natten.
Okej, jag missade just det inlägget, sorry! Ja, se vad som händer med mer lusern då. Men som någon sade här, det tar en stund innan man ser skillnad. 13 kilo hösilage är absolut mer rimligt för den storleken av häst i alla fall. Synd att du inte kan få till fler utfodringar. Det hade ju också hjälpt förstås :p
 
Nu uppdaterar jag.
Häst fick initialt en ökning av höensilage till 13 kg samt 1 kg lucern per dag. Inget hände. Jag ökade m 0,5 kg lucern. Hon är finare men har absolut noll kroppsfett. Provar m rapsolja from imorgon och ökar m 0,5 kg lucern. Hur mycket olja kan jag ge per utfodringstillfälle?

Hej!

Vad jobbigt! Trist att det inte går att ge mer i hagen. Du kan inte ha henne i en egen hage ett tag och göda henne med fri tillgång ute också? Bara tillfälligt tills du vet hur mycket hon faktiskt behöver äta för att gå upp?

Olja ska man vänja in långsamt, men jag minns inte hur lite det var. Det finns också en maxgräns för hur mycket man kan ge, om jag inte minns fel.

/Lavinia, som har sin häst själv för att slippa den fria tillgången.
 
Hejsan njae jag har problem.. Hon äter inte om Det händer grejer omkring henneoch i dagsläget är det svårt att ens peta i henne detta lunchmålet inne. Hon måste ha koll på allt. Lämnar alla människor stallet o det är Matro så får jag i henne 2 kg och därefter lucernen, men alltsom oftast är det andra inackorderingar där och då äter hon knappt hälften på 2 h.. Detta trots att hon har kompis inne.. Hon är dessutom forfarande mycket beroende av andra hästar men det börjar bli bättre. Jag tror därmed att hon skulle bli olycklig av att gå själv tyvärr och eftersom hon är en häst m oerhört mycket nerv i och hög i blod så är rutiner a och o. Hade velat byta stall då detta tar mycket tid extra men hittar inget passande i närheten. Har hört talas om equi jewel. Har ngn erfarenhet av detta? Kan det fungera och hur ligger det i pris jmf m lucern exvis?
 
Vad har du avmaskat mot?
Min nya häst visade sig ha spolmask, och de maskmedel man oftast använder mot blodmask tar inte spolmask så kan vara en anledning att ta ett "brett" täckprov?
Annars hade jag inte stirrat mig blind på analysen, olika hästar har olika behov, ser hon så tunn ut hade jag gått upp rejält med silage/hö, min 5.åring går på 16 kilo emellanåt och det är också riktigt bra värden men han verkar behöva det. Nu när pälssättningen närmar sig med vill man ju inte vara åt fel håll viktmässigt känner jag, skillnad om man är i maj och på väg att släppa på bete.
 
Vad har du avmaskat mot?
Min nya häst visade sig ha spolmask, och de maskmedel man oftast använder mot blodmask tar inte spolmask så kan vara en anledning att ta ett "brett" täckprov?
Annars hade jag inte stirrat mig blind på analysen, olika hästar har olika behov, ser hon så tunn ut hade jag gått upp rejält med silage/hö, min 5.åring går på 16 kilo emellanåt och det är också riktigt bra värden men han verkar behöva det. Nu när pälssättningen närmar sig med vill man ju inte vara åt fel håll viktmässigt känner jag, skillnad om man är i maj och på väg att släppa på bete.
Fast spolmask syns på vanliga grundprovet.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 902
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp