Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Sanette

Trådstartare
Det har uppstått ett problem med min häst. Från att alltid ha varit lugn och sansad och aldrig tittig eller spänd. Så har han helt plötsligt ( det började i vintras) blivit hel galen. Han bockar är jättetittig och spänd. Han är 8 år gammal går 1.30 hoppning. Min första tanke va att det kanske va havren så den tog vi bort och gav honom ett havrefritt foder men det har inte hjälpt så mycket. Han är speciellt galen när det regnar och blåser och man ska försöka rida honom. Han har aldrig tidigare gjort ett bocksprång. Nu är vi tvugna att longera honom innan vi kan sitta upp och rida. Är det någon som har någon idé va det kan vara? Kan han ha någon brist i foderstaten? Typ magnesiumbrist eller nått? Men det tvivlar jag i för sig på eftersom han har en nogrannt uträknad foderstat. Finns det något tillskott som har en lugnande effekt? Eller något foder som man kan ge?:confused: :confused:
Mycket tacksam för alla svar! :bow:
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Om han har gjort en sådan helomvändning så skulle jag faktiskt gå igenom honom från topp till tå, först med veterinär, sedan ex massör.

Och glöm inte kolla sadeln, den kanske klämmer någonstans så det gör oooont!
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Han är genomgången av veterinär. Det lilla som va är vid gjort. Veterinären trodde inte att det hade något med hans humör att göra. Det som är ganska konstigt med det hela är att han hoppar bättre än någonsin. Men de måste ju gå att hantera också! Sadeln har jag faktiskt inte tänkt på eftersom han inte alls är ryggöm. Men den ska jag kolla.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

nu när vet. har gjort sitt så tycker jag att du ska ta ut en equiterapeut som kan både muskler o skellet, o kolla sadeln
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Jag skulle också se till så att en ET gick igenom hästen, först och främst.

Det kan inte vara så att han har fått bättre kondition och är lite på tårna pga det?
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Det här kan vara väldigt långsökt, men en sak som jag kommer att tänka på är om den här hästen har varit med om något stort trauma tidigare i sitt liv? Typ varit svårt skadad, fastnat i en transport eller nåt? Eller blivit väldigt strängt uppfostrad eller tränad med metoder som att läggas omkull och sånt? Hästar som varit med om något sånt kan gå in i ett sorts fruset tillstånd, då de verkar väldigt lugna och snälla men egentligen är som bedövade. När de kommer ut ur det tillståndet kan de bli vilda, skena, bocka, vara oreglerliga. Det är en naturlig reaktion för att "skaka" chocken ur kroppen och ur systemet som alla djur har.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Det kan ju vara PRECIS vad som helst. Säger som de övriga, gå igenom hästen fysiskt först. Tänder, (vargtänder o hakar kan göra ONT!) (välj en RIKTIG hästtandläkare).
Rygg. Equiterapeut kan se bra på den.
Kolla att hästen mår bra i magen. Se över foderstaten. Maximera grovfodret, pytsa på med kraft bara det nödvändiga. Betfor KAN stissa vissa hästar. Men då gäller det att ha något annat som håller igång magen på ett bra sätt.

Sedan, har det skett någon förändring i hans tillvaro? Flytt, ny hagkompis, ny box, hårdare träning?

Har någon liten incident inträffat, där hästen börjat tvivlat på ledarskapet?

Vissa hästar, som har mycket överskottsenergi, mår bra av att gå på lösdrift, där de blir lugnare och mera avstressade.
Gärna fri tillgång till grovfoder.

Det finns örtbutiker på nätet som säljer lugnande örter till hästar att använda i en övergångsperiod.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

hästen kanske får ont över ryggen när det blåser eller regnar.
min är exact likadan...och jag misstänker att det är så.
jag brukar rida med täcke/ländtäcke när det är sånt väder....det brukar funka.
men kolla med veterinär eller kanske en massör om du är osäker. det är alltid bra att kolla en extra gång med de riktigt kunniga.

lycka till!
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

De flesta hästar är väldigt tittiga när det blåser eller regnar hårt i varje fall min. Då finns det hästätare i varje buske. Men annars tänkte jag faktiskt på att en vännina till mig hade en häst som alltid var lugn som en filbunke.Helt plötsligt blev han en valack som tokig det var långt efter sommaren. efter många veterinär turer så tog de till slut ett blodprov på honom och då visade det sig att han fått Borrelia av en fästing. Eftersom att det sätter sig på nerverna så visade det sig dels på humöret och så småningom balansen.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Stolermeyer skrev:
Det här kan vara väldigt långsökt, men en sak som jag kommer att tänka på är om den här hästen har varit med om något stort trauma tidigare i sitt liv? Typ varit svårt skadad, fastnat i en transport eller nåt? Eller blivit väldigt strängt uppfostrad eller tränad med metoder som att läggas omkull och sånt? Hästar som varit med om något sånt kan gå in i ett sorts fruset tillstånd, då de verkar väldigt lugna och snälla men egentligen är som bedövade. När de kommer ut ur det tillståndet kan de bli vilda, skena, bocka, vara oreglerliga. Det är en naturlig reaktion för att "skaka" chocken ur kroppen och ur systemet som alla djur har.

Jag har haft hästen sen han va fyra år och jag kör inte med sådana metoder. Innan dess hade han bara gått på lösdrift.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

En sak som slog mig nu är ju faktiskt att hästen kanske känner sig fräschare än någonsin. Min tyska veterinär skrev ut ett preparat som heter adequan som ska smörja igenom hela kroppen. Och vi började med det i vintras. För det ser inte ut som hästen har ont när han blir så där vild. Öronen är framåt och han ser mest lycklig ut.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Det kan vara som du säger att han är i bra kondition och mår kanon helt enkelt! Om ni gått igenom honom så lutar det åt det hållet.

Om han inte braller det första han gör när du suttit upp så låt honom rulla på i galopp tills han lugnat ner det värsta i kroppen. Min travare får jag göra så med ibland och han coolar ner sig bara han fått rusa av sig och vet att han får springa.
 
Sv: Häst som helt plötsligt har skiftat i temperament!

Sanette skrev:
En sak som slog mig nu är ju faktiskt att hästen kanske känner sig fräschare än någonsin. Min tyska veterinär skrev ut ett preparat som heter adequan som ska smörja igenom hela kroppen. Och vi började med det i vintras. För det ser inte ut som hästen har ont när han blir så där vild. Öronen är framåt och han ser mest lycklig ut.

Det låter ju som det är det mest troliga. Massor med energi och frisk och glad i kroppen!

Och förresten, jag trodde inte att du använt någon grym metod, utan föreslog ett trauma vilket som helst som, som kan ha hänt honom tidigare, kanske hos någon annan ägare. Som sagt, det var en ganska långsökt tanke!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 271
Senast: Gooing
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Tuvisen
·
B
Islandshäst Jag har ju sedan 7 veckor en islänning på 14 år. . Hennes exem blossade upp när hon flyttade till oss. Har bara lite man kvar och...
Svar
10
· Visningar
1 821
Senast: busmaja
·
D
Träning Gör jag fel när jag \"ger upp\"? Hur ska jag hälpa min rädda häst? Den långa och mysiga ridturen jag hade tänkt att ta blev istället...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: denjo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp