Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

E

Em_E_liE

Jag behöver verkligen hjälp!

Jag har en Varmblodsvalack på 11år.

Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han riktigt hemsk ut. Han var väldigt mager och ville inte äta sitt kraftfoder, han hade foderknölar på ryggen och lite annat som inte är värt att nämna i den här tråden just nu (hör inte till ämnet).

Nu är det såhär att han har haft kotledsinflammation (3ben alla utom v.f.), inflammation i tibiotarsalleden (båda haserna) nu är han dock behandlad mot det (2gånger) och visar på klar bättring! :bow:

Nu är han fin i hullet :) och foderknölarna finns inte mer!

Ang. fodret: Vi hade från början fodret som han hade hos de förra ägarna dvs Kornkross, betfor, krafft groov 125 (korrekt foderstsat behövs inte, men kan säga i alla fall att det inte var lika mycket som han fick där borta, då han inte gick något direkt, han behövde ju äta upp sig). Utöver det har jag gett B-vitamin och miner blå. Plus salt (rek. giva/dag), då han inte slickar/äter på saltsten annars (tidigare ägare och jag har testat).

Vi vande honom (sakta) av med det fodret och började ge honom Krafft müsli blå (uträknad foderstat såklart, precis som med det förra fodret), då det tidigare fodret hade alldeles för mycket protein i sig och han fick protein-/foderknölar. Han älskade det fodret från början, men till slut så slutade han att äta müslin, lämnade en massa mat i krubban, då slutade jag att ge honom salt (tänkte om maten blev för salt), men han åt inte i alla fall.:confused:

Jag räknade om foderstaten igen, och gjorde om den med olika sorters foder (exempel för att se vad som behövdes tillgodogöras och vad som var bäst), lite mer protein behövdes då arbetet ökades och muskler skulle byggas osv. Jag började för ungefär ca 1vecka sedan vänja honom vid annat kraftfoder efter ny foderstat. Hestekrafts havrefria müsli, edels lusern och korn (fortfarande kvar).
Miner blå, B-vitamin är också kvar (behövs)! Äv. salt.

Nu är det såhär att sedan han började få det nya fodret så har han varit helt galen. I fodret alltså. Det är det enda som existerar! Han ska bara ha mer och mer. Han till oh med slickar rent hela grubban.
När han äter fodret så blir han ganska kladdig om mulen och då drar han av det på inredningen i boxen. Sedan så har han börjat gnaga på inredningen där fodret suttit. Jag har nu börjat skrubba rent krubban och hela inredningen varje dag så att han ska sluta, men han slutar ju aldrig. Det är ju inte så att han biter bort bara maten, eller där maten suttit, utan lite överallt inärheten av resterna är.

Varför är han så galen i maten? Och varför bita på inredningen? Han har ALDRIG gjort det förr ju! ALDRIG!

Till en annan sak: Nu för att han ska bli lite bättre i ben och leder så har jag funderat på att börja ge honom något tillskott. Har hört om en massa, men inte riktigt

Kan man då anv. BioGlucomin + HA ("tuppkam") (BioFarmab), MSM 100 (eclipse, BioFarmab), eller funkar inte det alls? Berätta och säg vad ni tror kan hjälpa och vad ni har för erfarenheter av dessa tillskott?!

Hjälp mig gärna med tips på andra tillskott som ni tycker är bra (kommer inte att anv. alla, men kul med tips, och höra vad andra säger om tillskotten för framtiden och nu. Vad "hjälper" det för/mot och vad är det för någonting (namnet), priser mm ALLT!

HJÄLP MIG!
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

Tack så mycket, det var en bra sida.

Finns det inga fler här som anv. tillskott till hästarna. Vilket? Hur bra var det? Pris? mm?
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

Det tillskott som jag sett gett bäst resultat är Chondrogen.
Innehåller höga koncentrationer av glukosamin, kondroitinsulfat och "tuppkam". Det är mycket dyrt men effektivt.
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

Någon som har några erfarenheter av BioGlucomin + HA ("tuppkam") (BioFarmab) och MSM 100 (eclipse, BioFarmab).

Tyckte om detta? Tyckte du/ni att det hjälpte eller inte?
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

*putt*

Någon som har några erfarenheter av BioGlucomin + HA ("tuppkam") (BioFarmab) och MSM 100 (eclipse, BioFarmab).

Tyckte om detta? Tyckte du/ni att det hjälpte eller inte?
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

kan ju vara kornet han reagerar på om han får knölar, finns ju mkt olika tillskott som ska hjälpa, men finns ofta inte så mkt bevis på om det gör det lr inte, är ofta väldigt låga substanser av det verksamma ämnet (om du inte köper de dyra produkterna) glucosamin har jag hört hjälper människor och hundar (funkar på min 11 åriga hund) men har hört/ läst att hästar inte kan ta upp det oralt, skulle behöva spruta in det för att det skulle hjälpa... (beror ju som sagt på vad man själv tror)
Finns ju örter som kan hjälpa oxå, gurkmeja ska vara bra för leder, ökad blodcirkulation och genomblödning är bra för leder mm.
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

foderknölar har vi inte haft något problem med nu när han får korn. Det var i början i februari när jag först fick hem honom som han hade många foderknölar, nu är det som sagt inget problem.

Undrade som mest varför han blivit så himlans matglad när han annars inte har varit det. Kan säkerligen bero på hans nya foder, att han tyckte att det var godare. :) men men

Sedan det här med tillskotten, man hör olika från olika håll hela tiden. Men man hoppas ju på att dom finns för att det skall bli bättre. :P
Tack för ditt svar för den delen!
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

HA sprutar man i vanliga fall rakt in i leden.
Om det räckte med att ge några få mg i fodret, tror du många skulle fortsätta spruta sin häst?
 
Sv: Fodergalen häst och hjälp med val tillskott. HJÄLP!!!! (långt)

okej.. ja det där med att han slickar och biter ,kan nog i värsta fall utvecklas till en beteendestörning, om han håller på och biter och så, har du provat och se hur han reagerar om han bara skulle få grovfoder några dagar ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 364
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 023
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 600
Senast: axel
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp