Bukefalos 28 år!

Häst som ifrågasätter allt

Sv: Häst som ifrågasätter allt

Eftersom jag aldrig provat klicker så nej, jag är inte duktig på det. Men jag kanske kan bli:)
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Om man har haft sin häst en tid så läser den av en ännu snabbare än en klicker- instinktivt vet den om dess människa är glad.

Klicker ska innebära godis. jag ger bara godis om den är extra duktig. annars räcker det med verbalt beröm o en klapp.

jag är så snabb i käften att jag hinner berömma det jag ville.:D

Jag tror inte att så många kan muta sina hästar. Säga att den får godis om den gör en specifik sak. Det kan jag.:cool: Säger de orden som den ska göra ihop med MOROT.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Det här låter som min häst när hon var ung!:)
Hur gjorde jag? Jag tror på rutiner och det har fungerat på min häst. Samma sak, varje dag, i samma ordning. Hästar som våra är (efter jag vad jag upplevt) inte dumma utan osäkra. Gällande lyftning av hovarna så hade jag som mål att varje hov skulle lyftas minst fem gånger om dagen, vilket kan var spännande med en sparkande unghäst. Så jag borsta en sida, lyfte alla hovar (en kort sekund räckte), borstade andra sidan, lyfte alla hovarna osv. Alltid i samma ordning så hon visste vad som var på gång. Så var lugn, bestämd och följ din egen linje för detta kommer att gå över även om det tar tid. Det är ingen skam att locka sin häst med en sockerbit när man inte kan ta den i boxen, gör det tio gånger och det blir en positiv upplevelse för den. Prova att dela upp hovslagningen, fram en vecka och bak nästa vecka. Sen är det ett faktum att leda sin häst kan göra underverk. Fortfarande idag är det första jag gör när jag hämtar i hagen är att stanna och hon stannar utan tillsägelse, backar ett steg för lätt tryck etc.

Det finns inga snabblösningar på sånt här, bara lugn och metodisk hantering. Och det fixar du, is i magen bara!;)
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Ja hästar lär sig rutiner.

min som knappt hade lyft på fötterna innan köp var rolig på Kvalitén. När Vet gick runt henne så lyfte hon vart ben där han befann sig.
Han trodde att hon tänkte sparka- när hon bara var ytterst lyhörd:love:

Det svåra att lära dem är att lyfta motsatt ben- från fel sida. det tar längre tid.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Jag har förstått det du köpt ett sto som ifrågasätter, eller?

Ja mitt sto som jag köpte ifrågasatte allt, då var det ändå en häst med mycket fin utbildning även om hon var ung. Hon hade en mycket hög intrigitet, var en sådan häst som inte tog kommando om man inte innan visat att man var värdig den positionen. När vi väl kommit på rätt köl och pratade samma språk så fick jag den mest lojala ridhäst jag någonsin haft, en underbar häst på alla sätt.

Jag tror helt enkelt att ni inte har funnit ett bra sätt att kommunicera på, min erfarenhet av ston sträcker sig till att det är ingen ide att strida utan bara vara oerhört konsekvent alltså vänlig men mycket bestämd/tydlig i sin åsikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 523
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 013
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp