Bukefalos 28 år!

Häst som ifrågasätter allt

Balahé

Trådstartare
Köpte mig för några månader sedan ett nytt problem, f´låt en ny häst. Hästen var ganska nyligen inriden och grön. Hur nyligen inriden och hur grön den var fick jag inte veta förrän efter någon månad, säljaren sade inte riktigt hela sanningen om utbildningsståndpunkt. Men det är en annan historia som vi inte tar nu.

Problemet är hästens inställning till arbete, hantering, allt. Hon ifrågasätter allt, hela tiden. Oavsett vad man ber om är svaret från hästen antingen Nej! eller Varför då? Även sådant som tidigare fungerat kan plötsligt inte falla hästen i smaken och bli till en konflikt. Det har inte bara med mig att göra utan gäller alla, hovis, veterinär, den som red in, beridare, stallkamrater osv.

Nu behöver jag få lite pepp från er som också har sådana hästar. Snälla säg att det blir bättre och att man till slut inte behöver motivera varenda liten grej man ber om, varje gång man ber om den.

Kanske har ni några tips på hur man får hästen att vilja samarbeta istället för att ifrågasätta? Försöker att vara noga med att göra skillnad på när hon gör rätt och fel genom att säga nej respektive berömma (översvallande om det är något hon tidigare "bråkat" kring).
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Det är ju svårt att säga något om det lilla du skriver, men har du provat att ge minimala signaler och verkligen ge hästen tid att bestämma sig för att följa signalen? En del hästar kan bli väldigt ifrågasättande och tvära om man ska ha dem att lyda "för fort" enligt dem. En ung häst måste kanske få fundera lite först.

Sedan är ju frågan om hur hästen blivit lärd det lilla den kan? Det kanske är så att den har dåliga erfarenheter av inlärning och interaktion med människor? Tänk om du skulle "börja om" helt från början, förutsätt att hästen inte fattar nått, inte har varit med och nått. Visa lugnt och tydligt vad du vill, ge hästen tid.

Sedan behöver man hita vad som är beröm för just den hästen. Vår ponny skulle inte uppskatta "översvallande beröm" då tycker han att jag är obehaglig, medan unghästen kan jag "slänga mig om halsen och pussa på mulen" som beröm :p
Kan hända att det du tycker är beröm uppfattar hästen inte som beröm.

Man kunde kanske prova klickerträning, det brukar ju höja motivationen. Om du inte hittar någon i närheten med erfarenhet av klicker på häst så tror jag nog en vanlig hundklickertränare kan ge dig en del relevanta råd i starten.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Det beror ju på vad man menar med översvallande beröm också, jag är inte typen som kastar mig om halsen på hästen för att den slutligen fattar rätt galopp;). Jag berömmer med rösten och försöker låta väldigt glad, typ "duktig häst, braaaa!". Skulle jag råka sitta på kanske jag klappar lite på halsen också. Faktiskt lyssnar hon bra på beröm och det syns att hon gillar det.

Är rätt säker på att hon inte blivit hanterad speciellt regelbundet innan inridningen (sent inriden, blir fem till årsskiftet), tror att det blev mycket på en gång och det är en del av orsaken till attityden.

Det ligger mycket i att hon inte förstår allt, men tex att följa med ut ur hagen eller lyfta hoven är inget nytt för henne, det har fungerat i perioder men hon kan sedan falla tillbaka i "Varför då?". Och jodå, jag har provat att vänta ut henne. Brukar inte ge något men oftast fungerar det om man bryter dödläget genom att helt kort be om något annat en stund eller tex lyfta en framhov om hon inte vill lyfta en bakhov. Sedan kan det fungera att göra det man tänkte sig från början. Är dock osäker på om det är rätt väg att gå.

Överväger starkt just klickerträning för att kunna tydliggöra precis när hon gör rätt.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Jag tycker att det låter som hon inte förstår. Hästar eller ja mer ston då brukar vilja vara med i besluten.

Tycker nog att du är på rätt väg.

När min röda var ung så hade den aldrig flyttats på eller ngt annat för den delen. Det handlar bara om att motivera den. klicker kan nog funka, men jag anser att verbalt beröm funkar lika bra. Översvallande om den gör ngt riktigt bra o då tänker jag mest på ridningen.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

. Snälla säg att det blir bättre och att man till slut inte behöver motivera varenda liten grej man ber om, varje gång man ber om den.

).

Jo, min erfarenhet är att det blir bättre. Men det är så där med hästar som lider av S.T.O diagnosen... ;) Min upplevelse är att det slipas av med tiden, i relationen när man går vidare tillsammans. I gengäld brukar de där hästarna vara de som är mest tjänstevilliga och trofasta i slutändan. Såvida man inte råkar trampa på någon öm tå ... ;)
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Börja med att skapa en kommunikation så att hon förstår vad du vill och kräv bara små enkla saker. Det är inte säkert att hon förstår vad du vill. Vi hästägare gör ju inte på samma sätt hela tiden och vissa hästar är känsliga för förändringar.
Jag hade en sån häst innan. Den var inte ens inriden, men hans inställning var att jag bestämmer allt! Vi var inte helt överens om den saken. Jag tog det stegvis. Började med själva hanteringen. Grundläggande saker. När det fungerade att leda honom utan att han försökte springa över mig tog jag ett steg till så att säga. Det tog tid, men han blev en otroligt trevlig individ efter ett tag. När jag sålde honom fick jag ett mail där köparen tackade mig och skrev att det är sällan man köper en så väluppfostrad häst. Då blev jag glad.
Min var visserligen en valack, men han trodde helt klart han ägde världen ändå. Andra hästar styrde han med "järnhov". Ett exempel: Han gick med två ston i hagen. Den ena ett vant ledarsto och den andra mer än dubbelt så gammal som honom. Han var tre år. När jag haft honom ett par månader såg jag en dag i hagen hur han skrittade på en volt och hade de två stona travandes runt sig på en större volt. När de försökte sakta av gick han emot dem och de fortsatte trava. Han var som en cirkusdomptör. Jag fick gå in och hämta honom så att de stackars stona fick lugn och ro.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Men jag tycker ju att jag kräver små enkla saker;) Saker som dessutom har fungerat i perioder. Att följa med ut ur boxen när man blir ombedd ser jag inte som något svårt eller utmanande. Inte heller att lyfta ett ben utan att sparkas när hoven skall kratsas (hon kan det utan problem egentligen, men faller ibland tillbaka i dåligt beteende som kan sitta i en vecka eller mer) eller att bli borstad utan att försöka bitas, slå med svansen och ibland försöka sparkas. Tidigare uppskattade hon hyfsat att bli borstad, förutom av främmande människor.

Tror att det är lite som med den du beskrev, "Jag kan allt och vet bäst"-attityd.

Hon ju kreativ så jag hoppas kunna vända den kreativiteten till att hon provar positiva grejer. När det inte fungerade att vägra bli fångad (mat slog högre än frihet) provade hon att försöka hota genom att vända baken till när jag kom för att hämta in henne. När jag parerade det genom att driva bort henne provade hon att springa förbi/över mig när jag ledde henne, nu går hon att fånga men vägrar istället att röra sig.

Tålamodsprövande är bara förnamnet.:cool:

Och ja, jag har haft veterinär som kollat igenom henne och de hittar inga direkta fel mer än på humöret.

Sista meningen i inlägget är borttagen av hjälpmoderator Immer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Du kan inte behandla ett sto som en valack alla gånger.

Jag ser det så att du måste vara rättvis för att inte få igen det- förr eller senare.
Var vän med ditt sto o hon kommer att göra ALLT för dig....senare.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

:bow:
Så sant, det går itne att jämföra ston och valacker. Visst finns det valacker som är som ston och tvärt om men i det stora hela så får man nog räkna med att skaffar man sig ett sto får man en häst med massor av egna idéer. Vissa ston är duktigare på det här (ditt låter som ett sådant) medans andra bara visar små tendenser.
Min Nova är precis sån som du beskriver din häst. I början var det bara NEJ eller "vad tjänar jag på det?". Numera har vi våra diskussioner men det är mer en grej mellan oss idag än på allvar. Den hästen är den bästa lärare i häst jag någonsin kunnat få och jag har lärt mig massor.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Har också ett sto som jag i min enfald trodde att jag kunde tala om vad hon skulle göra. HA !!! Jag har sannerligen fått lära min läxa. Hon vill bestämma och vissa saker får du nog bara acceptera att du inte kan ändra på. Men när det gäller ridningen så handlar det, åtminstone i mitt fall, att låta henne tro att hon har kommit på det själv. Låt saker ta lite tid, låt henne fundera lite. Hittat bekväma zoner att gå tillbaka till när det strular. Rätt var det är ramlar poletten ner när hon gör rätt i tron att hon själv kommit på det. :idea: Men det är så villkoren ser ut och det får du rätta dig efter. Jag har gråtit misströstat, gett upp och gått påt igen. Nu kompar vi bra ihop och hon är den roligaste häst jag haft,:love: en riktig läromästare även om omvägarna har varit lite väl långa.



Köpte mig för några månader sedan ett nytt



problem, f´låt en ny häst. Hästen var ganska nyligen inriden och grön. Hur nyligen inriden och hur grön den var fick jag inte veta förrän efter någon månad, säljaren sade inte riktigt hela sanningen om utbildningsståndpunkt. Men det är en annan historia som vi inte tar nu.

Problemet är hästens inställning till arbete, hantering, allt. Hon ifrågasätter allt, hela tiden. Oavsett vad man ber om är svaret från hästen antingen Nej! eller Varför då? Även sådant som tidigare fungerat kan plötsligt inte falla hästen i smaken och bli till en konflikt. Det har inte bara med mig att göra utan gäller alla, hovis, veterinär, den som red in, beridare, stallkamrater osv.

Nu behöver jag få lite pepp från er som också har sådana hästar. Snälla säg att det blir bättre och att man till slut inte behöver motivera varenda liten grej man ber om, varje gång man ber om den.

Kanske har ni några tips på hur man får hästen att vilja samarbeta istället för att ifrågasätta? Försöker att vara noga med att göra skillnad på när hon gör rätt och fel genom att säga nej respektive berömma (översvallande om det är något hon tidigare "bråkat" kring).
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Nu förstår jag inte aaaalls vad ni menar. Ston har väl inget humör:angel: Jag är fullt medveten om hur ston fungerar eftersom jag har haft olika ston både som sköthäst, foderhäst och egen häst.

MEN denna är den klart besvärligaste jag haft och efterlyser därför lite tips på hur jag skall komma på hennes goda sida lite mer permanent. Även hur jag skall få henne att förstå att man beter sig ok mot andra människor även om man inte måste älska dem. Sedan kanske det är en omöjlighet med denna dam men då måste hon nog tyvärr flytta, jag är liksom beroende av att andra kan (och vill och vågar) hantera min häst ibland.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Fast att hästen bits, sparkar och visar obehag vid borstning, hovkratsning osv tycker jag inte handlar om huruvida hon kan, eller att hon ifrågasätter.
Jag skulle tolka det som någon form av problem hon upplever, antingen att hon har ont, är killig eller helt enkelt inte känner sig helt trygg i situationen.
Du kan inte hänvisa till att hon lyft fötterna bra förut, det är alltid en ny dag, särskilt för unga (och kanske även osäkra) hästar.

Prova att behandla henne som yngre och mindre erfaren än hon egentligen är enligt dig. Släpp alla tankar på att hon "klarat det förut" så kanske det går bättre.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Nej, just den biten handlar om obehag och även osäkerhet tror jag, just när man borstar och fixar med hovarna. Men jag tycker ändå att det hänger ihop med ifrågasättandet. Skall se om jag får det begripligt hur jag menar:). Hon anser inte att någon annan (jag eller övriga människor i närheten) är över henne i rang och känner sig då inte bekväm med att blotta sina svagheter så som hon faktiskt gör i den hanteringen.

Hon förstår inte riktigt varför hon skall bli "fasthållen" i ett ben och blir då osäker och försöker försvara sig. I början kunde jag knappt röra benen utan att hon försökte sparka mig så det har gått framåt för mig, men är problem för andra. Problemet är när hovslagaren kommer att hon inte är trygg med att han håller fast benet. Att bara lyfta lite snabbt går bra, men inte själva skoningen. Och nej, han behandlar henne inte illa på något vis utan är väldigt tålmodig och tycker faktiskt om hästen. Efter en skoning kan det ta flera dagar innan jag kan lyfta en bakhov utan att hon sparkas. Har provat med lugnande vid skoning nu för att se om det bryter det dåliga mönstret. På så sätt blev det lite mindre dramatiskt även om hon fortfarande inte gillar det.

Förhoppningsvis får hon förtroende för hovis så småningom, hon har fått byta hovis några gånger innan jag köpte henne och sedan igen när jag köpte henne. Inte så bra för förtroendeuppbyggandet.

Angående borstningen blev det bättre när jag bytte borste, men nu är det värre igen (har borste av naturmaterial, annars trodde jag först på statisk elektricitet). Hon är dessutom kittlig på vissa ställen vilket inte underlättar. Riktig ryktning uppskattas inte alls.

Hon behandlas inte som snart fem, som hon faktiskt är, och har inte de kraven på sig, men kanske får gå ner i ålder ännu lite till. Ska försöka att tänka lite mer på att det är en ny dag, varje dag.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Hur hanterar folk ditt sto? Går de fram med föreställnignen att "du ska lyda mig för jag är högre i rang än du för att jag är människa". Testa det på min dam och du möter en helt annan häst än den mycket vänliga varelse hon egentligen är. Min dam har oerhört mycket integritet. Vad man än gör så måste man samarbeta med henne. Om man inte gör det kan hon bli farlig. Det betyder inte att man inte kan säga till henne. Det betyder att man hela tiden måste respektera henne för den individ hon är.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Hur hanterar folk ditt sto? Går de fram med föreställnignen att "du ska lyda mig för jag är högre i rang än du för att jag är människa". Testa det på min dam och du möter en helt annan häst än den mycket vänliga varelse hon egentligen är. Min dam har oerhört mycket integritet. Vad man än gör så måste man samarbeta med henne. Om man inte gör det kan hon bli farlig. Det betyder inte att man inte kan säga till henne. Det betyder att man hela tiden måste respektera henne för den individ hon är.

haha, låter som mitt ena sto :)

En person som trodde h*n skulle kunna rodda och härja med stoet på väg till stallet från hagen blev på ett förnedrande sätt vänligt, men bestämt nedputtad i diket där h*n fick finna sig i att gå HELA vägen :devil:

Var på fölmönstring i juni och avböjde hjälp eftersom jag inte visste hur hon skulle reagera om någon främling kom och skulle pusha runt dem. När det var dags för galoppen kom en av tjejerna in i alla fall och mycket riktigt:
Stoet tvärstannade i ena hörnet, vände på huvudet och tittade på tjejen: "VEM är du och VARFÖR viftar du åt mig med en pisk?!" :rofl:

Vemrdu.jpg


TS: Stoet är nu 13år och det BLIR bättre, men det gäller att vinna deras förtroende. Fortfarande får jag motivera henne ibland (hon kan stanna och titta på mig som om jag är helt dum i huvudet och typ mena "Ge mig en bra anledning till varför...") och emellanåt får man helt enkelt lura dem :)
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Nej, just den biten handlar om obehag och även osäkerhet tror jag, just när man borstar och fixar med hovarna. Men jag tycker ändå att det hänger ihop med ifrågasättandet. Skall se om jag får det begripligt hur jag menar:). Hon anser inte att någon annan (jag eller övriga människor i närheten) är över henne i rang och känner sig då inte bekväm med att blotta sina svagheter så som hon faktiskt gör i den hanteringen.

Jag vidhåller att jag absolut inte tror att det har med rang att göra, hon är helt enkelt inte bekväm med det du gör. Inte ens den mest ranglåga gillar att blotta sig.
Jag tror att det blir för rakt på sak för henne. Testa att tex ta för vana att alltid först mjukt massera/klappa/stryka längs med hela hennes ben en stund innan du ber att hon ska lyfta. Viftar hon med benet får du börja högre upp, och jobba dig nedåt. Jag tror hon behöver känna sig säker på att du inte kommer att stressa henne innan hon är redo.
Klickerträning är som sagt toppen då man motiverar hästen att själv ge dig benet tex, då känner hon sig inte lika blottad.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Vissa har testat med varianten att "nu skall jag göra det här, hon får stå ut", andra har provat att skrika åt henne när de inte beter sig som de vill. Inget fungerar så där jättebra....

Ytterligare andra försöker att ta det lugnt och låta henne försöka och säger inte till henne om hon inte börjar bete sig illa. Det är väl den approach som funkat bäst. Lirka är väl mest framgångsrikt. Mutor fungerar för stunden men då har du hästen i fickan/ansiktet/över din händer precis hela tiden efteråt.

Det tråkiga är att hon mycket väl kan attackera någon som står utanför hennes boxdörr och tex pysslar med sin häst. Det har hon även gjort med mig och där har vi en kollektiv hantering som innebär att hon är välkommen att stå och titta ut över boxdörren när hon uppför sig och blir inchasad (medelst kroppsspråk - inget våld) om hon försöker bitas. Har någon ett bättre tips på hur vi löser det tas det tacksamt emot. Att stänga övre halvan går inte då den inte finns:D
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Jag tror att om du får ordning på det du beskriver i första stycket så löser sig nog mycket i sista stycket automatiskt, på sikt. Det kan mycket väl vara så att hon tar till metoden anfall är bästa försvar.
Min dam var .... inte trevlig när jag köpte henne. Man öppnade boxen och kastade in maten fort som :devil: och sen stängde man dörren lika fort. Gick man förbi boxen när hon hade mat så small det och hästen försökte kasta sig genom gallret med strukna öron, indragna näsborrar och vidöppen mun. Folk kastade sig instinktivt till andra sidan av stallgången. Idag kan man utan problem stå och fibbla i hennes krubba när hon äter och hon är lika nöjd ändå. Många tror jag ljuger när jag berättar hur hon var när jag köpte henne.
Med den typ av ston jag tror ditt är så handlar allt om respekt och förtroende.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Det är ett rent helsike när annat folk som faktiskt betér sig illa med hästar ska hantera även andras.

Jag skulle inte acceptera att de skrek eller annat åt hästen. Det formar hästen negativt. För resten av livet- hästminnet.Gap o ryck hör oftast till nonchalans eller rädsla.

Då skulle jag flytta till ett stall där det fanns kunnig personal- om jag inte hade möjlighet att sköta allt själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 429
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp