Bukefalos 28 år!

Häst som ifrågasätter allt

Sv: Häst som ifrågasätter allt

Det ÄR ju ett sto du har. Hormoner kan spela in. Ha tålamod
Det kan ta tid, men det blir nog bra när du får henne med dig.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Jag kommer inte att byta stall då allt runtomkring är precis vad jag (och hästen) behöver -MEN jag väljer i vilka sammanhang jag vill ha hjälp av vem.

De som bara kör sitt race är det svårare med, det har mestadels varit veterinärer och liknande och där kan jag knappast begära att de skall lägga en massa tid på att bygga upp förtroende med hästen. Där gäller det att hon blir trygg med att jag inte utsätter henne för fara, inte ens när andra pillar på henne. Det har blivit bättre, men är fortfarande en bit kvar. Så vet/et/wathever inte är stressad, då funkar det inte.

Förhoppningsvis blir hon trygg för vem som att hantera, skulle ju önska en medryttare om något år, när hon blir äldre och skall ridas mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Lite ot, men jag jag har ju två ston själv och köpte nyss en T-shirt med Kyras citat: "en valack säger man till, en hingst frågar man och till ett sto får man skicka en ansökan i tre exemplar"
Du kanske borde ha en sån?:D
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Tänkte ändra en grej i ovanstående inlägg, men var för sent ute. Förtydligar här istället:)

Jag har alltså valt på bort tränare/beridare som inte fungerar tillsammans med hästen utan har fått prova några stycken innan vi hittade rätt person. Skrikande tränare stressar både mig och hästen och gör inte att vi lär oss mer. De kan (om det är nödvändigt) få hjälpa till med saker som jag vet inte stressar hästen eller triggar deras skrikande.

Har duktiga hästmänniskor i mitt stall som kan hjälpa mig att vänja hästen vid hantering av andra när vi kommer dit.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Vissa humör / problem ston kan svara mkt bra på munkpeppar. En hormonbalanserande ört. Googla o se om det kanske kan vara värt att prova.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Hej
Har med stort intresse läst igenom era svar och vill själv ställa en fråga, hoppas det går bra, för jag har för lite erfarenhet att ge råd till andra. Jag har ägt två hästar sen i somras allt har gått förvånansvärt bra med allting, men så under hösten började valacken sparka med bakbenet när jag skulle borsta han, jag tänkte att ja ja han slutar snart, sa till honom och berömde när han slutade. senare upptäckte jag att han hade lite mugg på just det benet han sparkade med och det håller jag nu på att behandla. Jag kör med rösten vad jag tycker, och tycker att båda mina hästar lyssnar på mig för det mesta i alla fall. Men så har jag en tjej som kommer o hjälper till ibland då hon vill rida, jag har både sett och hört att hon är väldigt hård i orden och kan smanska till han på kroppen om han inte gör som hon vill, detta tycker jag inte om, då jag är mer för mjuk linje, efter att hon börjat hos mig har båda hästarna visat tecken på att vilja bitas kan detta vara svar på hennes behandling måntro??
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Sparka ut henne illa kvickt eller förmana henne starkt.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Ibland kan det vara så att problem på ett område löser sig genom arbete i ett annat område, kanske ditt sto är en sådan häst? Jag har nu två ängsliga och en uppkäftig ponny och min erfarenhet är att under perioder då de är igång ser jag betydligt mindre av "beteenden" i hanteringen än under perioder då de står. En häst som var rädd om bakbenen som stod här lät jag helt enkelt bli att kratsa bakhovarna på under perioder då den stod för jag visste att den var lugnare med mig i den situationen då den hade arbetats några dagar. Jag upplevde inte detta som överskottsenergi utan helt enkelt som att den litade mer på mig överlag när jag fått den att vänja sig vid att jag bestämmer och att det är OK. Mer arbete i en annan bekvämlighetszon, alltså, eller hur jag ska säga.

Driver igenom min vilja gör jag i arbete från marken, i tömkörning eller på lång lina, så att jag inte är tillräckligt nära för att faktiskt vara lätt att göra sig av med, och ser alltid till att det finns en stor frihet framåt för hästen så fort den gör det jag vill, samt mycket beröm. Hempfling/Parelli har en del användbara grejor när det gäller att få hästen att förstå att vi faktiskt också kan knepen för att styra på avstånd med press/release men det finns avarter också som gärna förvärrar problem så läs på själv snarare än ta hjälp av grannen.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Vad menar du med att driva igenom?

Man får respektera stoet, men sätta gränser.

Jag är ganska mkt emot att sätta hårt mot hårt från marken. Det handlar ju om respekt. får du respekten/ tilliten är det inga problem heller uppsuttet om man betér sig likadant. Ofta är det ju det som saknas när man måste hoppa av i tid o otid.

Om man har TVÅ hästar som båda är ängsliga o mår bra av att vara igång- håll dem igång- ett av deras behov som vi SKA uppfylla.

Jag finner heller inget i att strunta i att lyfta benen. Vad löser det? Inget.
Träna lagom på ett sätt som funkar o ge en morot.
Troligen har den ngt smärtminne eller rent utav ont. Om man är varsam o gör rätt har du vunnit en poäng i att börja VINNA hästens förtroende.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Håller med dig helt Axel. Den här typen av ston går inte att sätta hårt mot hårt med. Risken är då stor att märra blir förbannad och helt enkelt slår ihjäl en. Det handlar om ömsesidig respekt, kompromisser och att få stoet att känna att hon är delatig i relationen. Ju mer man sätter hårt mot hårt ju svårare blir de.
En annan lösning är ju att knäcka dem mentalt men hur roligt är det att ha en mentalt död häst och vilka metoder måste man ta till för det :crazy:
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Du skrev nu det viktiga ÖMSESIDIGA respekten:bow:

Det är A o 0 i synnerhet med ston.

Nu har jag ett gudomligt snällt sto, men min karl har påstått att hon både nafsar o småsparkar efter honom vid täckesbyte.

häromdagen var jag med för att se vad som sker.

Han kan inte läsa hästar o därför är jag tolken mellan dem.

Han höll på o kasa runt med täcket, gick framför henne för att komma runt o benremmarna som hon aldrig har gillat var han inte smidig med. han hade NOLL kommunikation med henne. Kort o gott. Hon anser inte att han behandlar henne med respekt! O vad man sår får man skörda....;)

Jag visade honom bättre hur han skulle göra o sa att han måste prata med henne. Kasta upp täcket( 180+ i manken) o sen bara dra det på plats. Säg till henne när hon nafsar o beröm eller klia henne efter gott uppförande,.

Hon får lyfta bakbenen, men inte vifta med dem. Försöker att undvika bensnören ( hon har ALLTID ogillat dem) o oxå att undvika att han måste byta täcke. Jag har ju aldrig sett dessa tendenser förut. Jag vet att han har beklagat sig, men för mig framstog det som en rejäl överdrift.
Nu vet jag bättre...
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Om ni ids läsa...

Min älsklingskisse fastnade i det finmaskiga hönätet med ena bakbenet. Ju mer den försökte ta sig loss- desto hårdare drogs det åt. Tur att jag var närvarande.....No more såna hönät!
iallafall så har den efter det varit supermammig i en månad. Jag har stigit i graderna....

Hästar eller andra djur ser ju på en s.k ledare som den som kan ge medlemmarna mat, vatten o skydd- samma som våra arbetsgivare;)

En bra chef ger en viss frihet o uppskattning, men kräver en viss motprestation.

en bra ledare är en som man kan hålla i när det blåser- som man kan lita på. DET är ledarskap för mig. Om en ledare är värt namnet märker man genom erfarenheter! Så tillika gör hästar!
Man förtjänar sitt ledarskap genom små eller större bedrifter.
Är man olydig kan man få en åthutning- inte uttalade hot i förebyggande syfte- vilket jag anser att mkt av NH är..
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Här känner jag igen mig och ska försöka ge mina erfarenheter.

Jag köpte mig ett 2,5-årigt sto för ca 2 år sen. Hon verkade vara precis den individ som jag sökte, orädd, okomplicerad, framåt, rätt typ av exteriör o s v.

Inridningen gick väldigt lätt. Men så förra vintern kom vi till en punkt då precis allt skulle ifrågasättas. Det var ett helvete med lastningen, hon bråkade vid skoningen och under våren fick jag inte ens sitta kvar i sadeln :( Hon protesterade grovt med stegringar, att backa och att bocka.

Jag gick igenom utrustningen, tog ut veterinär för att kolla upp tänderna. Provade ut ny sadel och började rida bettlöst istället. Vi åkte sedan kurser i kommunikation och motivation (dvs inget uppsuttet) och jag försökte verkligen utgå från grundhanteringen.

Jag kom till insikt om att jag själv till stor del åstadkommit problemet när jag inte mått bra under året. Hästen verkade helt enkelt ha tagit egna beslut när hon blivit osäker i vad jag ville. Jag hade varit en otydlig ledare (trots att detta är min 7:e häst).

Under försommaren visade sig hästen även ha ett djupt sticksår in i framhoven med en böld. Givetvis har detta också påverkat henne. Under hösten har utvecklingen blivit enorm. Vi har lasttränat, varit på tömkörningskurs och till och med åkt iväg på hoppträning :bump:

Det mest fantastiska är att jag även har fått en lättlastad häst då vi har tränat och tränat med för henne rätt "verktyg".

Vad jag vill säga:

- Ge inte upp!
- Rannsaka dig själv, hur är du som ledare till din häst och hur du själv mår.
- Ta hjälp!
- Sänk nivån om det behövs och sätt grunderna. Ge hästen utmaningar på lagom nivå.
- Var tydlig, rättvis och beröm i rätt ögonblick.
- Förekom hästen innan den "agerar" med "dumheter" så att ni inte behöver hamna i konflikt.
- Variera arbetet, ge hästen uppgifter att fundera över så att den är stimulerad.

Lycka till från en annan hästägare med ett svårt, men underbart sto! :laugh:
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Jag kan förstå vitsen med att inte kratsa hovarna till varje pris. När min har varit som värst med det har jag valt bort att kratsa hovarna innan arbetet eftersom det är så mycket lättare när hon inte har myror i hela kroppen längre. Helt enkelt för att göra till så lite av en kamp som möjligt.

Den ömsesidiga respekten är just det jag är ute efter, att vi kan lita på varandra. Hade det med förra hästen och det var fantastiskt. Vi läste varandra så lätt de sista åren och hjälptes åt att lösa problem och delade på ansvaret, men det tog lite tid att komma dit.

Wembley, tack för tips och pepp.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Driva igenom tex sidvärts, framåt, dvs grunder. Sådant som man kan få protester på från tex ston som inte tycker någon ska bestämma över dem. Detta gör jag på ett väldigt lugnt och bestämt sätt från marken. Varför skulle det vara fel? Jag väljer vid vilken situation jag tar mina strider, helt enkelt, och undviker att själv vara medskapande till en strid som riskerar att bli otydlig. Detsamma gäller lyfta ben. Jag förstår fullt ut att du inte håller med mig men det är en hel del du skriver som jag inte håller med om heller, så det går jämnt ut.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Bara av att du anser att du tar STRID med ett sto så inser jag att vi inte är av samma kvalisort.

När man lär vilken häst som helst grunder får man bara vara mer tydlig/ hitta en bättre lösning.

Jag skulle aldrig bli arg på en häst som inte helt förstår människospråket.

Att flytta på ett sto utan att den finner ngn mening med det annat än att människan vill klättra i rang kan ge svar på tal. flyttar man den för att det är trångt när man BEHÖVER komma förbi- så fattar de skillnaden o lär sig att man inte bara är dum.
Ston är smarta.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Jag kan förstå vitsen med att inte kratsa hovarna till varje pris. När min har varit som värst med det har jag valt bort att kratsa hovarna innan arbetet eftersom det är så mycket lättare när hon inte har myror i hela kroppen längre. Helt enkelt för att göra till så lite av en kamp som möjligt.

Den ömsesidiga respekten är just det jag är ute efter, att vi kan lita på varandra. Hade det med förra hästen och det var fantastiskt. Vi läste varandra så lätt de sista åren och hjälptes åt att lösa problem och delade på ansvaret, men det tog lite tid att komma dit.

Wembley, tack för tips och pepp.
Vissa saker än ju nödvändiga. hur har man tänkt att den ska verkas?
min hade knappt lyft på fötterna o aldrig flyttats på när hon kom till mig 2½ år. Man hade gått runt henne. Jag har aldrig hållt på o dragit i benen. säger sedan bara lyft. de kan ju rutinen- man går runt o kollar alla fyra.
Hovis lärde mig att följa med hästen istället för att jobba emot den- att den måste hålla sin egen balans. Det är oxå en sak som tar tid för dem- att stå på 3 ben en längre tid.

e
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Vem har pratat om att dra i benen? Det behöver man ju normalt inte göra, hästen lyfter ju innan man hunnit ta tag om benet när den väl lärt sig rutinen:D Det svåra är få den att inte vandra iväg på tre ben eller försöka sätta ner benet igen när man behöver hålla kvar lite längre. Så om det är lättare för hästen att stå still vid verkning/skoning när den är rastad så rastar man hästen innan verkning/skoning. Det botar ju inte problemet helt men underlättar för alla inblandade. Förhoppningsvis blir hästen mindre otålig efter hand (och tränar upp sin balans) och man slipper rasta den innan.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Det låter som du tänker rätt :laugh:
Om min häst gör så harklar jag mig, om hon forsätter, så morrar jag "uppför dig" om hon forsätter då så blir det en lätt klatsh på bogen (altså lättare än många ryttare klapapr sina hästar på halsen). Hon vet att hon inte får göra så och hon vet att jag håller koll så att jag uppfattar om hon nåste ställa ner för balans, trötthet eller något annat. Det är här förtroendet och ömsesidigheten blir så vikig. Hon måste veta att jag tar hänsyn till henne för då tar hon hänsyn till mig. Jag måste också vara medeten om att hon måste få tala om att det där gör ont/kittlar osv genom att tjura lite. Om det då inte är nödvändigt så får jag backa av om det är nödvändigt så får jag tala om att "tyvärr men såret måste tvättas" så du får stå ut.
 
Sv: Häst som ifrågasätter allt

Är du duktig på klickerträning så bör du verkligen ge det en chans. Men om du inte 100% på det, kontakta någon som är utbildad inom detta. (annars kan det bli väldigt fel eftersom det är problemlösning det handlar om)
Har själv väldigt positiv erfarenhet av klickerträning på den typ av beteenden som du beskriver. Hästar som uttrycker sig, som din, och inte bara fogar sig, ger oftast mycket snabba resultat då kommunikationen med klicker blir så otroligt tydlig för hästen. Klicket fångar exakt den sekvens i beteendet du vill komma åt. Är man duktig kan man ta bort oönskade beteenden, vilka oftast beror på dålig kommunikation, på 10 min träning x 1-7 dagar, som kanske varit där i flera år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 428
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp