Häst som inte äter sitt grovfoder?

A

Amaranth

Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och behöver brainstorma lite.

Har en tjugosju år gammal ponny, som för några veckor sedan började rata sitt grovfoder. Han petade i sig några enstaka kilo om dan (får ungefär 10 kg om dan), och eftersom grovfodret är av en god hygienisk kvalité så började jag ringa runt efter att få en tid hos hästtandläkare. (Kollades senast i maj 2010, och då fanns inga problem mer än normalt slitage hos en äldre häst, som inte behövde åtgärdas). Han åt hela tiden kraftfoder (lucern, betfor) utan problem.

Hann dock inte få någon tid hos hästtandläkare, förrän han hamnade på djursjukhus med akuta koliksymptom. Visade sig att det var en feljäsning i tarmen och han fick stanna ett par dagar, (magen var igång nästan hela tiden ändå). På djursjukhuset bad jag också att man skulle kolla upp hans ögon eftersom han haft återkommande ögoninflammationer under vintern, och det visade sig att han hade mycket högt tryck i ögonen och att han utvecklat grön starr i båda ögonen. Sattes på medicin (tre olika ögondroppar, en ögonsalva, plus finadyne). På djursjukhuset så slutade han äta grovfoder helt, men åt kraftfoder med god aptit. De fixade in honom hos hästtandläkaren eftersom de också trodde att det var tänderna som var problemet, men det visade sig att det inte var någonting alls som behövde åtgärdas med tänderna. Veterinärerna kunde inte svara på varför han inte åt sitt grovfoder, men efter några dagar så började han äta igen med god aptit. Teorin är för tillfället att det har ett samband med ögonproblemen, och att han börjat äta bättre efter att trycket gått ned i ögonen i samband med medicineringen. Kanske att tuggandet och rörelsen av huvudet gjort ont eller känts obehagligt när han tuggat sitt hö?

Hursomhelst, han fick komma hem och har stått hemma i ungefär tre veckor nu. Medicineras två gånger per dag. Var på återbesök efter en vecka, och man mätte trycket i ögonen och det hade sjunkit till normala värden, vilket var toppenbra. Behandlande veterinär gav oss två val - antingen försöka fasa ut medicineringen och sluta behandla eftersom han svarat så bra, eller fortsätta medicinera i sex månader (två gånger per dag) för säkerhetsskull. Vi valde det senare alternativet och har fortsatt medicinera. (veterinären plockade bort finadynet och ögonsalvan) och allt har varit frid och fröjd fram tills för ungefär fem dagar sedan, då han började bli kinkig med maten igen. Han äter lucern/betfor-röran utan problem, men är inte särskilt intresserad av höet.

Ska naturligtvis ringa och rådgöra med behandlande veterinär igen, men är ganska säker redan nu att hon kommer att vara ganska rådvill över varför han inte äter sitt grovfoder. Vill försöka undvika att han hamnar på djursjukhus igen med koliksymptom, men vet inte alls vad jag ska göra! :(

Annars är han väldigt pigg och glad, är precis som vanligt i övrigt. Väldigt fräsch för sin ålder!

Tips och råd?
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Ge så mycket lusern han vill äta och betfor med för den delen. Betfor kan faktiskt ersätta grovfoder, DOCK inte tuggbehovet, men det kan ju Lusernhacket göra, dvs om du nu har det ?
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Det kan vara svårt med gamla hästar och mat! Precis som med gamla människor så är matlusten inte alltid den bästa, förutom det som är riktigt sött och gott. Om tänderna inte är problemet så är det nog så att matlusten sviktar. Prova att byta ut höet mot silage, det brukar slinka ner lättare. Annars är det som nämnts tidigare bra med lucern. Betfor är jättebra för tarmarna och för näringsupptaget ur grovfodret!
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

har inget bra svar till dig men har varit med om ngt liknande
min ponny började också äta dåligt vid 29års ålder på våren :/ hade han 2 hakar i tänderna som ställde till tuggandet lite, efter tand raspning så blev det lite bättre och på sommaren så åt han gräs, dock så fick hann han få förstoppning innan vet kom ut och raspade vilket ledde till att han bajsade ut slemhinnan till tjock tarmen :(. så även om han åt bra igen så tog han inte till sig nån näring. så vi gav honom en sommar till, och på hösten så "skulle" han avlivas och begravas hemma dock så kom vintern tidigare än väntat eftersom vi sköt upp på avlivningen hela tiden, så nu för nån vecka sen så fick min lilla ponny tillslut somna in.

jag har hela tiden trott att det först var hakarna som ställde till det för min ponnys hö ätande(även om han åt dåligt även efter raspningen), har aldrig tänkt på att det kunde ha ngt sammanband med att han haft rinnande ögon alla år vi haft honom. om ponnyn som din hade högt tryck i ögonen och fått ont när han tuggande så kan det förklara att min ponny också ett tag samlade maten i kinderna :(. ponnyn hade också svårt att se på kvällen när man tog in han från hagen det sista året, gick själv in men hade mulen i marken hela tiden för att leta sig fram till stallet (kunde väll vägen utantill efter att ha gått varje dag i 12 år :p)

om det hade varit så så hade vi nog kunnat ta beslutet att avliva gubben tidigare, men jag är glad över att din häst blev bättre ^_^.
du tror inte att ni kan fortsätta att ge ögon medicinen?
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Min häst ratade grovfodret under ngra veckor för ett tag sedan.
Jag provade att ersätta ensilaget med hö, både från skulle och får storbal, prövade diverse olika silage med olika ts, inget passade damen i ngn större utsträckning.
Kraftfodret åts m stor aptit, även viss halm.

Efter lite rådfrågande köpte jag en hink Pronutrin, ett fodertillskott för stressmage/magkatarr/magsår. Efter ngra dagar började hon så sakteligen äta grovfordet igen och är idag helt återställd sas.

Kan kanske provas? En hink betalade jag 650:- (!!!) för hos vet., det finns även på apoteket tror jag (700:- )
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Nu är jag inte helt 100% på detta, men någon får gärna bekräfta/säga att det är fel i sådana fall! Lucern-hack ska kunna ersätta hö om jag inte missminner mig. Lucernhacken är ju klippt och det är väldigt fina strån. Jag hade testat detta om jag vore du, för att se om det går lättare att äta. Men som sagt, vill först ha en bekräftelse på att lucernhacket kan ersätta hö utan att man gå miste om någonting. Är ju inte helt 100 :(
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Både hack och pellets kan ersätta hö. Man också ge fri tillgång på lusern till en häst precis som med hö och ensilage.
När är en så gammal häst kan det vara tänderna som är problem även om det finns något att göra med dem. Normalt slitage kan mycket väl innebära att hästen har svårt att tugga grovt grovfoder. Det finns alternativ där lusern i olika former är ett. Men det finns andra som t ex höbriketter som är lättare att äta för en gammal häst.
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Har du provat att stöpa höet?
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Vi har en gammal häst i stallet som har ätit lucernpellets sen ett par år tillbaka. Började oxå med att han hade svårt med att äta sitt hö och åt mindre och mindre. Provade alla möjliga varianter - grovlek, hackat, uppblött hösilage/hö men han klarade inte att tugga det som han skulle och då vägrade han att äta. Däremot går det utmärkt att pilla i sig fint skirt gräs, bara det inte blir för långt och stråigt.

Så på vintern så lever han i stort sett enbart på uppblött lucernpellets + kraftfoder och mineraler. På sommaren så går han på fint bete men han måste dock stödfodras med lucern, annars går han ned i vikt. Just nu är han i jätte fint hull och pigg som bara den!:D
Så viss går det ätt ersätta hö/hösilage med lucern pellets eller hack.
 
Sv: Häst som inte äter sitt grovfoder?

Jag hade i din sits valt att ta bort ponnyn.

Den är gammal, nu har har den börjat få problem, ta bort den innan den börjar må allt för dåligt, eller faller ur.

Den får lov att avsluta sina dagar pigg och glad, den slipper må dåligt och ha krämpor.

Det är sorgligt och svårt, men när sorgen släpper och man bara har fina minnen av sin vän är det värt det.


Jag har själv valt att ta bort ett äldre sto utan några direkta "fel" förutom att vi fick mata henne med 8kg gröt om dan för att hon skulle hålla hullet. Veterinären sa att det var väldigt skönt även för henne att få lov att ta bort ett djur som fortfarande mår bra, istället för att bli utringd på jouren och avliva en häst med dödsångest i blicken för att den inte kan resa sig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 419
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp