Bukefalos 28 år!

Häst som inte dricker

M

moonlightmotala

Har inga idéer om varför eller vad jag ska hitta på.
Min ena häst väteskestrejkar. Han har INGET intresse av att dricka.
I höstas var ha dålig p g a stress och infektion, men det är bra nu. Däremot vill han inte dricka.
Hela våren har jag fyllt krubban med vatten tillsammans med hanns kraftfoder. Det har varit ända sättet att få i honom vatten. Det har synts på honom att han inte fått i sig tillräckligt med vätska.
För en vecka sedan släppte jag honom på bete och nu är det en otrolig skillnad! Mycket vätska i gräset och hästen är som ny!!!
Men vad ska jag hitta på i höst, om han inte vill dricka???
Veterinär har kollat honom och många prover är tagna, men det är inget medicinskt fel på honom.
Några idéer om hur jag ska få honom att dricka mer? Prata med honom funkar inte, han vill inte lyssna på matte ;)
 
Sv: Häst som inte dricker

Har du hink eller vattenkopp? Vissa hästar vägrar dricka ur vattenkopp.
Ta prover på vattnet? kanske är något fel på det?
Annars så får du nog göra som du gör och blanda ut fodret med mycket vatten.

Smaksätta vattnet i en hink med betfor? Dvs låta lite betfor smaksätta vattnet och därefter plocka bort bitarna.

Det är svårt det där...hoppas det löser sig.
 
Sv: Häst som inte dricker

Prova med att utfodra honom med extra salt vid varje utfodringstillfälle med kraftfodret. Fungerar ibland, ibland inte.
 
Sv: Häst som inte dricker

Du kan prova att hälla lite koncentrerad äpplejuice i vattnet. Endel hästar gillar det skarpt och dricker med glädje lite extra.
 
Sv: Häst som inte dricker

En travgubbe jag känner till brukar iallafall blanda melass med vatten efter att han tränat sina hästar, för att de ska få i sig tillräckligt med vätska. Dom älskar det och dricker mer än gärna en hink på raken. Kanske skulle funka med din, eller bryr han sig alls i hur det smakar?
 
Sv: Häst som inte dricker

ja det brukar funkar på nästan alla. dock inte att rekommendera om hästen är sockerkänslig!

mina dricker normalt men jag brukar ändå ge dom lite betfor och massa vatten efter träning. det sörplar dom i sig med förtjusning, även om det är mest vatten och bara lite betfor.:p
 
Sv: Häst som inte dricker

Har du hink eller vattenkopp? Vissa hästar vägrar dricka ur vattenkopp.
Ta prover på vattnet? kanske är något fel på det?
Annars så får du nog göra som du gör och blanda ut fodret med mycket vatten.

Smaksätta vattnet i en hink med betfor? Dvs låta lite betfor smaksätta vattnet och därefter plocka bort bitarna.

Det är svårt det där...hoppas det löser sig.

Han har vattenhink. Vettnet är samma som dricksvattnet i huset på gården.
Jag fåtr skaffa en ännu större krubba och fylla med vatten tillsammans med fodret. Maten vill han i alla fall inte missa :)
 
Sv: Häst som inte dricker

Du kan prova att hälla i äppelcidervinäger i vattnet det brukar jag göra när jag tycker att dom dricker dåligt.
 
Sv: Häst som inte dricker

Smaksättning av vattnet är som sagt en bra idé som fungerar på de flesta hästar, men OM du inte får honom att börja dricka så ska du kanske överväga att dels fortsätta som du gjort och fylla upp hans krubba med vatten, dels ställa honom på ett hösilage med lite lägre ts så att han åtminstone får i sig lite vätska den vägen.

Jag vet att de flesta hästägare strävar efter att finna ett så torrt hösilage som möjligt, vilket i normalfallet är utmärkt, men om man som du har en häst som faktiskt lider av vätskebristen så kanske det kan vara värt att köpa ett fuktigare hösilage och ge lite mer istället? Så länge hans mage tål det så kan åtminstone inte jag se några nackdelar med att försöka..

Vad jag har förstått så ligger gränsen på en 550 kg's hästs vätskeintag på 15 l per dygn, och det är för överlevnad och matsmältning och räcker knappast till välmående, så det bästa vore ju om du kunde få honom att dricka smaksatt vatten, om du hittar något han tycker om. Prova annars att lägga torkade morotsbitar eller äppelbitar i vattnet och låt honom jaga runt efter dem i vattnet, det brukar kunna resultera i att de i ren frustration dricker upp vattnet för att få tag i godiset.
 
Sv: Häst som inte dricker

Det låter osannolikt att hästen under flera månader inte skulle ha fått i sig tillräcklig mängd wätska. Har blodprowerna och den kliniska undersökningen wisat på dehydrering (uttorkning)? Annars skulle jag inte oroa mig. Hästen dricker förmodligen så den klarar sig i hagen.
 
Sv: Häst som inte dricker

Har inte hästen fått något vatten i hagen?

Hur många lite vatten/dag har hästen fått i sig? (måste du ju veta om du har hink.)
Får hästen ensilage så får den ju i sig vätska där.

Låter lite lustigt (osannorlikt) att hästen skulle klara sig med vätskebrist i flera månader utan att få allvarliga skador av det.
 
Sv: Häst som inte dricker

Vi hade ett fullblod som inte drack knappt alls.
Han fick salt i maten o så vidare.
Men ingenting funkade.
De ända han kunde dricka var lite varmt vatten.

Fick ta bort han akut i februari iår p.g.a njurfel.
De är svårt att upptäcka men jag tycker du borde kolla upp de.
Så att de inte är något fel på njurarna ..
 
Sv: Häst som inte dricker

Rätta mig om jag har fel, men kan inte hästar undvika vatten om de har en trasig tand det isar i?
 
Sv: Häst som inte dricker

Det låter osannolikt att hästen under flera månader inte skulle ha fått i sig tillräcklig mängd wätska. Har blodprowerna och den kliniska undersökningen wisat på dehydrering (uttorkning)? Annars skulle jag inte oroa mig. Hästen dricker förmodligen så den klarar sig i hagen.

Helt uttorkad är han inte. Men han behöver absolut få i sig mer vätska.
Han dricker helt klart för lite. Han vill inte dricka i boxen och i hagen försvinner inte mycket ur baljan.
Hittils har ju lösningen varit att fylla krubban med vatten, så att han måste dricka för att få i sig maten.
Men jag vill ju så klart att han ska dircka av eget val, som han gjort förr. Han är 14 år och det här började i höstas när han var dålig. Nu är han frisk i övrigt, men har inte kommit igång att dirkca igen.
 
Sv: Häst som inte dricker

Rätta mig om jag har fel, men kan inte hästar undvika vatten om de har en trasig tand det isar i?

Tanken har slagit mig, så hanns tänder är kollade. De var som de skulle :)
 
Sv: Häst som inte dricker

Vi hade ett fullblod som inte drack knappt alls.
Han fick salt i maten o så vidare.
Men ingenting funkade.
De ända han kunde dricka var lite varmt vatten.

Fick ta bort han akut i februari iår p.g.a njurfel.
De är svårt att upptäcka men jag tycker du borde kolla upp de.
Så att de inte är något fel på njurarna ..

Mmm, kan absolut vara värt att kolla. Senaste kollen var alla prover bra, inklusive njurar. Men det kan ju vara värt att kolla en gång till.
 
Sv: Häst som inte dricker

Har inte hästen fått något vatten i hagen?

Hur många lite vatten/dag har hästen fått i sig? (måste du ju veta om du har hink.)
Får hästen ensilage så får den ju i sig vätska där.

Låter lite lustigt (osannorlikt) att hästen skulle klara sig med vätskebrist i flera månader utan att få allvarliga skador av det.

Han får säkert i sig vätska så att han klarar sig, på gränsen. Men det syns så tydligt när han inte får det. Han blir insjunken direkt.
Nu har han ju betet och genom det får han i sig vätska naturligt och har blivit jättefin på bara en vecka.
Han får vatten i hink i boxen. det dricker han inte.
Han får vatten i balja i hagen. Dricker ytterst lite. Det är därför jag blir orolig och frustrerad.
Anledningen till att jag känner så, är att han fram till i höstas inte hade problem med detta.
 
Sv: Häst som inte dricker

Förtydligande av vad som hände i höstas.
Jag lånade ut hästen till en ryttare som skulle tävla honom i dressyr.
Något gick fel och hästen trivdes inte alls. I samband med detta fick han antagligen en infektion. (Proverna som togs när han kom hem efter 4 veckor tydde på det.)
Han tappade massor i vikt under dessa fyra veckor. Både hull och muskler. Han var sönderstressad. Näst intill attackerade sin mat.
Det har tagit hela vintern och våren att få honom tillbaka i någorlunda hull, så att vi kan bygga upp hanns muskler igen.
I samband med den här historien har problemet med vattnet uppstått.
Det medicinska har vi kollat ordentligt, men jag tror ändå jag ska be om en njurkoll igen, om problemet kvarstår efter betet.
Jag kan liksom inte komma på VARFÖR han gör så här.

Tack i alla fall för alla svar och idéer. De tas tacksamt emot :)
 
Sv: Häst som inte dricker

Har du tur kan det vara betet nu som räddar honom och han kommer i balans igen, annars kan man "droppa" upp hästar som har vätskebrist och därmed kommer kroppen i balans. prova med elektrolyter också blandat med "vattenmaten" då får han i sig alla salter o en del mineraler...bristsymptom kan vara svåra att tillrättalägga om man inte hitter den rätta balansen mellan vitaminer o mineraler så kroppen själv klarar reglera det.
 
Sv: Häst som inte dricker

Vad har du för färg på hinken ha dricker ur?
Det kan ha en otroligt stor betydelse för vissa hästar. Finns en begränsad forskning på det också. Men ljusa (vita) hinkar ska vara bättre än mörka och får hästarna välja fritt väljer alla ljusa.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp