Häst som inte vill lämnas ensam (långt)

kolblakkur

Trådstartare
Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare fått växa upp på flera hingstbeten under sina unghästår. Han är alltså van vid att gå i större flockar och sällan vara ensam.
Han har alltid tyckt att det varit jobbigt att vara ensam. När han var slyngel så drog han repet ur handen i ren panik - han ville absolut inte promeneras ensam. Han hoppade även över staketet om man inte tog in honom exakt samtidigt som hans hagvän. Då kom han springandes in i stallet :D När det var dags för inkörning ville han absolut inte lämna stallplanen - för han ville inte gå själv.

2013 blir han sju år och nu kan man lämna stallplanen (dock ej utan lite,lite ifrågasättande) och han kan bli lämnad ensam och stannar i hagen. Han skriker dock ett tag och verkar inte alls tycka att de som går i hagen bredvid räknas som hans flock. Men som sagt, lite skrik och sedan lunkar han runt och äter. Han vill absolut inte vara ensam i stallet, han reser sig mot boxdörren några gånger sedan så brukar han mest gå runtruntrunt. Men!

Nu har vi bytt stall efter mer än fyra år :crazy: Och jag misstänker att han kommer att ha lite svårt att bli lämnad ensam i hagen där. Lite tillbaks på ruta ett. Jag tänker att jag måste ta in honom i boxen så att han inte får för sig att spränga staketet när jag kört iväg med den andre ponnyn :crazy: Så får han stå där i boxen och flippa ut. Eller? :crazy:

Hur har ni "ensamhetstränat" era hästar? Behöver tips och stöttning i detta känner jag.

Han är f.ö mycket känslig i allt annat också, så en del av mig känner att det nästan är som ett...personlighetsdrag? Och vad gör man då? Kan det tränas bort? Eller är han skärrad för livet pga att han inte blev avvand?

När han var nio månader höll han på att välta hela djursjukhuset - han fick stå på lugnande dygnet runt för han var utom sig. Ingen flock och nytt ställe. Veterinärerna sa "han har mycket temperament". Jo tack. Han måste ha en bamsedos lugnande vid tex tandkoll, för han är så rädd att han förbränner mindre doser omgående. Hans kasterering krävde fyra doser innan det tog (och den sista var storhästdos) :angel:

Nu låter det nästan som han lider av det, men han är helt enkelt en känslig kille som: hatar förändringar och att vara ensam. Veterinärer gillar han inte så mycket heller :angel: I övrigt är han världens goaste kille. Andra hästar älskar honom, han är mycket ranglåg och älskar hundar, katter - rubbet! Han är väldigt mjuk till sinnet och människor brukar gilla honom för att han är så snäll.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte vill lämnas ensam (långt)

Jag har varit med om en häst med liknande beteende. Med henne blev det bättre genom att lämna henne ensam i hagen (ge henne hö och ibland även lusern, morötter eller liknande) och sen släppa ut en hästkompis i samma hage när hon lugnat sig. Ibland räckte det med att gå iväg med hästkompisen bara en bit bort, men huvudmomentet var alltid att hon skulle vara ensam ett tag och sedan som belöning så kom hennes kompisar tillbaka när hon lugnat sig lite :)
Kan ju inte garantera att det fungerar just på din häst, men det fungerade iaf på min.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Behöver lite råd. Har endast två hästar hemma i stallet just nu. I morgon måste jag åka iväg med den ena för en kort veterinärkoll. Iväg...
Svar
11
· Visningar
1 947
Senast: Anna11
·
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 503
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp