Bukefalos 28 år!

Häst som slagit i huvudet

Ajabaja

Trådstartare
Tänkte fråga både som en fundering & samtidigt om någon har ett snabbt råd att ge.
Vår lilla ponny kom in från hagen idag med ett sår i pannan, bredvid pannluggen ovanför ögat typ/nedanför örat. Nedanför & under såret är han svullen & det verkar som om det sitter en varböld där med en diameter på kanske 5 cm. Denna varböld har spruckit och det var väl därför man mer la märke till att det även var svullet. Annars ser såret mest ut som ett "skrapsår", det läcker dock var från flera mindre sår oxå eftersom bölden har spruckit.

Nå till saken: För att få en sådan varböld måste han väl ha slagit i huvudet?
Om han nu har gjort det, kan han ha fått "hjärnskakning"? Borde man oroa sig för andra blödningar? Det var ju inte jätte svullet, men tydligt i alla fall & varmt. Jag har tvättat ordentligt & han ska ändå till vet på tisdag. I övrigt verkar han må bra. Borde jag ringa ut vet imorgon ändå?

Hur funkar det när hästen slår i huvudet? Finns det någon som funderar på inre blödningar & sånt då? Hur bör man agera? Hur brukar vet agera?

Jag tror inte jag kommer göra någon stor sak av det hela, får se lite hur han ser ut imorgon bitti. Det verkade ju inte vara något mer än en vätskande sår/svullnad & hade det suttit någon annanstans hade jag bara skött om det & inte tänkt mer på det. (okej det finns ju några andra ställen man inte vill ha det hela)

Jag fick bara lite funderingar runt det hela & vill ventilera/diskutera lite med er bukare vad ni har haft för erfarenheter & så!:):bow:
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

En varböld tar några dagar på sig att bildas så det tror jag inte att det är om det har hänt idag.
Jag hade ringt en veterinär och rådfrågat.
Om det är svullet kan det lika gärna vara en fraktur och den kan ju inte vänta tills på tisdag.
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

Inget att diskutera veterinär är det enda som gäller nu.
Detta är inget att leka med. lämna gärna en uppföljning på hur det går för hästen. hoppas allt går bra. :p
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

Min häst fick en spricka i pannbenet efter att troligtvis ha slagit i huvudet i boxen (fråga mig inte i vad eller hur han lyckats) Det började med att ena ögat började svullna och efter några timmar var ögat stort som en tennisboll, näsborren på samma sida rann och hela ena "ansiktshalvan" var svullen. När man inte hittade några fel på själva ögat så röntgades han och en spricka kunde ses. Det gjordes ingenting mer än att han fick NSAID och mindre hage. Efter några veckor var ögat bra men då svullnade andra ögat/ansiktshalvan upp på samma sätt. Mer finadyne och mer vila... Efter ca 6 v var all svullnad borta och röntgenbilderna fina. Hästen fick dock en bestående konturstörning i pannan...

Han om någon borde ju ha fått hjärnskakning, men ingenting märktes på honom mer än att han var lite däven första dagarna...
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

Hej!
Svarar lite snabbt.
Vi ska till kliniken vid två så får vi se vad de säger. Dock är han inte svullen längre, mer än att där det är var sticker det ju ut. Nu är det lite mer hårt än igår & knappt något varmt alls. Det rinner fortfarande ut en hel del var. Antar att de får tömma den & se hur det ser ut. Han är annars pigg & glad & sitt "vanliga lite sura jag". Ingen temp.

Han var & tävlade i lördags & fick stå en stund i transporten & vänta. Han bökar alltid runt en del så han kan ju ha slagit i huvudet då...

Så vi inväntar veterinärens utlåtande. :)
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

Vad skönt att ni fick tid så snabbt:)
Du får uppdatera sedan och jag håller tummarna för att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

Får återigen bli ett snabbt svar!:)
Som jag trodde tyckte vet att det inte var något allvarligt utan att det ser ut som en krosskada, kanske från ett hästbett. De tyckte vi skulle avvakta & antagligen skulle huden "skrumpna" ihop & trilla av sedan eftersom den är död nu.
Hästen är inte särskilt öm där & han verkar inte tröttare än vanligt eller så.

Vi ska dock tillbaka imorgon för en annan grej & ev görs då en röntgen av skallen. Finns ingen behandling att få för en fraktur dock, sa vet.

Jag kan höra av mig imorgon igen om det blir någon förändring i diagnosen.
:)
Skönt att det inte var något allvarligt i alla fall!
 
Sv: Häst som slagit i huvudet

Vad skönt att det inte verkar allvarligt:) jag hade nog velat röntga för säkerhets skull, det är ju bra att veta säkert vad det är om det är en fraktur så att man inte gör något dumt.

Uppdatera gärna sedan!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 749
Senast: Lhas
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 275
Senast: Migo
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp